Poczta z Orlenem stawi czoła konkurencji?

Decydujące starcie o wart miliardy złotych rynek kurierski będzie w skali regionu, gdzie jest coraz gęściej.

Publikacja: 23.08.2024 10:05

Poczta z Orlenem stawi czoła konkurencji?

Foto: materiały prasowe

Choć w Polsce liczba przesyłek kurierskich przekroczyła w 2023 roku miliard, to konkurencja operatorów na polskim rynku gęstnieje. Kurierzy walczą o nowe punkty doręczeń, stąd inwestycje w automaty paczkowe oraz kolejne umowy między sieciami handlowymi i kurierskim o udostępnienie miejsc na doręczenie przesyłek. – Ostatnia mila jest najtrudniejszym i zarazem najbardziej kosztownym elementem świadczenia usług pocztowych, zarówno na rynku listowym, jak i paczkowym. Z tego powodu wielu operatorów stara się optymalizować ten etap, na przykład poprzez wprowadzenie automatów paczkowych. Jednak ich efektywność zależy od osiągnięcia odpowiedniej skali – wskazuje adwokat Mateusz Chołodecki. 

Zaznacza, że sukces każdego operatora pocztowego wymaga posiadania szerokiego wachlarza różnych sposobów doręczania przesyłek – od tradycyjnego doręczenia do rąk, przez punkty odbioru w sklepach, aż po automaty paczkowe. – Kluczowe znaczenie ma odpowiednio gęsta sieć różnych punktów odbioru. Różnica między punktem odbioru w sklepie a automatem paczkowym jest dość istotna – ten drugi wymaga znacznie większych nakładów finansowych. Obecnie Poczta Polska dysponuje dość dobrze rozwiniętą siecią placówek, w których można odebrać przesyłkę. Tym, czego im najbardziej brakuje, są automaty paczkowe – uważa Chołodecki. 

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Automaty dzierżawione z Orlenu?

Tymczasem po pierwszej połowie roku strata PP wyniosła 314 mln zł, spółka ledwo znajduje pieniądze na wynagrodzenia dla pracowników, a musi najpierw zainwestować w nowy system informatyczny ERP dla całego przedsiębiorstwa. 

Mimo to prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz zapowiada inwestycję w automaty paczkowe i planuje do końca 2025 roku mieć ich ok 3 tys., ale zastrzega, że w szczegółowym planie na rok 2025 może zmienić się harmonogram prac. Przyznaje także, że w grę wchodzi umowa z Orlenem. 

Koncern paliwowy ma ponad 6 tys. automatów i już podpisał umowę na ich wspólne użytkowanie z GLS. Jednak umowa z Pocztą Polską nie musi powielać tego modelu. Może polegać np. na odpłatnym wydzierżawieniu PP całej kurierskiej sieci logistycznej Orlenu. 

Takie rozwiązanie zapewniłoby Poczcie szybkie pozyskanie dodatkowych klientów oraz sieci maszyn, a zarazem dało pracę czterem nowoczesnym sortowniom, które PP uruchomiła w ostatnich kwartałach. Ten ruch uwolniłby Orlen od konieczności inwestycji w sortownie (nie ma zautomatyzowanych) oraz w poszerzenie sieci automatów, bo 3 tys. to jednak niewiele przy 23 tys. maszyn InPost. 

PP 7,6 tys. ma własnych punktów, a do tego współpracuje z sieciami sklepów: Żabka, ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Arhelan a teraz także Duży Ben i Euro Sklep, podmioty należące do Grupy Eurocash. Łącznie, wliczając placówki pocztowe, jest ponad 18 tys. punktów zlokalizowanych na terenie całej Polski. 

Gęsto na rynku

Polskim numerem jeden w przesyłkach kurierskich jest InPost, przed DPD i GLS. Pod względem liczby obsługiwanych przesyłek Poczta Polska jest na czwartym miejscu, a przychodów na szóstym za UPS i Fedex, wynika z danych UKE. 

Czytaj więcej

Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów

Należy zaznaczyć, że UPS i Fedex dużą część przychodów uzyskują z ruchu międzynarodowego (przesyłki drogowe w Europie oraz lotnicze transkontynentalne), zaś DHL e-Commerce ma gęstą sieć krajową. - Zmieniający się rynek przesyłek, którego główne wzrosty generowane są przez potoki przesyłek e-commerce oraz re-commerce wymusza na przewoźnikach zarówno obniżanie cen usług jak i kosztów operacyjnych - zauważa wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

W konsekwencji malejące z czasem marże i rosnąca wymiana międzynarodowa sprawią, że będą liczyły się siec co najmniej regionalne. O to walczą spółki niezależne a także należące do poczt narodowych. – Aktualnie najskuteczniejszym sposobem na obniżanie kosztów operacyjnych, szczególnie na etapie dostaw ostatniej mili (ale także i pierwszej mili dla e-comerce i re-commerce) jest posiadanie dostępu do gęstej sieci punktów PUDO (punkty nadań i odbiorów) oraz automatów paczkowych – podkreśla Gral. 

Wskazuje, że dzięki wykorzystaniu efektu skali – doręczeniu lub odbioru wielu przesyłek do jednej lokalizacji przewoźnicy mogą zredukować swoje koszty operacyjne nawet o kilkadziesiąt procent. – Dzięki takiemu modelowi dystrybucji obsługa tego rodzaju przesyłek jest opłacalna, a jak pokazuje przykład InPostu generuje niespotykane w innych firmach kurierskich i pocztach zyski na poziomie kilkudziesięciu procent EBIDTA – zaznacza Gral.

W regionie Europy Środkowo-Wschodniej duże inwestycje czyni kontrolowana przez CVC Capital Partners Packeta, działającą na 33 rynkach, a mająca mocną pozycje w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Firma dysponuje siecią 7088 automatów nazwanych Z-Box: w Czechach 4201, na Słowacji 1696, na Węgrzech 1191. W porównaniu do początku roku, łączna liczba Z-BOXów wzrosła o ponad 880 i łącznie jest ich 15 680: na Czechy przypada 9813, na Słowację 2829, na Węgry 3038. Packeta planuje w najbliższych pięciu latach dwukrotnie urosnąć.

Czytaj więcej

Koparki już na pierwszej linii kolejowej CPK

CVC Capital Partners jest inwestorem w greckiej spółce kurierskiej Skroutz Last Mile oraz sieci Żabka, która jest potęga w Polsce i rozbudowuje się w Rumunii. Łatwo dostrzec, że CVC tworzy regionalną sieć logistyczną i będzie to kolejny gracz, z którym będzie musiała liczyć się Poczta Polska.

Choć w Polsce liczba przesyłek kurierskich przekroczyła w 2023 roku miliard, to konkurencja operatorów na polskim rynku gęstnieje. Kurierzy walczą o nowe punkty doręczeń, stąd inwestycje w automaty paczkowe oraz kolejne umowy między sieciami handlowymi i kurierskim o udostępnienie miejsc na doręczenie przesyłek. – Ostatnia mila jest najtrudniejszym i zarazem najbardziej kosztownym elementem świadczenia usług pocztowych, zarówno na rynku listowym, jak i paczkowym. Z tego powodu wielu operatorów stara się optymalizować ten etap, na przykład poprzez wprowadzenie automatów paczkowych. Jednak ich efektywność zależy od osiągnięcia odpowiedniej skali – wskazuje adwokat Mateusz Chołodecki. 

Pozostało 89% artykułu
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych
Firmy
Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci
Firmy
Drobnicowe linie do Rumunii
Firmy
Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów
Firmy
KE każe długo czekać na rekompensatę