Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek

W unijnych rejestracjach ciężarówek fatalny był koniec roku, należy spodziewać się słabego początku tego roku.

Publikacja: 28.01.2025 09:15

Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony zmalały w 2024 roku o 6,3 proc. do 327 896 sztuk, podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. W ciężkich modelach, o dmc powyżej 16 ton spadek sięgnął 8,5 proc., zaś w średnich rejestracje zwiększyły się o 5,6 proc. 

Strefa spadków

Główne rynki unijne zanotowały spadki: Niemcy o 6,9 proc., Francja o 2,9 proc., Włochy o 0,7 proc., natomiast Hiszpania zakończyła 2024 rok z 12-procentowym wzrostem, wskazuje ACEA. W Polsce spadek sięgnął 23 proc. 

Stowarzyszenie nie podaje danych miesięcznych, te dostępne są w statystykach krajowych, które są niepokojące, bowiem w grudniu w Niemczech spadek sięgnął blisko 40 proc., podobnie w Polsce, we Francji 14 proc., a w Hiszpanii 8 proc. 

Czytaj więcej

Poczta ma miliardy zł w kieszeni, ale zmiany są nieuniknione

Sygnały ze stycznia nie są zachęcające, importerzy i producenci mówią o utrzymywaniu się spadków i małym popycie na tabor. 

Na 268 952 ciężkie samochody ciężarowe zarejestrowane w 2014 roku w UE (mniej o 8,5 proc. w stosunku do 2023 roku), 53 sztuki miały napęd hybrydowy (mniej o 76 proc.), natomiast 3328 sztuk (przyrost o 29,4 proc.) posiadało napęd elektryczny z zasilaniem bateryjnym. 

Dynamika przyrostu jest duża, jednak baza mikroskopijna, a opór wśród przewoźników i operatorów wobec elektryfikacji floty bardzo duży. Odstrasza wysoka cena elektrycznych ciężarówek, ich mały zasięg oraz brak infrastruktury. Rozwiązanie stanie się jeszcze droższe, gdy prąd do ładowania akumulatorów zostanie obciążony podatkami na równi z olejem napędowym. 

Europa ma być konkurencyjna

Przyszłość elektryfikacji motoryzacji jest niepewna po zmianie kursu w USA. Posłowie EPP, wiodącej partii w Europarlamencie już przebąkują, że UE musi stać się bardziej konkurencyjna, aby lepiej stawić czoła Azji i USA pod nowym kierownictwem. Prezydent Trump wypisał Stany Zjednoczone z Porozumienia paryskiego i wielokrotnie stwierdzał, że elektryczne samochody są ślepą uliczką.

Ilustracją zapaści eksportowych możliwości Europy jest sytuacja w Niemczech. Oczekiwania eksportowe barometru instytutu ifo spadły w styczniu do minus 7,3 punktu, w porównaniu z minus 6,1 punktu w grudniu. Firmy produkcyjne w Niemczech przewidują spadek eksportu. – Początek roku w branży eksportowej był otrzeźwiający. Pogarszają nastroje potencjalne zagrożenia celne ze strony nowej administracji Trumpa – ocenia dyrektor ds. badań w ifo Klaus Wohlrabe.

Czytaj więcej

Inteligentne tachografy dla ukraińskich ciężarówek

Ifo wskazuje, że większość branż spodziewa się spadku sprzedaży międzynarodowej. Szczególnie źle wygląda sytuacja w branży motoryzacyjnej. Negatywne od ponad roku są także oczekiwania w branży metalowej. Firmy z branży chemicznej oraz zajmującej się produkcją szkła i ceramiki oczekują, że biznes utrzyma się na stałym poziomie. Producenci napojów i sprzętu elektrycznego przewidują rozwój biznesu międzynarodowego. Branża meblarska spodziewa się wzrostu eksportu.

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony zmalały w 2024 roku o 6,3 proc. do 327 896 sztuk, podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. W ciężkich modelach, o dmc powyżej 16 ton spadek sięgnął 8,5 proc., zaś w średnich rejestracje zwiększyły się o 5,6 proc. 

Strefa spadków

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Koszmarny spadek rejestracji ciężarówek w grudniu
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Drogowy
Wrocław i Łódź jak Londyn
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe