Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów

Francuskie Biuro Badania Katastrof w Ruchu Lądowym BEA-TT ujawniło w raporcie przyczynę pożaru dwóch elektrycznych autobusów w Paryżu. Będą zmiany w przepisach homologacyjnych.

Publikacja: 04.11.2024 21:29

Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów

Foto: RATP

W poniedziałek 4 kwietnia 2022 roku około godziny 16:00 na Boulevard Saint-Germain, w pobliżu przystanku „Maubert-Mutualité”, autobus elektryczny marki Bollore należący do paryskiego zarządu transportu (RATP) zapalił się, gdy przewoził 14 podróżnych.

W piątek 29 kwietnia 2022 roku drugi autobus RATP, tego samego modelu co poprzedni, zapalił się na Avenue de France w 13. dzielnicy Paryża, gdy był zaparkowany na stacji końcowej „Bibliotheque François Mitterrand”.

W obu przypadkach pasażerowie nie odnieśli żadnych obrażeń, jednak oba pojazdy uległy całkowitemu zniszczeniu.

Czytaj więcej

Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta

Te dwa zdarzenia skłoniły RATP do natychmiastowego wycofania z floty operacyjnej wszystkich pojazdów tego samego modelu, które wchodziły w skład zamówienia na 150 pojazdów i z których część była obecnie w fazie produkcji.

Specjaliści BEA-TT uważają, że „najbardziej prawdopodobną bezpośrednią przyczyną tych pożarów było zwarcie międzyogniwowe”. 

Przeprowadzone przez BEA-TT badania wykazały, że przyczyna leży w procesie produkcji akumulatorów. Ta obserwacja skłoniła producenta, w porozumieniu ze służbą nadzoru rynku pojazdów i silników (SSMVM), do wszczęcia akcji wycofywania akumulatorów wśród właścicieli akumulatorów tego samego typu i właścicieli pojazdów, które były w nie wyposażone.

Chodzi o akumulatory litowo-metalowo-polimerowe LMP. – W latach 1970-1980 trzej laureaci Nagrody Nobla zauważyli powstawanie drzew litowych na anodach z litu, a dziesięć lat później, trzeciemu Noblowi, Yoshino (1980) udało się ustabilizować lit – przypomina ekspert napędów elektrycznych Philippe Courty. Nowsze akumulatory LFP mają tę samą katodę (LiFePO4, czyli fosforan litowo-żelazowy, materiał o wysokiej stabilności chemicznej i termiczne), ale anodę węglową (grafit) i są bezpieczniejsze od LMP. 

BEA-TT podkreśla, że dochodzenie było bardzo trudne, ponieważ ​​elementy spalonych pojazdów uległy niemal całkowitemu zniszczeniu. Ekspertyza ujawniła, że dopiero kierowca nadjeżdżającego z naprzeciwka autobusu ostrzegł kierowcę, że dach w jego autobusie się pali. 

Czytaj więcej

Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach

Kierowca natychmiast zatrzymał się i ewakuował 14 pasażerów, podczas gdy rozpoczęły się wyrzuty stopionego litu (z dachu...) Na szczęście nikt nie został ranny. Ostatni z 14 pasażerów uciekł z autobusu, gdy zawalił się dach. Gdyby autobus był pełny nastąpiłaby masakra. Zdjęcia w raporcie pokazują ziejącą dziurę w dachu i w skorupie nad podwoziem. Powyżej 1000 stopni C wszystkie metale i stopy odkształcają się, a następnie topią się. Temperatura wewnątrz płonącej baterii sięga 1400 do 1600 stopni C. 

BEA-TT wystąpiło do unijnej Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Klimatu (DGEC) aby ta rozpoczęła rozmowy z ONZ w sprawie dostosowania homologacyjnych wymagań i badań konstrukcji (przede wszystkim dachu) oraz materiałów i ich odporności ogniowej. Pojemniki zawierające akumulatory powinny uniemożliwiać rozpryskiwanie płonącego litu. 

Poza odpornością ogniową chodzi także o zapis danych pozwalających odtworzyć przyczyny pożaru. 

W poniedziałek 4 kwietnia 2022 roku około godziny 16:00 na Boulevard Saint-Germain, w pobliżu przystanku „Maubert-Mutualité”, autobus elektryczny marki Bollore należący do paryskiego zarządu transportu (RATP) zapalił się, gdy przewoził 14 podróżnych.

W piątek 29 kwietnia 2022 roku drugi autobus RATP, tego samego modelu co poprzedni, zapalił się na Avenue de France w 13. dzielnicy Paryża, gdy był zaparkowany na stacji końcowej „Bibliotheque François Mitterrand”.

Pozostało 88% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Recykling akumulatorów razem z producentami