Drogi prąd dla elektrycznych ciężarówek

Przejście na elektryczne floty podniesie koszty energii, farmy wiatrowe nieefektywne.

Publikacja: 03.04.2023 08:56

Drogi prąd dla elektrycznych ciężarówek

Foto: Kim Hansen, Wikipedia

Koszt kilowatogodziny pobranej na szybkiej ładowarce sięga 3,2 złotego. Ponieważ ciężarówka z naczepą potrzebuje na 100 kilometrów 110-150 kWh, pokonanie dystansu trzeba wydać od 352 do 480 zł. 

Taki sam zestaw dieslem zużyje 30 litrów ON na 100 km, który w hurcie kosztuje 5,3 zł, czyli na cały odcinek przewoźnik wyda 160 zł. Opłata drogowa na sieci zarządzanej przez GDDKiA podniesie koszt przejazdu dieslem do 190 zł. 

Czytaj więcej

Cyfrowe bliźniaki logistyków

Raport sporządzony przez Global Warming Policy Foundation ostrzega, że od wysokich kosztów prądu nie ma ucieczki w energetyce wykorzystującej wiatraki. Zainstalowana moc w Europie sięgnęła w 2022 roku 255 GW (204 GW w krajach EU-27), wynika z danych organizacji Wind Europe. Jej raport także przyznaje, że przewidywane wskaźniki wykorzystania mocy wyniosą 30-45 proc. dla farm lądowych i do 50 proc. dla morskich. 

W 2022 roku przyrost zainstalowanych mocy wyniósł 8 proc., natomiast produkcja prądu zwiększyła się tylko o 2 proc. do 489 TWh. 

W Niemczech giełdowa cena energii z wiatraków wzrosła w tym roku o 25 proc. do 73,5 euro za MWh, we Francji wynosi ona 78,3 euro, w Wielkiej Brytanii cena zależy od wielkości farmy i odległości od sieci i zawiera się w widełkach od 62,2 do 72,7 euro. Pozostałe kraje kierują na giełdy niewielka część energii z farm wiatrowych. 

Powodem wysokich cen jest niska efektywność wiatraków i nieprzewidywalność tego źródła energii. Farmy wiatrowe zapewniły w 2022 roku pokrycie średnio 17 proc. potrzeb, zaś bywały dni bezwietrzne, gdy pokrycie malało do np. 6 proc. 

Raport Global Warming Policy Foundation podkreśla, że w 2021 roku przy 236 GW nominalnej mocy wiatraków dały one w szczycie 103 GW (rekordowym dniem był 26 marca), a pozostałe dni produkcja była znacznie niższa. Produkcja prądu przez wiatraki nie jest skorelowana z potrzebami, więc dobrze byłoby energię gromadzić w magazynach, które z kolei są bardzo drogi i jeszcze podbiją cenę prądu. 

Czytaj więcej

Będzie więcej ładowarek dla samochodów ciężarowych

Wind Europe oblicza, że w najbliższych pięciu latach Europa powinna zainstalować 129 GW, aby spełnić założenia Porozumienia Paryskiego z 2015 roku. Organizacja przypuszcza, że w tym samym czasie wiatraki o łącznej mocy 5,6 GW zostaną wyłączone z powodu wieku. 

W Polsce na koniec 2022 roku łączna moc instalacji wiatrowych wyniosła 7,9 GW i pokryły one 11 proc. produkcji prądu. Średnia dla EU-27 wyniosła 16 proc. W 2022 roku moc nowych instalacji w Polsce wyniosła rekordowe 1,5 GW, siódmy wynik w Europie, tuż za Hiszpanią i przed Holandią. 

Koszt kilowatogodziny pobranej na szybkiej ładowarce sięga 3,2 złotego. Ponieważ ciężarówka z naczepą potrzebuje na 100 kilometrów 110-150 kWh, pokonanie dystansu trzeba wydać od 352 do 480 zł. 

Taki sam zestaw dieslem zużyje 30 litrów ON na 100 km, który w hurcie kosztuje 5,3 zł, czyli na cały odcinek przewoźnik wyda 160 zł. Opłata drogowa na sieci zarządzanej przez GDDKiA podniesie koszt przejazdu dieslem do 190 zł. 

Pozostało 85% artykułu
Elektromobilność
Daimler Buses został klientem BMZ Poland
Elektromobilność
Ruszają próby szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek
Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Elektromobilność
Powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu akumulatorów
Elektromobilność
Elektryczna czy wodorowa przyszłość autobusów?