Raben kupił elektryczne Volvo i będzie świadczył usługi transportu dla Ikei

Transport wewnętrzny Ikei wykorzysta na krótkich dystansach elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM. Przewoźnikiem będzie Raben.

Publikacja: 16.09.2022 17:39

Raben kupił elektryczne Volvo i będzie świadczył usługi transportu dla Ikei

Raben

Foto: Raben

Elektryczne ciężarówki Volvo przez 4-6 lat będą wozić ładunki między fabrykami Ikea w województwie lubuskim. Raben Transport zakupi elektryczne ciągniki Volvo FM, które będą współpracowały z 24-tonowymi naczepami. – Dla Grupy Raben projekt z IKEA i Volvo jest pierwszym krokiem w procesie dekarbonizacji floty własnej, prowadzącym do realizacji ambitnych planów redukcji CO2. Jest to pierwszy tego typu projekt - uruchomienia elektrycznej ciężarówki współpracującej z 24-tonową naczepą w Raben, ale także jeden z pierwszych takich projektów w Europie i pierwszy w Polsce – podkreśla dyrektor ds. Transportu Krajowego, Raben Transport Andrzej Wardzyński. 

Ładowarki w fabryce

Firmy zainicjowały projekt w styczniu. Pierwszy zestaw otrzyma rejestrację we wrześniu i w październiku ruszy na trasę. – Będzie kursował między dwoma fabrykami IKEA Industry Zbąszynek w Polsce: w Zbąszynku i w Babimoście. Odległość między dwoma fabrykami wynosi ok. 12 km. Jednym z najważniejszych celów projektu jest zapewnienie jak największej efektywności pracy pojazdu elektrycznego, w związku z tym zakładamy, że średnio na jedną ciężarówkę przypada 14 kursów dziennie. Tygodniowo, w sumie jest to średnio około 70 kursów i ponad 300 kursów miesięcznie. Natomiast jeśli jest to okres szczytowy i jest taka potrzeba, to może być nawet 100 kursów realizowanych dziennie. Proces będzie realizowany w trybie ciągłym, od poniedziałku 06:00 do soboty 14:00 – opisuje Key Account Supervisor, Raben Transport Joanna Górna. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!

Dodaje, że Volvo dostarczy kolejne samochody w drugiej połowie roku i (jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem) ostatnie w 2024 roku. Raben planuje używanie tych ciężarówek 4-6 lat. Pierwsza ładowana będzie tylko w Zbąszynku. Druga stanie w Babimoście. – Docelowa ilość ładowarek będzie uzależniona od ewaluacji projektu i zwiększania ilości aut elektrycznych – tłumaczy Górna. 

Ładowarki staną na terenie fabryk Ikei. – Ciężarówki będą ładowane w zakładach produkcyjnych za pomocą energii elektrycznej pochodzącej z certyfikowanego odnawialnego źródła zewnętrznego. Ikea Industry Zbąszynek jest również w trakcie realizacji instalacji fotowoltaicznej o mocy 19 MW - jednej z największych farm słonecznych w Europie na potrzeby własne fabryki – zaznacza dyrektorka generalna IKEA Industry Małgorzata Dobies-Turulska. – Ładowarka będzie miała moc 150kW. Będziemy testować różne rozwiązania, więc na chwilę obecną nie deklarujemy wyboru danej marki – stwierdza dyrektorka. 

Pierwsze próby

Także z punktu widzenia Raben Transport projekt ma charakter badawczy. Firma nie wyklucza prób ciężarówek innych marek. – Zależy to od tego jak ten rynek będzie się rozwijał i jaka będzie gotowość innych kontrahentów na podejmowanie tego typu wyzwań – wskazuje Wardzyński. 

Czytaj więcej

Miliardowe nakłady na serwisy ciężarówek

Ikea założyła zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych podczas transportu produktów o 70 proc. na przesyłkę w porównaniu do 2017 roku. 

Volvo Trucks było liderem rynku ciężkich, w pełni elektrycznych, samochodów ciężarowych w Europie, w 2021 roku, z udziałem w rynku wynoszącym 42 proc. W ubiegłym roku, firma przyjęła zamówienia, w tym listy intencyjne, na ponad 1 100 elektrycznych samochodów ciężarowych na całym świecie. W roku 2021 w Europie zarejestrowano łącznie 346 elektrycznych samochodów ciężarowych (o dmc większym lub równym 16 ton), co stanowi wzrost o 193 proc. w stosunku do roku 2020. Największymi rynkami były: Szwajcaria, Norwegia, Szwecja i Holandia. 

Volvo Trucks rozpoczęło seryjną produkcję elektrycznych samochodów ciężarowych w 2019 roku jako jedna z pierwszych marek samochodów ciężarowych na świecie. W Europie rejestracje ciężkich samochodów ciężarowych wynoszą 200-250 tys. sztuk rocznie. 

Elektryczne ciężarówki Volvo przez 4-6 lat będą wozić ładunki między fabrykami Ikea w województwie lubuskim. Raben Transport zakupi elektryczne ciągniki Volvo FM, które będą współpracowały z 24-tonowymi naczepami. – Dla Grupy Raben projekt z IKEA i Volvo jest pierwszym krokiem w procesie dekarbonizacji floty własnej, prowadzącym do realizacji ambitnych planów redukcji CO2. Jest to pierwszy tego typu projekt - uruchomienia elektrycznej ciężarówki współpracującej z 24-tonową naczepą w Raben, ale także jeden z pierwszych takich projektów w Europie i pierwszy w Polsce – podkreśla dyrektor ds. Transportu Krajowego, Raben Transport Andrzej Wardzyński. 

Pozostało 84% artykułu
Drogowy
Polscy przewoźnicy dostali już milion euro zwrotu maut w Niemczech
Praca w logistyce
Rola kierowcy w procesie logistycznym
Elektromobilność
Zeroemisyjny łańcuch dostaw
Elektromobilność
Wodorowe ciężarówki to ślepa uliczka w rozwoju taboru
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rynek
Drogi prąd podniesie ceny żywności