Elektryczne autobusy tylko z dopłatami

Tylko jedna trzecia ankietowanych samorządów zrealizuje cel na 2028 rok użytkowania 30 proc. zeroemisyjnych autobusów, wynika z ankiety BGK. Brak dopłat wstrzymuje popularyzację tego napędu.

Publikacja: 14.04.2023 07:34

Elektryczne autobusy tylko z dopłatami

Solaris

Foto: Solaris

W realizowanych projektach, które zakończą się do 2025 roku, samorządy zakupią 890 autobusów, w tym ponad połowa zeroemisyjnych. Podobna proporcja napędów elektrycznych przewidywana jest w przygotowywanych projektach na zakup 1240 autobusów. 

Drogie elektryki

Jednak to wszystko zbyt mało, aby samorządy spełniły zapisy ustawy o elektromobilności, która przewiduje, że od stycznia tego roku samorządy mające ponad 50 tys. mieszkańców powinny mieć 10 proc. floty zeroemisyjnej (elektrycznej lub napędzanej biometanem), a w 2028 roku 30 proc. – Blisko jedna czwarta ankietowanych samorządów spełnia obecne przepisy ustawy, a licząc inwestycje w toku, połowa – wskazuje menedżer zespołu ds. analiz strategicznych i programowych Adam Piłat. Zaznacza, że w elektromobilność inwestują także samorządy nie zobligowane ustawą. 

Badanie przeprowadzone przez BGK wykazało, że autobusy napędzane silnikiem diesla stanowią 79 proc. wszystkich pojazdów, które obecnie posiadają we flotach badane samorządy. Odsetek autobusów zeroemisyjnych wynosi zaledwie 6,6 proc. 

Czytaj więcej

Drogi prąd dla elektrycznych ciężarówek

W wyniku realizowanych inwestycji w elektromobilność w polskich miastach, które wzięły udział w badaniu, pojawią się 334 nowe ładowarki elektryczne typu plug-in i 65 ładowarek pantografowych. W planach samorządów zakłada się zakup kolejnych 572 ładowarek typu plug-in, 69 ładowarek pantografowych i 9 stacji wodorowych. 

Ekspert ds. analiz branżowych Hubert Pyliński tłumaczy, że mała skłonność jednostek samorządu terytorialnego do inwestycji w akumulatorowe autobusy może wynikać z ich wysokiej ceny. – Autobus z silnikiem wysokoprężnym kosztuje 0,9 mln zł, akumulatorowy 2,4 mln zł. Na dodatek samorządowcy narzekają, że diesle są wygodniejsze i tańsze w użytkowaniu – wskazuje Pyliński. Koszt wozokilometra autobusu z dieslem wyniósł w 2022 roku 8,88 zł, na gaz 9,18 zł, a prąd 9,15 zł, z napędem hybrydowym 9,31 zł. 

Analityk rynku autobusowego Aleksander Kierecki uważa, że diesle czeka hybrydyzacja. – Zaczynają duże miasta jak Gliwice, Sosnowiec, Łódź czy Rybnik. Śląsk dostał na nie dofinansowanie z UE i w tym kierunku będą głównie zmierzać projekty czy z KPO, czy Feniksa – uważa Kierecki. 

Samorządy bez pieniędzy

Z ankiety BGK wynika, że do wypełnienie celów ustawowych pytanym samorządom brakuje od 2,6 do 4,7 mld zł. Do zakupów elektrycznych autobusów państwo zachęca subwencjami, których pula wynosi 0,3 mld zł, a z ewentualnym KPO ponad 2 mld zł. Samorządy liczą na finansowanie ze środków europejskich: 47 proc. planowanych inwestycji oraz 39 proc. obecnych ma być pokrytych w ten sposób. Samorządy oczekują też wsparcia ze strony budżetu – ma on sfinansować co czwartą złotówkę planowanych zakupów (27 proc.) i 17 proc. obecnych inwestycji. – Uzupełnimy wkłady własne samorządów długoterminowym kredytem inwestycyjnym na tabor i ładowarki, aby ułatwić sięgniecie po fundusze unijne – przypomina dyrektor programu Infrastruktura, transport i logistyka Anna Łopaciuk. 

Czytaj więcej

Automatyczne sprzęgi kością niezgody

Fitch Ratings prognozował, że w tym roku gminy w Polsce będą nadal borykać się z pogarszającymi się wynikami operacyjnymi z uwagi na znacznie wolniejszy przyrost dochodów operacyjnych względem wzrostu wydatków operacyjnych. Rosną natomiast koszty obsługi zadłużenia, spowodowane podwyżkami stopy referencyjnej, co dodatkowo obciąża wyniki budżetowe, gdyż ponad 50% zadłużenia oparte jest na stopie zmiennej. – Samorządy będą musiały dostosować swoje programy inwestycyjne. Zakładamy, że w latach 2022-2026 udział nakładów inwestycyjnych w wydatkach ogółem ocenianych gmin spadnie średnio do blisko 13%, wobec średniej w latach 2017-2021 wynoszącej 17% - wskazuje Maurycy Michalski z Fitch Ratings.

BGK zbadało 98 podmiotów, z których 65 podlega przepisom ustawy o elektromobilności. 

W realizowanych projektach, które zakończą się do 2025 roku, samorządy zakupią 890 autobusów, w tym ponad połowa zeroemisyjnych. Podobna proporcja napędów elektrycznych przewidywana jest w przygotowywanych projektach na zakup 1240 autobusów. 

Drogie elektryki

Pozostało 94% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?