Głównymi czynnikami wzrostu były zakłócenia łańcuchów dostaw i ograniczone zdolności przewozowe. Od września 2022 roku boom gospodarczy w logistyce wszedł w wyraźną fazę normalizacji działalności, ze spadkiem liczby przesyłek i stawek, zwłaszcza we frachcie lotniczym i morskim. W całym roku Dachser przewiózł 81,1 mln przesyłek (-2,9 proc.) ważących tyle samo co w roku ubiegłym: 42,8 mln ton. – Dachser jest coraz częściej postrzegany jako partner w zakresie globalnych rozwiązań oraz ekspert w optymalizacji łańcuchów dostaw – zauważa prezes Dachser Burkhard Eling.
Dachser Road Logistics, obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych i konsumpcyjnych (European Logistics) oraz żywności (Food Logistics), zwiększył swoje przychody o 14,2 proc. do 5,7 mld euro w 2022 roku. Transportowany tonaż wzrósł nieznacznie o 0,4 procent, podczas gdy liczba przesyłek spadła o 2,8 procent, przy wysokich cenach paliw i energii oraz rosnącej ostrożności konsumentów.
Czytaj więcej
Dzięki wspomaganemu przez sztuczną inteligencję planowaniu tras, Omega Pilzno planuje stworzyć ogólnopolską sieć drobnicową.
W European Logistics przychody wzrosły o 13,4 procent, podobnie jak w 2021 roku. Natomiast liczba przesyłek spadła o 3,5 procent, a tonaż utrzymał się na stałym poziomie 30,0 mln. Z kolei Food Logistics odnotował duży wzrost w 2022 roku, a jego przychody zwiększyły się o 17,1 procent. W ramach nadrabiania zaległości, wynikających ze zniesienia ograniczeń związanych z koronawirusem, odnotowano niewielki wzrost zarówno przesyłek (+1,8 proc.), jak i tonażu (+1,1 proc.). W minionym roku obrotowym Dachser Food Logistics osiągnął przychody w wysokości 1,3 mld euro, dzięki czemu pozostaje stabilnym i niezawodnym filarem modelu biznesowego firmy.
Po wyjątkowym wzroście przychodów w 2021 r., spowodowanym większymi zdolnościami przewozowymi we frachcie lotniczym i morskim oraz słabnącym wzrostem w Chinach, wynik Air and Sea Logistics był na niższym poziomie niż rok wcześniej. Dział zamknął rok wzrostem przychodów o 16,7% do 2,4 mld euro, mimo że liczba przesyłek spadła o 7,3%. – Podczas pandemii koronawirusa fracht lotniczy i morski w Dachser znacznie się zwiększył. Przyczynił się do tego rozwój działalności w zakresie ładunków zbiorczych LCL we frachcie morskim oraz sieć czarterów lotniczych, która w ubiegłym roku wykonała 260 lotów – podlicza Eling.