Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci

Grupa w jednym kwartale postawiła 3 tys. maszyn, ale planuje jeszcze zwiększyć tempo. W bliskiej perspektywie otwarcie usług międzynarodowych.

Publikacja: 06.09.2024 08:07

Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci

Foto: Robert Przybylski

Grupa InPost zwiększyła w drugim kwartale liczbę obsłużonych przesyłek o 23 proc. do 264,4 mln sztuk i w tym samym tempie wzrosły przychody do 2,62 mld zł. Grupa podkreśla utrzymanie dyscypliny finansowej, co widoczne jest po 29-procentowym wzroście EBITDA do 887,3 mln zł. Dodatnie są także przepływy finansowe grupy (367,3 mln zł), a na rynkach międzynarodowych mają być dodatnie w najbliższym czasie, firma nie podaje dokładnej prognozy. 

Wysokie wpływy grupa wykorzystuje do spłaty zadłużenia, którego wskaźnik netto dla całej grupy na koniec drugiego kwartału zmalał do 1,95 z 2,22 na koniec 2023 roku. 

Czytaj więcej

Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych

Założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska uznaje za priorytet rozbudowę sieci na każdym rynku. – W ostatnim kwartale ustanowiliśmy rekord w liczbie rozstawionych maszyn, uruchamiając ponad 3 000 nowych urządzeń – podkreśla Brzoska. Na koniec drugiego kwartału grupa dysponowała 40 671 maszynami oraz 32 965 punktami odbioru. – Marzę, abyśmy instalowali kwartalnie po 5 tys. maszyn – dodaje Brzoska. Maszyny są także coraz tańsze, połowa produkowanych już nie ma ekranu. W październiku InPost otworzy największą w Polsce sortownię. 

Coraz więcej przesyłek

Konsumenci, szczególnie w Europie Zachodniej, są coraz ostrożniejsi w zakupach. – Spodziewam się dalszego zmniejszania wartości koszyka, klienci liczą każdą złotówkę. Widzimy zstępowanie drogich produktów tańszymi. Stąd sukces chińskich platform, co jest jeszcze wyraźniej widoczne w Europie Zachodniej. Nastroje konsumenckie są słabe i mają tendencję pogarszającą się. Spadek wartości koszyka zakupowej nas cieszy, ponieważ przesyłki są mniejsze, ale jest ich więcej – zauważą Brzoska. 

Liczba obsłużonych w II kwartale 2024 roku przesyłek sięgnęła 264,4 mln, co oznacza 23-procentowy wzrost rok do roku. W Polsce przyrost sięgnął 20 proc., rynki międzynarodowe 29 proc. – W Wielkiej Brytanii – naszym najszybciej rosnącym rynku - przyspieszyliśmy wzrost w porównaniu do I kwartału 2024 roku – w Q2 wolumen paczek wzrósł aż o 163% r/r – wskazuje prezes InPost. 

Czytaj więcej

Kurierzy stawiają na automaty. Czy znikną dostawy do domu?

Dodaje, że na rynku brytyjskim aplikacja InPost znajdowała się w czołówce najczęściej pobieranych aplikacji w tym roku. 

Mondial Relay obsłużył 64,9 mln przesyłek (23,6 mln w Wielkiej Brytanii), co przekłada się na wzrost o 9 proc. r/r, przy spadku rynku o 1 proc. Marża skorygowanej EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 17 proc. z 13 proc. rok wcześniej. 

Liczba maszyn wzrosłą o 80 proc. do ponad 7200 sztuk i Mondial Relay pozostał największą siecią we Francji. Aplikacja mobilna InPost cieszyła się dużą popularnością i ma już ponad 2 mln pobrań.

Przychody na rynku brytyjskim potroiły się, osiągając 236,7 mln zł w II kwartale 2024 roku. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii rozrosła się do ponad 9 600 punktów OOH (+58% r/r), co umacnia pozycję InPost jako wiodącej sieci maszyn Paczkomat w Wielkiej Brytanii. 

We Włoszech liczba obsłużonych paczek wzrosła do 5,5 miliona (+28 proc. r/r) w II kwartale 2024 roku, a przychody osiągnęły 68,5 mln zł, co stanowi wzrost o 34 proc. r/r. Sieć OOH we Włoszech rozszerzyła się do ponad 7 600 punktów (+37 proc. r/r).

Przesyłki międzynarodowe

Wyniki InPost oceniane są jako bardzo dobre. – To niekwestionowany lider polskiego KEP z bardzo przyzwoitym wzrostem. Pamiętajmy, że przed pandemią rynek rósł o 15-16 proc. więc ponad 20 proc. wzrostu należy uważać za przyzwoity wynik, biorąc pod uwagę, że jest konkurencja – zaznacza wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

InPost już prowadzi próby usług międzynarodowych i prezes firmy zapewnia, że oferta ruszy jeszcze w tym roku. 

Czytaj więcej

Ministerstwo Infrastruktury otwiera rynek dla konkurencji

Gral zwraca uwagę, że przyjęta przez InPost strategia wejścia na duże rynki okazała się udana. – Grupa InPost skupiła się za granicą na największych rynkach pod względem populacji oraz potencjału e-handlu. Rynek brytyjski z ponad 160-procentowym wzrostem liczby przesyłek był bardzo dobrym strzałem. Mondial Relay daje InPost, po zakorzenieniu w świadomości klienta, że OOH jest korzystnym rozwiązaniem (z modelem sprawdzonym w Polsce), mocną pozycję. Nie wiem, czy lokalni gracze będą w stanie rozwijać się w tak zawrotnym tempie – podkreśla wiceprezes LME.

Wskazuje, że choć Brytyjczycy lubili dostawy do domu, to jednak ekonomia biznesu i wolność wyboru przewyższają nad starym upodobaniem. 

Wiceprezes LME zaznacza, że Grupa InPost uzyskała duży potencjał na dziewięciu rynkach. – Kwestią nie „czy”, tyle „kiedy” InPost otworzy przewozy międzynarodowe. Ma ugruntowaną pozycję w Polsce, a duża liczba klientów na pozostałych ośmiu rynkach jest na tyle poważna, że kwestią czasu jest otworzenie usług międzynarodowych – przewiduje Gral. 

Grupa InPost zwiększyła w drugim kwartale liczbę obsłużonych przesyłek o 23 proc. do 264,4 mln sztuk i w tym samym tempie wzrosły przychody do 2,62 mld zł. Grupa podkreśla utrzymanie dyscypliny finansowej, co widoczne jest po 29-procentowym wzroście EBITDA do 887,3 mln zł. Dodatnie są także przepływy finansowe grupy (367,3 mln zł), a na rynkach międzynarodowych mają być dodatnie w najbliższym czasie, firma nie podaje dokładnej prognozy. 

Pozostało 92% artykułu
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych
Firmy
Drobnicowe linie do Rumunii
Firmy
Poczta z Orlenem stawi czoła konkurencji?
Firmy
Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne