Celem działania powołanej przez Komisje Europejską w listopadzie 2021 roku organizacji Europe’s Rail (EU-Rail) jest przygotowanie innowacyjnych rozwiązań umożliwiających powstanie wspólnego europejskiego obszaru kolejowego, czyli usuniecie barier w przewozach kolejowych.
Jednym z takich programów jest cyfrowy automatyczny sprzęg (Digital Automatic Coupling, DAC), który ma zastąpić sprzęg śrubowy. Powszechnie używany sprzęg śrubowy wymaga niebezpiecznych manipulacji między wagonami, a zestawienie składu jest czasochłonne. DAC ma uprościć i przyspieszyć całą procedurę.
Bezpieczniejsze i szybsze
Rada nadzorcza programu wprowadzenia automatycznego sprzęgu przyjęła 21 września 2021 roku europejski standard głowicy sprzęgającej. Wcześniej 36 operatorów miało okazję wypróbować 3 konkurencyjne rozwiązania firm Dellner, Voith i Wabtec.
Czytaj więcej
Zniecierpliwione niską jakością usług Polregio władze samorządu dolnośląskiego wypychają przewoźnika z województwa. Spółka zbyt późno zaczęła modernizować tabor, zablokowana przez postępowanie KE.
Nowy standard sprzęgu będzie dostępny w pięciu poziomach: od czysto mechanicznego po najwyższy, z warstwą cyfrową, która umożliwi zdalną diagnostykę wagonów. Dellner zapewnia, że DAC umożliwi łączenie wagonów różnej wysokości i na łukach.