Orlen ma własną technologię produkcji wodoru

W Jaśle ruszył elektrolizer stałotlenkowy, który może produkować wodór taniej od konkurencyjnych urządzeń.

Publikacja: 12.03.2024 10:40

Orlen ma własną technologię produkcji wodoru

Foto: Orlen

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Orlen, jako lider projektu, Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy oraz Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH) zakończyło realizację projektu badawczo-rozwojowego VETNI, którego celem było opracowanie i budowa innowacyjnego systemu wytwarzania wodoru w technologii elektrolizera SOE (ang. solid oxide electrolysis). 

Elektrolizer tworzy kompletny system do wytwarzania i sprężania wodoru o wydajności ok. 18 kg wodoru na dobę. Instalacja jest największą tego typu konstrukcją w Polsce. Zaprojektowanie i przeprowadzenie pełnego cyklu badań instalacji VETNI zrealizowano w 28 miesięcy. Na lokalizację inwestycji wybrano rafinerię w Jaśle, która dostarcza parę technologiczną o wymaganych dla elektrolizera parametrach. Za produkcję ważnych elementów elektrolizera odpowiadał mieszczący się w Boguchwale k. Rzeszowa – Oddział Ceramiki CEREL – samodzielna jednostka rozwojowa Instytutu Energetyki. – Elektrolizer stałotlenkowy zintegrowano z instalacjami przemysłowymi w rafinerii, a razem z innymi elementami instalacji stworzył on kompletny system do wytwarzania i sprężania wodoru z pary wodnej – tłumaczy prof. Konrad Świerczek z AGH. 

Czytaj więcej

Przerażające koszty elektryfikacji transportu drogowego

Nowa technologia zapewnia niższe koszty produkcji wodoru. – Do wyprodukowania 1 kg wodoru w instalacji Vetni potrzebne jest 42,5 kWh. To o wiele mniej niż w przypadku dostępnych komercyjnie elektrolizerów, które potrzebują 55-70 kWh na 1 kg wodoru – porównuje dyrektor Biura Badań i Rozwoju Energetyki Niskoemisyjnej Orlen dr inż. Sylwia Pawlak. 

Poza mniejszym zużyciem energii elektrycznej przetestowano nową generację materiałów anodowych dla elektrolizerów, w których ograniczono zawartość szkodliwego i drogiego kobaltu. Ponadto badania procesu wytwarzania wodoru obejmowały zmiany obciążenia i modulację pracy systemu. – Te unikatowe kompetencje stanowią solidny fundament do realizacji kolejnych przedsięwzięć, które dotyczą układów z elektrolizerami SOE klasy 400 kW i 5 MW – zapowiada dyrektor Instytutu Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy prof. Jakub Kupecki. 

Dodaje, że zespół prof. Konrada Świerczka z AGH odpowiadał za nowe rozwiązania materiałowe zastosowane w stosach SOE IEN-PIB. Zespół dr Sylwii Pawlak z ORLEN - lidera konsorcjum - całościowo koordynował studium lokalizacyjne, integrację procesową instalacji z obiektem w Jaśle i nadzorował cykl badań. – Naszą rolą, poza dostawą, posadowieniem instalacji i prowadzeniem badań ruchowych było wyznaczenie strategii scale-up oraz dalszych kierunków rozwojowych. W toku realizacji projektu zweryfikowaliśmy szereg nowych koncepcji i rozwiązań, które są istotnym udoskonaleniem technologii. To pozycjonuje VETNI jako istotny kamień milowy na mapie krajowych przedsięwzięć, które zostały zdefiniowane pośród celów Polskiej Strategii Wodorowej – zapewnia Kupecki. 

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Orlen, jako lider projektu, Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy oraz Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH) zakończyło realizację projektu badawczo-rozwojowego VETNI, którego celem było opracowanie i budowa innowacyjnego systemu wytwarzania wodoru w technologii elektrolizera SOE (ang. solid oxide electrolysis). 

Elektrolizer tworzy kompletny system do wytwarzania i sprężania wodoru o wydajności ok. 18 kg wodoru na dobę. Instalacja jest największą tego typu konstrukcją w Polsce. Zaprojektowanie i przeprowadzenie pełnego cyklu badań instalacji VETNI zrealizowano w 28 miesięcy. Na lokalizację inwestycji wybrano rafinerię w Jaśle, która dostarcza parę technologiczną o wymaganych dla elektrolizera parametrach. Za produkcję ważnych elementów elektrolizera odpowiadał mieszczący się w Boguchwale k. Rzeszowa – Oddział Ceramiki CEREL – samodzielna jednostka rozwojowa Instytutu Energetyki. – Elektrolizer stałotlenkowy zintegrowano z instalacjami przemysłowymi w rafinerii, a razem z innymi elementami instalacji stworzył on kompletny system do wytwarzania i sprężania wodoru z pary wodnej – tłumaczy prof. Konrad Świerczek z AGH. 

Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Elektromobilność
Powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu akumulatorów
Elektromobilność
Elektryczna czy wodorowa przyszłość autobusów?
Elektromobilność
Nadchodzi nowa generacja Solarisów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Elektromobilność
Przerażające koszty elektryfikacji transportu drogowego