Ukraińcy pojadą bez zezwoleń

Ukraiński rząd przewiduje, że transport drogowy będzie już na stałe odbywał się bez zezwoleń w przewozach drogowych do Unii Europejskiej.

Publikacja: 11.02.2025 19:16

Ukraińcy pojadą bez zezwoleń

KAS, granica terminal Ukraina

Foto: KAS

Premier Ukrainy Denys Shmyhal poinformował 11 lutego, że rząd stworzy „jedną przestrzeń logistyczną, aby ludzie, towary i usługi mogły szybko i bez przeszkód przemieszczać się po obu stronach granicy. Poruszamy się w kilku kluczowych kierunkach”. 

Bez zezwoleń i wspólne kontrole

Szmyhal wyjaśnił, że pierwszy kierunek to „bezwizowy transport” z UE, dzięki czemu ukraińscy przewoźnicy nie będą potrzebować zezwoleń. Według niego ukraiński rząd pracuje nad tym, aby instrument ten miał charakter długoterminowy w stosunkach z UE. 

Czytaj więcej

Raben przejął firmę w Holandii

Drugi kierunek to modernizacja infrastruktury granicznej i punktów kontrolnych. Celem ukraińskiego rządu jest modernizacja do 2030 roku 29 punktów kontrolnych i wzniesienie 17 nowych. 

„Prace będą prowadzone w ścisłej współpracy z naszymi zachodnimi sąsiadami. Wczoraj podczas rozmowy telefonicznej z premierem Polski Donaldem Tuskiem uzgodniono, że będziemy wspierać dalszy rozwój infrastruktury granicznej. O modernizacji i rozwoju punktów kontrolnych rozmawialiśmy także podczas spotkania z prezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego Nadią Calvino. Są konkretne porozumienia” – dodał Szmyhal.

Fundusze EIB mają zastąpić pieniądze pochodzące z USAID. 

Rozbudowa infrastruktury granicznej już trwa, np. Unibep rozpoczyna budowę przejścia granicznego w Szeginie. 

Trzeci kierunek prac rządu to uruchomienie wspólnej kontroli celnej i granicznej na granicach z UE. „Spodziewamy się, że w tym roku rozpoczniemy pilotażowy projekt na granicy ukraińsko-polskiej. Obecnie negocjowane jest odpowiednie porozumienie z Komisją Europejską” – powiedział ukraiński premier.

Czytaj więcej

Niemieccy politycy ogłosili odwrót od elektromobilności

Ciężarówki niezgody

Shmyhal zauważył również, że system eCherga działa w 28 punktach kontrolnych. Według niego, od początku istnienia eChergy zarejestrowano w sumie prawie 1,7 mln przekroczeń granicy za pomocą tej usługi.

System napsuł wiele krwi polskim przewoźnikom, wskazywali na ręczne sterowanie systemem i blokowanie ruchu polskich ciężarówek, a jednoczesne faworyzowanie ukraińskich. Rząd w Kijowie zapewniał, że uszczelnił system, jednak polscy przedsiębiorcy nadal narzekają na łapownictwo ukraińskich służb. 

Ukraińcy z kolei awanturują się o konieczność rejestracji w systemie SENT i domagają się specjalnego traktowania. Zbiera on m.in. informacje o wykonywanych transportach międzynarodowych i kabotażowych w Rejestrze Międzynarodowych Przewozów Drogowych. MF podało, że w styczniu 2025 roku zarejestrowano 96 844 zgłoszeń RMPD. Z całej puli zarejestrowanych zgłoszeń, 75 963 zostało zarejestrowanych przez przewoźników, którzy wskazali UA jako adres przewoźnika. 

GITD podsumowało, że w tym samym miesiącu stwierdzono 115 naruszeń związanych z brakiem rejestracji przewozu w systemie SENT, lub innych nieprawidłowości z tym związanych. 32 przypadki dotyczyły przewoźników z Ukrainy. 

Czytaj więcej

Ceny frachtów kontenerowych raczej nie spadną

W listopadzie 2024 roku (w pierwszym miesiącu obowiązywania) dokonano ponad 136 tys. takich zgłoszeń. GITD wykryła w listopadzie 172 naruszenia przepisów dotyczących zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych, z czego w 56 przypadkach przewoźnik nie zgłosił przejazdu.

Premier Ukrainy Denys Shmyhal poinformował 11 lutego, że rząd stworzy „jedną przestrzeń logistyczną, aby ludzie, towary i usługi mogły szybko i bez przeszkód przemieszczać się po obu stronach granicy. Poruszamy się w kilku kluczowych kierunkach”. 

Bez zezwoleń i wspólne kontrole

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Unijna gospodarka spowalnia i razem z nią rejestracje ciężarówek
Drogowy
Leasingodawcy: poprawa w transporcie tuż za rogiem
Drogowy
Stagnacja gospodarcza bije w rejestracje ciężarówek
Drogowy
Koszmarny spadek rejestracji ciężarówek w grudniu
Drogowy
Mniej towarów do wożenia