Kolejne publiczne stacje ładowania wodoru za 3 lata

PKN Orlen przy udziale funduszy UE z instrumentu CEF 2 AFIF postawi 5 publicznych stacji ładowania wodoru.

Publikacja: 17.05.2023 18:12

PKN Orlen ma  w Niemczech dwie pilotażowe stacje  do tankowania wodoru. Do 2030 r. koncern chce mieć

PKN Orlen ma w Niemczech dwie pilotażowe stacje do tankowania wodoru. Do 2030 r. koncern chce mieć w kilku krajach ponad 100 punktów tankowania nowego paliwa, z czego 54 w Polsce.

Foto: materiały prasowe

W Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie Orlen wzniesie stacje ładowania wodoru. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje tankowania będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar (używany w autobusach i samochodach ciężarowych) i 700 bar (stosowany w autach osobowych oraz w przyszłości w ciężkim transporcie). 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki na zimowych próbach

BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro. – Duży potencjał wodoru widzimy w transporcie publicznym. W naszej strategii do 2030 roku zadeklarowaliśmy budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej i konsekwentnie realizujemy ten cel. Przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego stacje wodorowe będą powstawać w kolejnych polskich miastach. Równolegle nawiązujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami naszego ekologicznego paliwa – zapowiada dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN Orlen Grzegorz Jóźwiak. 

W październiku 2022 roku podobną umowę na dofinansowanie budowy stacji wodorowych PKN Orlen podpisał z Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Dzięki niej koncern z Płocka wybuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru: w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach. Uruchomienie stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 roku. 

PKN Orlen zakłada do 2030 roku budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, w Czechach ok. 28, a na Słowacji ok. 26.  

W wodorowe stacje inwestuje także konkurencja. W lutym 2023 NFOŚiGW podpisał ze spółką PAK-PCE STACJE H2, będącą częścią Grupy ZE PAK i Grupy Polsat Plus umowę na dotację 20 mln zł na wodorowe stacje w pięciu miastach w Polsce: Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie. Powstaną one do końca czerwca 2024 roku. 

Czytaj więcej

Wkrótce homologację uzyska pierwsza polska wodorowa lokomotywa

Rząd przewiduje, że z funduszy KPO powinno powstać do połowy 2026 roku 25 stacji wodorowych. Polska wnioskuje do KE o wydłużenie projektu do końca 2027 roku. Ministerstwo Rozwoju i Technologii podkreśla, że Polska z przyczyn niezależnych od siebie nie mogła wcześniej udzielić pomocy publicznej na inwestycje KPO, zatem zapewnienie równych szans realizacji inwestycji wszystkim państwom członkowskim oznacza, że terminy powinny zostać wydłużone. Ponadto terminy dostarczenia elektrolizerów znacznie się wydłużyły z uwagi na lawinowy wzrost popytu na te urządzenia, przy jednocześnie bardzo ograniczonej podaży wynikającej z tego, że sektor ten się dopiero rozwija. 

Do zasilenia stacji rząd przewiduje w tym samym czasie instalację elektrolizerów o mocy 320 MW. Grupa Orlen przeznaczy na strategię wodorową 7,4 mld zł i przewiduje do 2030 roku produkcję wodoru odnawialnego na poziomie 130 tys. ton rocznie, z czego część będzie oferowana jako alternatywne paliwo transportowe.

Drugi projekt finansowany przez BGK zakłada budowę 13 ogólnodostępnych, wielopunktowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych LDV, o minimalnej mocy 150 kW na punkt ładowania (nazwa projektu to „Perun E-mobility”). Każda stacja będzie mieć osiem punktów ładowania dostępnych jednocześnie w trybie 24/7. Stacje znajdą się przy głównych szlakach komunikacyjnych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T. Finansowanie BGK wyniesie ok. 1 mln euro. 

W Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie Orlen wzniesie stacje ładowania wodoru. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje tankowania będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar (używany w autobusach i samochodach ciężarowych) i 700 bar (stosowany w autach osobowych oraz w przyszłości w ciężkim transporcie). 

Pozostało 85% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?