Nie widać końca spadków rejestracji naczep

Maleją także ceny naczep używanych, co wskazuje na poważny zastój w transporcie drogowym, szczególnie międzynarodowym.

Publikacja: 04.03.2025 12:43

Nie widać końca spadków rejestracji naczep

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Styczniowe rejestracje naczep były o jedną trzecią mniejsze niż rok wcześniej, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ostry spadek widoczny jest pomimo zmiany sposobu liczenia rejestracji: od stycznia PZPM nie posiada informacji o podziale na rejestracje stałe i czasowe. W roku 2024 udział rejestracji czasowych w ogólnej liczbie rejestracji różnił się w zależności od kategorii i wynosił ponad 20% dla naczep ciężarowych, podkreśla PZPM. 

PZPM podliczył na podstawie danych CEP, że w styczniu zarejestrowano 1252 naczepy o dmc powyżej 3,5 tony. W styczniu w grupie przyczep i naczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu jest Schmitz Cargobull, który wydał 349 szt., czyli o 25% więcej niż przed rokiem (+69 szt.). Drugi był Wielton z liczbą rejestracji 220 szt. i spadkiem o 54%. Trzeci na liście Krone zarejestrował 159 szt., ze spadkiem o 13%. Czwarty jest Koegel który dostarczył klientom 134 pojazdy, zanotował spadek (+42%). Na piątym miejscu Kaessbohrer wydał 58 szt. ze wzrostem rezultatów (+61%). 

Czytaj więcej

Rośnie popyt na magazyny, rok zapowiada się lepiej niż poprzedni

Analitycy Expertdata podkreślają, że już rok 2024 przyniósł spadek rejestracji o jedną trzecią (do 15 664 szt.) i był jednym z najsłabszych w ostatnich siedmiu latach, zbliżony do wyników z okresu pandemii. Expertdata przyznaje, że także w Niemczech notowane są spadki, choć sięgnęły one 12,3% (rejestracje zmalały do 28 208 sztuk). 

Skalę załamania rynku wtórnego pokazuje roczny spadek wartości naczep. Expertdata wylicza, że modele kurtynowe w wieku 5 lat staniały najbardziej, o 23,3%, w stosunku do tego samego okresu rok temu. Wywrotki obniżyły wartość przeciętnie o 16,1%, a podkontenerowe o 14,2%. 

Eksperci podliczają, że chłodnie staniały zaledwie o 5,7%, ale stanowią specyficzną kategorię naczep. Ze względu na wymagania spedytorów ich zakupy są motywowane utrzymaniem wieku pojazdów we flotach i stąd wynika stosunkowo stabilny popyt naturalny, niezależny od sytuacji rynkowej.

Expertdata wskazuje w raporcie, że bardzo słaby popyt i duże ilości naczep na stokach przyczyniły się do głębokich spadków wartości, chociaż ich tempo lekko słabnie. „Wynika to z osiągnięcia granic możliwości rabatowania cen nowych naczep oraz braku motywacji do zakupów poprzez obniżanie cen ofertowych pojazdów używanych. W tej sytuacji mamy do czynienia z delikatną stabilizacją wartości w segmencie popularnych naczep transportowych, co jednak może wywoływać mylne wrażenie o powrocie popytu” zastrzegają analitycy. 

Specjaliści Expertdata zauważają, że bieżące miesięczne spadki wartości liczone w stosunku do listopada 2024 roku są wciąż wysokie i w niektórych przypadkach przekraczają 3pp miesięcznie dla przeciętnych naczep zarejestrowanych w 2020 roku. 

Czytaj więcej

Grupa Raben na ścieżce zakupów

Niepokojącym trendem są duże spadki wartości cystern spożywczych, a szczególnie chemicznych, których wartości tradycyjnie były stabilne.

Zakaz importu gazu z Rosji doprowadził do 15-20-procentowej przeceny cystern do przewozu gazu. Zniknęło także zainteresowanie cysternami do przewozu paliw ciekłych. Szczyt popytu na nie pojawił się w pierwszym roku wojny na Ukrainie, gdy tamtejsi przewoźnicy musieli szybko zbudować flotę do transportu lądowego, a producenci mieli portfel zamówień wypełniony na kilka lat. 

Styczniowe rejestracje naczep były o jedną trzecią mniejsze niż rok wcześniej, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ostry spadek widoczny jest pomimo zmiany sposobu liczenia rejestracji: od stycznia PZPM nie posiada informacji o podziale na rejestracje stałe i czasowe. W roku 2024 udział rejestracji czasowych w ogólnej liczbie rejestracji różnił się w zależności od kategorii i wynosił ponad 20% dla naczep ciężarowych, podkreśla PZPM. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Zbliża się fala protestów przewoźników
Drogowy
Wielton rusza z produkcją furgonów
Drogowy
Mniejsze saldo usług transportu drogowego
Drogowy
Zły rok dla przewoźników drogowych
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Drogowy
Ukraińcy pojadą bez zezwoleń
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”