W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku

Spółka zainwestowała miliard złotych w logistykę, stawia maszyny w rekordowych ilościach i zdobywa nowych klientów.

Publikacja: 08.11.2024 08:35

W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku

InPost

Foto: InPost

Grupa InPost odnotowuje w czwartym kwartale wzrost liczby przesyłek o wysokie kilkanaście procent rok do roku, w Polsce jest to kilkanaście procent, poza Polską około 20 proc. To kontynuacja trendu z trzeciego kwartału, w którym Grupa InPost obsłużyła 262 mln przesyłek, o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Na rynku polskim dynamika wyniosła 21 proc. (170 mln paczek) i była dwa razy wyższa od tempa wzrostu całego rynku, a na międzynarodowych 32 proc. 

Większe przychody i mniejsze zadłużenie

Dobre wyniki operacyjne przełożyły się na solidne wzrosty przychodów i zysku. Grupa odnotowała 23-procentowy wzrost przychodów do 2,54 mld zł, co zawdzięcza głównie rynkowi polskiemu, brytyjskiemu i rynkom obsługiwanym przez Mondial Relay. 

Czytaj więcej

Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek

Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 852,7 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi wzrost o 33% r/r. Skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 33,6%, co oznacza wzrost o 270 punktów bazowych w porównaniu do 3. kwartału 2023 roku. Wzrost EBITDA wynikał głównie z międzynarodowej części działalności. 

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40% r/r), z czego około 70% przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13% z 11% w ubiegłym roku.

Grupa rozbudowuje sieć doręczeń, dysponuje 43 812 paczkomatami (wzrost o 33 proc.) i 34 909 puntami odbioru (przyrost o 21 proc.). W ostatnim kwartale liczba maszyn powiększyła się o rekordową liczbę 3 000 nowych urządzeń, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o ponad 10 000. 

Pomimo dużych inwestycji w maszyny oraz logistykę (otwarcie centrum logistycznego w Polsce i wykupienie firmy Menzies w Wielkiej Brytanii) InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne w wysokości 578,9 mln zł na poziomie Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 roku. Dźwignia finansowa netto Grupy spadła do 1,9x na koniec 3. kwartału 2024 r. – z 2,2x na koniec 2023 r. 

Zdobywać nowych użytkowników i utrzymywać dotychczasowych ma program lojalnościowy InPost, w którym uczestniczy już 8 mln osób, na 13 mln użytkowników systemu InPost. 

Czytaj więcej

Stawki transportowe na niskim poziomie

Rośnie liczba maszyn na wszystkich rynkach

W Polsce na koniec III kwartału InPost miał 24 340 maszyn (+15% r/r), przy czym od początku roku przybyło ich 2 370. Ciągła ekspansja doprowadziła do zwiększenia liczby użytkowników maszyn Paczkomat, która na koniec kwartału wyniosła 18,9 mln. Natomiast aplikacja InPost Mobile miała na koniec kwartału 13,1 mln użytkowników.

Mondial Relay obsłużył w trzecim kwartale 62,3 mln (+17% r/r) przesyłek, głównie dzięki dalszemu wzrostowi w segmencie B2C (+24% r/r), podczas gdy C2C był wyjątkowo silny (10% r/r). Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 15% z 10% rok wcześniej dzięki skali, efektowi miksu produktów i usprawnieniom operacyjnym. Na koniec trzeciego kwartału 2024 r. liczba punktów OOH przekroczyła 30 000, co stanowi wzrost o 23% r/r. Sieć APM wzrosła o 81% r/r, obejmując obecnie ponad 8 200 urządzeń.

W trzecim kwartale spółki w Wielkiej Brytanii i we Włoszech dostarczyły rekordowe 30 milionów paczek. Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu skorygowana EBITDA osiągnęła najwyższy w historii poziom 39,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r. (marża skorygowanej EBITDA 12,5%), w porównaniu ze stratą w wysokości 7,3 mln zł rok wcześniej.

W trzecim kwartale liczba dostarczonych przesyłek w Wielkiej Brytanii wzrosła o 88% r/r i osiągnęła 25,1 mln. Przychody InPost na rynku brytyjskim podwoiły się, sięgając 253,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi rekordowo wysoki kwartalny przychód. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii powiększyła się do ponad 11 800 punktów OOH, co stanowi znaczący wzrost o 72% r/r. 

Czytaj więcej

Z Chin do Rumunii przez Polskę

We Włoszech liczba paczek wzrosła do 5 mln (+47% r/r) w trzecim kwartale, a przychody osiągnęły 63,7 mln zł, co stanowi wzrost o 46% rok do roku. Wzrost był napędzany zarówno przez segment B2C, jak i C2C. Sieć OOH we Włoszech powiększyła się do ponad 8 000 punktów (+53% r/r), w tym 2 800 APM.

Grupa InPost odnotowuje w czwartym kwartale wzrost liczby przesyłek o wysokie kilkanaście procent rok do roku, w Polsce jest to kilkanaście procent, poza Polską około 20 proc. To kontynuacja trendu z trzeciego kwartału, w którym Grupa InPost obsłużyła 262 mln przesyłek, o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Na rynku polskim dynamika wyniosła 21 proc. (170 mln paczek) i była dwa razy wyższa od tempa wzrostu całego rynku, a na międzynarodowych 32 proc. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Firmy
W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay