W Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie Orlen wzniesie stacje ładowania wodoru. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje tankowania będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar (używany w autobusach i samochodach ciężarowych) i 700 bar (stosowany w autach osobowych oraz w przyszłości w ciężkim transporcie).
Czytaj więcej
Kolejne marki wprowadzają wodorowe ciężarówki na drogi publiczne. Na razie to tylko próby fabrycz...
BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro. – Duży potencjał wodoru widzimy w transporcie publicznym. W naszej strategii do 2030 roku zadeklarowaliśmy budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej i konsekwentnie realizujemy ten cel. Przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego stacje wodorowe będą powstawać w kolejnych polskich miastach. Równolegle nawiązujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami naszego ekologicznego paliwa – zapowiada dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN Orlen Grzegorz Jóźwiak.
W październiku 2022 roku podobną umowę na dofinansowanie budowy stacji wodorowych PKN Orlen podpisał z Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Dzięki niej koncern z Płocka wybuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru: w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach. Uruchomienie stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 roku.
PKN Orlen zakłada do 2030 roku budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, w Czechach ok. 28, a na Słowacji ok. 26.