Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona

Rynek logistyki kontraktowej szybko koncentruje się. W Wielkiej Brytanii wiodący gracze, czyli GXO i Wincanton, nie połączą się, chyba że do 7 listopada przedstawią kroki zapobiegające nadmiernej koncentracji.

Publikacja: 06.11.2024 08:35

Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona

Wincanton

Foto: Wincanton

Po pierwszym etapie dochodzenia Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) stwierdził, że „zakup Wincanton PLC przez GXO Logistics (GXO) może zmniejszyć konkurencję w zakresie świadczenia głównych usług logistyki kontraktowej (CLS) w Wielkiej Brytanii”.

Usługi logistyki kontraktowej obejmują dystrybucję, transport, magazynowanie i inne usługi związane z łańcuchem dostaw. GXO to wiodąca na świecie firma świadcząca usługi logistyki kontraktowej, a Wincanton to brytyjski dostawca tych usług. 

Ponad jedna czwarta rynku

Obie firmy świadczą główne usługi logistyki kontraktowej klientom biznesowym zarówno w sektorach detalicznym (takim jak artykuły spożywcze, moda i odzież), jak i niedetalicznym (takim jak produkcja i budownictwo). – Usługi logistyki kontraktowej mają kluczowe znaczenie dla przepływu towarów na terenie kraju, ograniczając opóźnienia i zapewniając sprawne i niezawodne dotarcie produktów do miejsca przeznaczenia. Usługi te są niezbędne dla milionów ludzi, którym zależy na terminowości dostaw lub możliwości zakupu produktów z półki – podkreśla starsza dyrektor ds. fuzji w CMA Naomi Burgoyne. 

Czytaj więcej

Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity

Brytyjski rynek logistyki kontraktowej jest wart 16 miliardów funtów. – Obawiamy się, że fuzja może ograniczyć konkurencję, w wyniku czego wyższe koszty zostaną przerzucone na konsumentów. Uważamy, że te obawy dotyczące konkurencji wymagają dogłębnego dochodzenia w fazie 2, chyba że GXO zaoferuje rozwiązania, które je rozwiążą – zaznacza Burgoyne. 

GXO, Wincanton i DHL są uważane za wiodących dostawców głównych usług logistyki kontraktowej w Wielkiej Brytanii, szczególnie dla klientów detalicznych zajmujących się artykułami spożywczymi. 

GXO ogłosiło nabycie Wincanton w lutym 2024 roku. Transakcja została sfinalizowana w kwietniu, chociaż obowiązuje tymczasowy nakaz egzekucyjny (IEO), który uniemożliwia integrację obu organizacji do czasu przeprowadzenia przez CMA przeglądu połączenia. 

Przychód Wincanton w 2024 roku sięgnął 1,4 mld funtów, gdy przychód GXO w 2023 roku wyniósł 9,8 mld dol., z czego 41 proc. w Wielkiej Brytanii. Razem obie firmy mają 4,5 mld funtów przychodów, czyli zdobyły 28 proc. rynku. Wincanton zakończył 2024 roku stratą przed opodatkowaniem 44,9 mln funtów (zysk 38,2 mln funtów w 2023 roku). 

Większemu łatwiej przetrwać

Dyrektor ds. fuzji w CMA przypomina, że GXO i Wincanton konkurują ze sobą, szczególnie w przypadku umów z dużymi klientami detalicznymi. Choć GXO w dalszym ciągu będzie musiało stawić czoła konkurencji ze strony innych dostawców logistyki kontraktowej, wielu z nich jest znacznie mniejszych lub koncentruje się na określonych branżach lub rodzajach usług logistycznych (takich jak transport). 

Czytaj więcej

Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów

GXO ma 5 dni roboczych na przedstawienie propozycji rozwiania zastrzeżeń CMA. Jeżeli odpowiednie propozycje nie zostaną złożone, CMA przejdzie do szczegółowego badania w fazie 2.

Dyrektor Customer Relations Smart Project Sławek Błotny dodaje, że w sektorze logistycznym koncentracja następuje od wielu lat. – Wydaje się, że udziały w rynku powyżej 20 proc. przyciągają uwagę regulatorów. Sporo mówiło się swego czasu o nadmiernej koncentracji na rynku przewozów kontenerowych, ale największy podmiot ma około 17 proc. mocy przewozowych – porównuje Błotny. 

Przyznaje, że w obszarze logistyki kontraktowej również dochodzi do przejęć, chodzi zwykle o większe podmioty, oferujące szerszy wachlarz usług. – Firmy chcą być większe, bo łatwiej utrzymać swoją pozycję w wyścigu technologicznym, który jest nieuchronny (systemy IT, automatyzacja, robotyzacja) – wymienia dyrektor Smart Project. 

Według niego polski rynek logistyki kontraktowej jest cały czas bardzo konkurencyjny, zwraca jednak uwagę na dwa aspekty:

- im bardziej wyspecjalizowany obszar, np. logistyka produktów świeżych tym mniej podmiotów o skali działania pozwalającej zaspokoić dużych klientów (można ich policzyć na palcach jednej ręki),

Czytaj więcej

Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność

- im większe potrzeby klienta np. dużych sieci handlowych, tym wybór podmiotów staje się coraz bardziej ograniczony; nadawcom pozostaje wtedy dzielić tort na mniejsze kawałki, co nie jest złym rozwiązaniem z punktu widzenia zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw. – Bezsprzecznie wraz z koncentracją na rynku rośnie prawdopodobieństwo niedozwolonych porozumień dotyczących cen lub podziału rynku. Pozostaje liczyć na czujność urzędów antymonopolowych, które dysponują potężnymi narzędziami w postaci kar finansowych – stwierdza Błotny.

Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką