Poczta z Orlenem stawi czoła konkurencji?

Decydujące starcie o wart miliardy złotych rynek kurierski będzie w skali regionu, gdzie jest coraz gęściej.

Publikacja: 23.08.2024 10:05

Poczta z Orlenem stawi czoła konkurencji?

Foto: materiały prasowe

Choć w Polsce liczba przesyłek kurierskich przekroczyła w 2023 roku miliard, to konkurencja operatorów na polskim rynku gęstnieje. Kurierzy walczą o nowe punkty doręczeń, stąd inwestycje w automaty paczkowe oraz kolejne umowy między sieciami handlowymi i kurierskim o udostępnienie miejsc na doręczenie przesyłek. – Ostatnia mila jest najtrudniejszym i zarazem najbardziej kosztownym elementem świadczenia usług pocztowych, zarówno na rynku listowym, jak i paczkowym. Z tego powodu wielu operatorów stara się optymalizować ten etap, na przykład poprzez wprowadzenie automatów paczkowych. Jednak ich efektywność zależy od osiągnięcia odpowiedniej skali – wskazuje adwokat Mateusz Chołodecki. 

Zaznacza, że sukces każdego operatora pocztowego wymaga posiadania szerokiego wachlarza różnych sposobów doręczania przesyłek – od tradycyjnego doręczenia do rąk, przez punkty odbioru w sklepach, aż po automaty paczkowe. – Kluczowe znaczenie ma odpowiednio gęsta sieć różnych punktów odbioru. Różnica między punktem odbioru w sklepie a automatem paczkowym jest dość istotna – ten drugi wymaga znacznie większych nakładów finansowych. Obecnie Poczta Polska dysponuje dość dobrze rozwiniętą siecią placówek, w których można odebrać przesyłkę. Tym, czego im najbardziej brakuje, są automaty paczkowe – uważa Chołodecki. 

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Automaty dzierżawione z Orlenu?

Tymczasem po pierwszej połowie roku strata PP wyniosła 314 mln zł, spółka ledwo znajduje pieniądze na wynagrodzenia dla pracowników, a musi najpierw zainwestować w nowy system informatyczny ERP dla całego przedsiębiorstwa. 

Mimo to prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz zapowiada inwestycję w automaty paczkowe i planuje do końca 2025 roku mieć ich ok 3 tys., ale zastrzega, że w szczegółowym planie na rok 2025 może zmienić się harmonogram prac. Przyznaje także, że w grę wchodzi umowa z Orlenem. 

Koncern paliwowy ma ponad 6 tys. automatów i już podpisał umowę na ich wspólne użytkowanie z GLS. Jednak umowa z Pocztą Polską nie musi powielać tego modelu. Może polegać np. na odpłatnym wydzierżawieniu PP całej kurierskiej sieci logistycznej Orlenu. 

Takie rozwiązanie zapewniłoby Poczcie szybkie pozyskanie dodatkowych klientów oraz sieci maszyn, a zarazem dało pracę czterem nowoczesnym sortowniom, które PP uruchomiła w ostatnich kwartałach. Ten ruch uwolniłby Orlen od konieczności inwestycji w sortownie (nie ma zautomatyzowanych) oraz w poszerzenie sieci automatów, bo 3 tys. to jednak niewiele przy 23 tys. maszyn InPost. 

PP 7,6 tys. ma własnych punktów, a do tego współpracuje z sieciami sklepów: Żabka, ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Arhelan a teraz także Duży Ben i Euro Sklep, podmioty należące do Grupy Eurocash. Łącznie, wliczając placówki pocztowe, jest ponad 18 tys. punktów zlokalizowanych na terenie całej Polski. 

Gęsto na rynku

Polskim numerem jeden w przesyłkach kurierskich jest InPost, przed DPD i GLS. Pod względem liczby obsługiwanych przesyłek Poczta Polska jest na czwartym miejscu, a przychodów na szóstym za UPS i Fedex, wynika z danych UKE. 

Czytaj więcej

Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów

Należy zaznaczyć, że UPS i Fedex dużą część przychodów uzyskują z ruchu międzynarodowego (przesyłki drogowe w Europie oraz lotnicze transkontynentalne), zaś DHL e-Commerce ma gęstą sieć krajową. - Zmieniający się rynek przesyłek, którego główne wzrosty generowane są przez potoki przesyłek e-commerce oraz re-commerce wymusza na przewoźnikach zarówno obniżanie cen usług jak i kosztów operacyjnych - zauważa wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

W konsekwencji malejące z czasem marże i rosnąca wymiana międzynarodowa sprawią, że będą liczyły się siec co najmniej regionalne. O to walczą spółki niezależne a także należące do poczt narodowych. – Aktualnie najskuteczniejszym sposobem na obniżanie kosztów operacyjnych, szczególnie na etapie dostaw ostatniej mili (ale także i pierwszej mili dla e-comerce i re-commerce) jest posiadanie dostępu do gęstej sieci punktów PUDO (punkty nadań i odbiorów) oraz automatów paczkowych – podkreśla Gral. 

Wskazuje, że dzięki wykorzystaniu efektu skali – doręczeniu lub odbioru wielu przesyłek do jednej lokalizacji przewoźnicy mogą zredukować swoje koszty operacyjne nawet o kilkadziesiąt procent. – Dzięki takiemu modelowi dystrybucji obsługa tego rodzaju przesyłek jest opłacalna, a jak pokazuje przykład InPostu generuje niespotykane w innych firmach kurierskich i pocztach zyski na poziomie kilkudziesięciu procent EBIDTA – zaznacza Gral.

W regionie Europy Środkowo-Wschodniej duże inwestycje czyni kontrolowana przez CVC Capital Partners Packeta, działającą na 33 rynkach, a mająca mocną pozycje w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Firma dysponuje siecią 7088 automatów nazwanych Z-Box: w Czechach 4201, na Słowacji 1696, na Węgrzech 1191. W porównaniu do początku roku, łączna liczba Z-BOXów wzrosła o ponad 880 i łącznie jest ich 15 680: na Czechy przypada 9813, na Słowację 2829, na Węgry 3038. Packeta planuje w najbliższych pięciu latach dwukrotnie urosnąć.

Czytaj więcej

Koparki już na pierwszej linii kolejowej CPK

CVC Capital Partners jest inwestorem w greckiej spółce kurierskiej Skroutz Last Mile oraz sieci Żabka, która jest potęga w Polsce i rozbudowuje się w Rumunii. Łatwo dostrzec, że CVC tworzy regionalną sieć logistyczną i będzie to kolejny gracz, z którym będzie musiała liczyć się Poczta Polska.

Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką