Koszt kilowatogodziny pobranej na szybkiej ładowarce sięga 3,2 złotego. Ponieważ ciężarówka z naczepą potrzebuje na 100 kilometrów 110-150 kWh, pokonanie dystansu trzeba wydać od 352 do 480 zł.
Taki sam zestaw dieslem zużyje 30 litrów ON na 100 km, który w hurcie kosztuje 5,3 zł, czyli na cały odcinek przewoźnik wyda 160 zł. Opłata drogowa na sieci zarządzanej przez GDDKiA podniesie koszt przejazdu dieslem do 190 zł.
Czytaj więcej
Cyfrowe światy są wielką szansą dla logistyki, ale niosą też zagrożenia.
Raport sporządzony przez Global Warming Policy Foundation ostrzega, że od wysokich kosztów prądu nie ma ucieczki w energetyce wykorzystującej wiatraki. Zainstalowana moc w Europie sięgnęła w 2022 roku 255 GW (204 GW w krajach EU-27), wynika z danych organizacji Wind Europe. Jej raport także przyznaje, że przewidywane wskaźniki wykorzystania mocy wyniosą 30-45 proc. dla farm lądowych i do 50 proc. dla morskich.
W 2022 roku przyrost zainstalowanych mocy wyniósł 8 proc., natomiast produkcja prądu zwiększyła się tylko o 2 proc. do 489 TWh.