Marka Ekol znika z Europy

DFDS kupił od Ekol Logistics międzynarodową sieć transportową łączącą Turcję i Europę. Tm samym marka Ekol znika z UE, utrzyma się jednak w Turcji i na Ukrainie.

Publikacja: 09.04.2024 15:54

Marka Ekol znika z Europy

Foto: Ekol

Wartość transakcji wynosi 1,9 miliarda DKK (1,1 mld zł), co oznacza 7,6x EV/EBITDA. Firma transportuje towary pomiędzy Turcją a Europą, posiadając własne biura i obiekty w 10 krajach Europy. 

Ponad połowa świadczonych transportów ma charakter intermodalny, wykorzystując kombinację transportu drogowego, promowego i kolejowego, co czyni spółkę największym klientem śródziemnomorskiej sieci połączeń promowych DFDS. – Przejęcie stanowi doskonałe strategiczne dopasowanie dla DFDS. Niezawodny i wydajny transport dużych ilości naczep przy użyciu kombinacji transportu drogowego, promowego i kolejowego to nasza podstawowa działalność. Co więcej, wierzymy, że rola Turcji jako centrum produkcyjnego w Europie stanie się w przyszłości jeszcze silniejsza, ponieważ nearshoring przybliża łańcuchy dostaw do rynków końcowych – uważa dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen. 

Czytaj więcej

Zunifikowane zasady kontroli i szkoleń inspekcji drogowych

Obiecujący rynek

Oczekuje się, że rynek transportowy Turcja-Europa (w 90 proc. należy do transportu drogowego) będzie rósł średnio o około 14% rocznie do 2028 r. (CAGR na lata 2020–2023 wyniósł 15%), a przejęcie spowoduje w ten sposób rozbudowę sieci DFDS w regionie o wysokim wzroście. – Połączenie może zwiększyć efektywność infrastruktury transportowej pomiędzy Turcją a Europą i pomóc w dalszym podnoszeniu atrakcyjności Turcji jako centrum produkcyjnego – przekonuje założyciel i prezes zarządu Ekol Logistics Ahmet Musul. 

Celem integracji jest poprawa marży EBIT do około 5% do 2027 roku w ramach trzyetapowego planu:

Faza 1 (rok 1): Koncentracja komercyjna i operacyjna na zwiększeniu przepustowości i poprawie wykorzystania sprzętu poprzez rozpoczęcie sprzedaży transportów do/z Turcji za pośrednictwem istniejącej sieci DFDS w Europie Północnej. Zwiększenie sprzedaży do Turcji z przejętych biur europejskich. Insourcing usług agencyjnych na własność istniejącej sieci.

Faza 2 (rok 1-2): Integracja istniejących i nabytych sieci europejskich w celu uzyskania korzyści skali, w tym lepszego wykorzystania sprzętu/obiektów oraz konsolidacji biur/obiektów. Przeniesienie wybranych potoków towarowych na prom/kolej z drogi. Integracja organizacji celnych.

Faza 3 (rok 2-3): Optymalizacja sieci i sprzedaż kluczowym klientom logistyki kontraktowej jako uzupełnienie rozwiązań transportowych (FTL/LTL). 

Czytaj więcej

Rosną kolejowe przewozy między Polską i Ukrainą

Integracja systemów IT przewidywana jest na trzy lata. Dwa główne zadania to wymiana systemów zarządzania transportem i systemów ERP na wykorzystywane przez DFDS. 

Spadające udziały w rynku

Nowozakupiona spółka stanie się częścią Działu Logistyki. Szczegółowy plan biznesowy i integracyjny, uwzględniający oczekiwane synergie, zostanie ujawniony w związku z finalizacją transakcji. Jej zamknięcie planowane jest na początek IV kwartału 2024 roku.

W 2023 roku sieć Ekol osiągnęła przychody w wysokości 3,5 mld DKK (2 mld zł) i zatrudniała 3700 pracowników. Ze względu na trudne warunki rynkowe, w tym utratę udziału w rynku, marża EBIT Spółki spadła z 4,8% w 2022 roku do 2,5% w 2023 roku. 

Czytaj więcej

Ukraińska konkurencja wykańcza polski transport krajowy

Ekol ma 1300 ciężarówek, 3900 przyczep/nadwozi wymiennych i 600 kontenerów. W Europie wynajmuje 26 obiektów o łącznej powierzchni 120 000 m kw. Około 75% to terminale przeładunkowe dla operacji LTL, a pozostała część to magazyny składowe.

Wartość transakcji wynosi 1,9 miliarda DKK (1,1 mld zł), co oznacza 7,6x EV/EBITDA. Firma transportuje towary pomiędzy Turcją a Europą, posiadając własne biura i obiekty w 10 krajach Europy. 

Ponad połowa świadczonych transportów ma charakter intermodalny, wykorzystując kombinację transportu drogowego, promowego i kolejowego, co czyni spółkę największym klientem śródziemnomorskiej sieci połączeń promowych DFDS. – Przejęcie stanowi doskonałe strategiczne dopasowanie dla DFDS. Niezawodny i wydajny transport dużych ilości naczep przy użyciu kombinacji transportu drogowego, promowego i kolejowego to nasza podstawowa działalność. Co więcej, wierzymy, że rola Turcji jako centrum produkcyjnego w Europie stanie się w przyszłości jeszcze silniejsza, ponieważ nearshoring przybliża łańcuchy dostaw do rynków końcowych – uważa dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen. 

Firmy
Omida Group przejęła 7R Solution
Firmy
Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych
Firmy
Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci