Marka Ekol znika z Europy

DFDS kupił od Ekol Logistics międzynarodową sieć transportową łączącą Turcję i Europę. Tm samym marka Ekol znika z UE, utrzyma się jednak w Turcji i na Ukrainie.

Publikacja: 09.04.2024 15:54

Marka Ekol znika z Europy

Foto: Ekol

Wartość transakcji wynosi 1,9 miliarda DKK (1,1 mld zł), co oznacza 7,6x EV/EBITDA. Firma transportuje towary pomiędzy Turcją a Europą, posiadając własne biura i obiekty w 10 krajach Europy. 

Ponad połowa świadczonych transportów ma charakter intermodalny, wykorzystując kombinację transportu drogowego, promowego i kolejowego, co czyni spółkę największym klientem śródziemnomorskiej sieci połączeń promowych DFDS. – Przejęcie stanowi doskonałe strategiczne dopasowanie dla DFDS. Niezawodny i wydajny transport dużych ilości naczep przy użyciu kombinacji transportu drogowego, promowego i kolejowego to nasza podstawowa działalność. Co więcej, wierzymy, że rola Turcji jako centrum produkcyjnego w Europie stanie się w przyszłości jeszcze silniejsza, ponieważ nearshoring przybliża łańcuchy dostaw do rynków końcowych – uważa dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen. 

Czytaj więcej

Zunifikowane zasady kontroli i szkoleń inspekcji drogowych

Obiecujący rynek

Oczekuje się, że rynek transportowy Turcja-Europa (w 90 proc. należy do transportu drogowego) będzie rósł średnio o około 14% rocznie do 2028 r. (CAGR na lata 2020–2023 wyniósł 15%), a przejęcie spowoduje w ten sposób rozbudowę sieci DFDS w regionie o wysokim wzroście. – Połączenie może zwiększyć efektywność infrastruktury transportowej pomiędzy Turcją a Europą i pomóc w dalszym podnoszeniu atrakcyjności Turcji jako centrum produkcyjnego – przekonuje założyciel i prezes zarządu Ekol Logistics Ahmet Musul. 

Celem integracji jest poprawa marży EBIT do około 5% do 2027 roku w ramach trzyetapowego planu:

Faza 1 (rok 1): Koncentracja komercyjna i operacyjna na zwiększeniu przepustowości i poprawie wykorzystania sprzętu poprzez rozpoczęcie sprzedaży transportów do/z Turcji za pośrednictwem istniejącej sieci DFDS w Europie Północnej. Zwiększenie sprzedaży do Turcji z przejętych biur europejskich. Insourcing usług agencyjnych na własność istniejącej sieci.

Faza 2 (rok 1-2): Integracja istniejących i nabytych sieci europejskich w celu uzyskania korzyści skali, w tym lepszego wykorzystania sprzętu/obiektów oraz konsolidacji biur/obiektów. Przeniesienie wybranych potoków towarowych na prom/kolej z drogi. Integracja organizacji celnych.

Faza 3 (rok 2-3): Optymalizacja sieci i sprzedaż kluczowym klientom logistyki kontraktowej jako uzupełnienie rozwiązań transportowych (FTL/LTL). 

Czytaj więcej

Rosną kolejowe przewozy między Polską i Ukrainą

Integracja systemów IT przewidywana jest na trzy lata. Dwa główne zadania to wymiana systemów zarządzania transportem i systemów ERP na wykorzystywane przez DFDS. 

Spadające udziały w rynku

Nowozakupiona spółka stanie się częścią Działu Logistyki. Szczegółowy plan biznesowy i integracyjny, uwzględniający oczekiwane synergie, zostanie ujawniony w związku z finalizacją transakcji. Jej zamknięcie planowane jest na początek IV kwartału 2024 roku.

W 2023 roku sieć Ekol osiągnęła przychody w wysokości 3,5 mld DKK (2 mld zł) i zatrudniała 3700 pracowników. Ze względu na trudne warunki rynkowe, w tym utratę udziału w rynku, marża EBIT Spółki spadła z 4,8% w 2022 roku do 2,5% w 2023 roku. 

Czytaj więcej

Ukraińska konkurencja wykańcza polski transport krajowy

Ekol ma 1300 ciężarówek, 3900 przyczep/nadwozi wymiennych i 600 kontenerów. W Europie wynajmuje 26 obiektów o łącznej powierzchni 120 000 m kw. Około 75% to terminale przeładunkowe dla operacji LTL, a pozostała część to magazyny składowe.

Wartość transakcji wynosi 1,9 miliarda DKK (1,1 mld zł), co oznacza 7,6x EV/EBITDA. Firma transportuje towary pomiędzy Turcją a Europą, posiadając własne biura i obiekty w 10 krajach Europy. 

Ponad połowa świadczonych transportów ma charakter intermodalny, wykorzystując kombinację transportu drogowego, promowego i kolejowego, co czyni spółkę największym klientem śródziemnomorskiej sieci połączeń promowych DFDS. – Przejęcie stanowi doskonałe strategiczne dopasowanie dla DFDS. Niezawodny i wydajny transport dużych ilości naczep przy użyciu kombinacji transportu drogowego, promowego i kolejowego to nasza podstawowa działalność. Co więcej, wierzymy, że rola Turcji jako centrum produkcyjnego w Europie stanie się w przyszłości jeszcze silniejsza, ponieważ nearshoring przybliża łańcuchy dostaw do rynków końcowych – uważa dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen. 

Firmy
Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?