Dachser przebił kolejną barierę przychodów

W roku finansowym 2022 Dachser odnotował przychody w wysokości 8,1 mld euro (+14,9 proc.), co oznacza dwucyfrowy wzrost drugi rok z rzędu.

Publikacja: 27.03.2023 17:49

Dachser przebił kolejną barierę przychodów

Dachser

Foto: Dachser

Głównymi czynnikami wzrostu były zakłócenia łańcuchów dostaw i ograniczone zdolności przewozowe. Od września 2022 roku boom gospodarczy w logistyce wszedł w wyraźną fazę normalizacji działalności, ze spadkiem liczby przesyłek i stawek, zwłaszcza we frachcie lotniczym i morskim. W całym roku Dachser przewiózł 81,1 mln przesyłek (-2,9 proc.) ważących tyle samo co w roku ubiegłym: 42,8 mln ton. – Dachser jest coraz częściej postrzegany jako partner w zakresie globalnych rozwiązań oraz ekspert w optymalizacji łańcuchów dostaw – zauważa prezes Dachser Burkhard Eling. 

Dachser Road Logistics, obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych i konsumpcyjnych (European Logistics) oraz żywności (Food Logistics), zwiększył swoje przychody o 14,2 proc. do 5,7 mld euro w 2022 roku. Transportowany tonaż wzrósł nieznacznie o 0,4 procent, podczas gdy liczba przesyłek spadła o 2,8 procent, przy wysokich cenach paliw i energii oraz rosnącej ostrożności konsumentów.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja zaplanuje trasy

W European Logistics przychody wzrosły o 13,4 procent, podobnie jak w 2021 roku. Natomiast liczba przesyłek spadła o 3,5 procent, a tonaż utrzymał się na stałym poziomie 30,0 mln. Z kolei Food Logistics odnotował duży wzrost w 2022 roku, a jego przychody zwiększyły się o 17,1 procent. W ramach nadrabiania zaległości, wynikających ze zniesienia ograniczeń związanych z koronawirusem, odnotowano niewielki wzrost zarówno przesyłek (+1,8 proc.), jak i tonażu (+1,1 proc.). W minionym roku obrotowym Dachser Food Logistics osiągnął przychody w wysokości 1,3 mld euro, dzięki czemu pozostaje stabilnym i niezawodnym filarem modelu biznesowego firmy.

Po wyjątkowym wzroście przychodów w 2021 r., spowodowanym większymi zdolnościami przewozowymi we frachcie lotniczym i morskim oraz słabnącym wzrostem w Chinach, wynik Air and Sea Logistics był na niższym poziomie niż rok wcześniej. Dział zamknął rok wzrostem przychodów o 16,7% do 2,4 mld euro, mimo że liczba przesyłek spadła o 7,3%. – Podczas pandemii koronawirusa fracht lotniczy i morski w Dachser znacznie się zwiększył. Przyczynił się do tego rozwój działalności w zakresie ładunków zbiorczych LCL we frachcie morskim oraz sieć czarterów lotniczych, która w ubiegłym roku wykonała 260 lotów – podlicza Eling. 

W 2022 roku Dachser zaoferował swoim klientom z branży logistyki kontraktowej 2,7 mln miejsc paletowych, czyli o 152 000 więcej niż w roku poprzednim. Firma posiada 163 lokalizacje magazynowe na czterech kontynentach, a w 2023 roku planuje dodać 14 kolejnych obiektów.

W 2022 roku liczba pracowników wzrosła o około 1100 osób, osiągając łącznie liczbę 32 850 zatrudnionych. Wysoki wskaźnik kapitału własnego, wynoszący ponad 60 procent, umożliwia firmie Dachser dalsze znaczące inwestycje w digitalizację, działania na rzecz klimatu, pracowników i rozbudowę sieci, nawet w trudnych ekonomicznie czasach. 

Czytaj więcej

Szybciej wydawane wizy dla kierowców

Eling stwierdził, że firma będzie kontynuowała obrany kurs w 2023 roku i zapowiedział zainwestowanie ponad 300 mln euro w 2023 roku. W ub.r. nakłady sięgnęły 196 mln euro. Dachser rozpoczął ten rok od przejęcia holenderskiej firmy Müller zajmującej się logistyką żywności oraz spedytora lotniczego i morskiego ACA International, który ma siedzibę w Melbourne, w Australii.

Rok rozpoczął się ostrożnie, ze stosunkowo niskimi wielkościami transportu, jednak Dachser nie widzi powodów do obaw. – Po dwóch latach wyjątkowego wzrostu przychodów, ale także wyjątkowego obciążenia zespołów operacyjnych, w 2023 roku nastąpi powrót do normalności w logistyce i w naszej działalności – spodziewa się Eling. 

Głównymi czynnikami wzrostu były zakłócenia łańcuchów dostaw i ograniczone zdolności przewozowe. Od września 2022 roku boom gospodarczy w logistyce wszedł w wyraźną fazę normalizacji działalności, ze spadkiem liczby przesyłek i stawek, zwłaszcza we frachcie lotniczym i morskim. W całym roku Dachser przewiózł 81,1 mln przesyłek (-2,9 proc.) ważących tyle samo co w roku ubiegłym: 42,8 mln ton. – Dachser jest coraz częściej postrzegany jako partner w zakresie globalnych rozwiązań oraz ekspert w optymalizacji łańcuchów dostaw – zauważa prezes Dachser Burkhard Eling. 

Pozostało 85% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność