Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony zmalały w 2024 roku o 6,3 proc. do 327 896 sztuk, podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. W ciężkich modelach, o dmc powyżej 16 ton spadek sięgnął 8,5 proc., zaś w średnich rejestracje zwiększyły się o 5,6 proc.
Strefa spadków
Główne rynki unijne zanotowały spadki: Niemcy o 6,9 proc., Francja o 2,9 proc., Włochy o 0,7 proc., natomiast Hiszpania zakończyła 2024 rok z 12-procentowym wzrostem, wskazuje ACEA. W Polsce spadek sięgnął 23 proc.
Stowarzyszenie nie podaje danych miesięcznych, te dostępne są w statystykach krajowych, które są niepokojące, bowiem w grudniu w Niemczech spadek sięgnął blisko 40 proc., podobnie w Polsce, we Francji 14 proc., a w Hiszpanii 8 proc.
Czytaj więcej
Konkurs na operatora wyznaczonego zapewne wygra Poczta Polska, ale spółka i tak musi zwiększyć efektywność działań, żeby przetrwać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Sygnały ze stycznia nie są zachęcające, importerzy i producenci mówią o utrzymywaniu się spadków i małym popycie na tabor.