W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku

Spółka zainwestowała miliard złotych w logistykę, stawia maszyny w rekordowych ilościach i zdobywa nowych klientów.

Publikacja: 08.11.2024 08:35

W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku

InPost

Foto: InPost

Grupa InPost odnotowuje w czwartym kwartale wzrost liczby przesyłek o wysokie kilkanaście procent rok do roku, w Polsce jest to kilkanaście procent, poza Polską około 20 proc. To kontynuacja trendu z trzeciego kwartału, w którym Grupa InPost obsłużyła 262 mln przesyłek, o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Na rynku polskim dynamika wyniosła 21 proc. (170 mln paczek) i była dwa razy wyższa od tempa wzrostu całego rynku, a na międzynarodowych 32 proc. 

Większe przychody i mniejsze zadłużenie

Dobre wyniki operacyjne przełożyły się na solidne wzrosty przychodów i zysku. Grupa odnotowała 23-procentowy wzrost przychodów do 2,54 mld zł, co zawdzięcza głównie rynkowi polskiemu, brytyjskiemu i rynkom obsługiwanym przez Mondial Relay. 

Czytaj więcej

Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek

Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 852,7 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi wzrost o 33% r/r. Skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 33,6%, co oznacza wzrost o 270 punktów bazowych w porównaniu do 3. kwartału 2023 roku. Wzrost EBITDA wynikał głównie z międzynarodowej części działalności. 

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40% r/r), z czego około 70% przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13% z 11% w ubiegłym roku.

Grupa rozbudowuje sieć doręczeń, dysponuje 43 812 paczkomatami (wzrost o 33 proc.) i 34 909 puntami odbioru (przyrost o 21 proc.). W ostatnim kwartale liczba maszyn powiększyła się o rekordową liczbę 3 000 nowych urządzeń, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o ponad 10 000. 

Pomimo dużych inwestycji w maszyny oraz logistykę (otwarcie centrum logistycznego w Polsce i wykupienie firmy Menzies w Wielkiej Brytanii) InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne w wysokości 578,9 mln zł na poziomie Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 roku. Dźwignia finansowa netto Grupy spadła do 1,9x na koniec 3. kwartału 2024 r. – z 2,2x na koniec 2023 r. 

Zdobywać nowych użytkowników i utrzymywać dotychczasowych ma program lojalnościowy InPost, w którym uczestniczy już 8 mln osób, na 13 mln użytkowników systemu InPost. 

Czytaj więcej

Stawki transportowe na niskim poziomie

Rośnie liczba maszyn na wszystkich rynkach

W Polsce na koniec III kwartału InPost miał 24 340 maszyn (+15% r/r), przy czym od początku roku przybyło ich 2 370. Ciągła ekspansja doprowadziła do zwiększenia liczby użytkowników maszyn Paczkomat, która na koniec kwartału wyniosła 18,9 mln. Natomiast aplikacja InPost Mobile miała na koniec kwartału 13,1 mln użytkowników.

Mondial Relay obsłużył w trzecim kwartale 62,3 mln (+17% r/r) przesyłek, głównie dzięki dalszemu wzrostowi w segmencie B2C (+24% r/r), podczas gdy C2C był wyjątkowo silny (10% r/r). Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 15% z 10% rok wcześniej dzięki skali, efektowi miksu produktów i usprawnieniom operacyjnym. Na koniec trzeciego kwartału 2024 r. liczba punktów OOH przekroczyła 30 000, co stanowi wzrost o 23% r/r. Sieć APM wzrosła o 81% r/r, obejmując obecnie ponad 8 200 urządzeń.

W trzecim kwartale spółki w Wielkiej Brytanii i we Włoszech dostarczyły rekordowe 30 milionów paczek. Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu skorygowana EBITDA osiągnęła najwyższy w historii poziom 39,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r. (marża skorygowanej EBITDA 12,5%), w porównaniu ze stratą w wysokości 7,3 mln zł rok wcześniej.

W trzecim kwartale liczba dostarczonych przesyłek w Wielkiej Brytanii wzrosła o 88% r/r i osiągnęła 25,1 mln. Przychody InPost na rynku brytyjskim podwoiły się, sięgając 253,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi rekordowo wysoki kwartalny przychód. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii powiększyła się do ponad 11 800 punktów OOH, co stanowi znaczący wzrost o 72% r/r. 

Czytaj więcej

Z Chin do Rumunii przez Polskę

We Włoszech liczba paczek wzrosła do 5 mln (+47% r/r) w trzecim kwartale, a przychody osiągnęły 63,7 mln zł, co stanowi wzrost o 46% rok do roku. Wzrost był napędzany zarówno przez segment B2C, jak i C2C. Sieć OOH we Włoszech powiększyła się do ponad 8 000 punktów (+53% r/r), w tym 2 800 APM.

Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką