DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię

Brytyjski rynek kurierski w szybkim tempie konsoliduje się. Ruchy kurierskich gigantów mogą zagrozić rozwojowi InPost.

Publikacja: 18.05.2025 10:37

DHL rozpoczyna walkę z InPost o Wielką Brytanię

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Niemiecki gigant pocztowy i kurierski DHL wzmacnia obecność w Wielkiej Brytanii, rozpoczynając współpracę z lokalnym liderem rynku kurierskiego, Evri. Zaledwie rok temu, w lipcu, amerykański fundusz inwestycyjny Apollo kupił za 2,7 mld funtów od Advent International Evri. W połowie maja fundusz porozumiał się z DHL. 

Niemiecka grupa przejmuje znaczący mniejszościowy pakiet udziałów w firmie Evri (wspieranej przez Apollo), łącząc swoje operacje e-commerce z marką Evri. Posunięcie to tworzy giganta paczkowego, który jest gotowy dostarczyć 2 miliardy przesyłek rocznie, wspierany przez 30 tys. kurierów i 12 tys. pracowników. – Skala nie podlega negocjacjom w świecie e-commerce, wymagającym szybkości, niezawodności i przejrzystości cen – podkreśla prezes Last Mile Experts Marek Różycki. 

Czytaj więcej

Jesienią ruszą dopłaty do wymiany tachografów

Zaledwie kilka tygodni temu InPost ogłosił warte 106 mln funtów przejęcie Yodel (mniejszego od Evri gracza na brytyjskim rynku dostaw kurierskich), a w ub. r. InPost przejął w październiku 2024 roku za 60,4 mln funtów pozostałe 70 proc. udziałów w Menzies Express i Newstrade, brytyjskiego dostawcę kurierskiego i pracy. W grudniu ub.r. czeski przedsiębiorca Daniel Kretinsky przejął za 3,6 mld funtów Royal Mail. 

DHL liczy na rozwój przesyłek międzynarodowych. – Integracja transgraniczna jest kluczowa – dzięki globalnemu zasięgowi DHL i mocnej pozycji Evri w Wielkiej Brytanii, połączona firma jest gotowa do podjęcia wyzwań na wielu frontach – uważa prezes Last Mile Experts. Wskazuje, że reputacja DHL, zróżnicowana forma doręczeń (domowe, automaty paczkowe, sklepy) i gęsta sieć oznacza, że Evri może wyjść poza model „tanich dostaw” i wprowadzić realną propozycję do prestiżowych marek i innych segmentów.  

InPost i DHL

Czy porozumienie może zagrozić rozwojowi InPost na rynku brytyjskim? InPost ma na nim ponad 10 tys. automatów paczkowych i do tego 2,8 tys. punktów PUDO. Jego konkurenci są tuż, tuż: Amazon ma 7 tys. maszyn, Evri 5,5 tys., Royal Mail 4 tys. 

Royal Mail planuje (choć branża ma wątpliwości, czy jest to realne), że w tym roku może otworzyć kolejne 8 tys. maszyn we współpracy z Yeap, Parcel Pending by Quadient. Maszyny stawia m.ni. przy sklepach Sainsbury (jest ich 1455, w tym 279 w Londynie). Do tego operator ma 115 tys. skrzynek pocztowych i największą na Wyspach sieć punktów nadania przesyłek. Operator inwestuje w dwie nowe sortownie w Warrington i Daventry o zdolności sortowania 1,5 mln przesyłek dziennie. 

Czytaj więcej

Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale

Evri ma 10 tys. punktów dostaw poza domem (OOH), ale zaczyna rozwijać własną sieć po zaprzestaniu współpracy z InPost. 

Różycki uważa, że wejście DHL do Evri to ciekawy ruch, który przyspieszy konsolidację rynku kurierskiego. – Nie musi jednak oznaczać zagrożenia dla rozwoju InPost. Największe wezwanie dla InPost to nie DHL i Evri, ale czy dadzą radę z tym co kupili. Jeśli tak, to ich pozycja raczej nie zostanie zagrożona – uważa prezes LME. 

Po przejęciu firmy Yodel, InPost ma 8 proc. brytyjskiego rynku. – Yodel nie radził sobie, nigdy nie był rentowny i chcemy uzdrowić tę sytuację. Firma przejdzie błyskawiczną transformację. Po pierwszych tygodniach od przejęcia już widzimy poprawę jakości terminowości i parametrów finansowych. W 12 miesięcy chcemy, aby Yodel był rentowny – zapowiada prezes InPost Rafał Brzoska. 

Ciekawy rynek

Brytyjski rynek kurierski napędzany jest przez wzrost e-handlu. Co prawda ostatni rok był słaby i rynek pozostawał w stagnacji, to jednak prognozy są optymistyczne. Wartość rynku e-handlu w Wielkiej Brytanii może sięgnąć w 2029 roku 176 mld funtów ze 130 mld w 2024 roku, szacuje firma Forrester. Udział tego kanału w sprzedaży w Europie wzrośnie z 16 proc. w 2024 rok do 21 proc. w 2029 roku. 

Handel elektroniczny w Wielkiej Brytanii będzie stanowił 32 procent całkowitej sprzedaży detalicznej do 2029 r., podczas gdy niemiecki handel elektroniczny będzie miał udział wynoszący 21 procent. We Francji udział sprzedaży internetowej osiągnie 17 procent.

Właśnie z uwagi na te prognozy DHL rozbuduje się w Wielkiej Brytanii. DHL eCommerce UK jest w trakcie programu rozbudowy sieci w Wielkiej Brytanii, wartego 482 mln funtów. Spółka powiększy zatrudnienie o 4 tys. osób. Potoki przesyłek wzrosły od 2020 roku o 40 proc. napędzane przez e-handel oraz przesyłki B2B. 

Czytaj więcej

Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku

Na powierzchni 25 tys. m kw. uruchomiła w sierpniu 2024 roku w Coventry nowe centrum logistyczne o wydajności ponad miliona przesyłek dziennie. Zatrudnienie w nim znalazło 600 osób. Będzie w stanie odprawiać celnie przesyłki zagraniczne. Do tego kosztem 190 mln funtów DHL rozbuduje 20 lokalnych sortowni i wzniesie 10 nowych, powiększając zatrudnienie o dalsze 3500 osób. 

Firmy
InPost ucieka konkurencji
Firmy
Mniejsza strata i lepsze wyniki operacyjne Poczty Polskiej
Firmy
Europa na Celowniku: Czy chińscy kurierzy podbiją Europę?
Firmy
InPost kupuje doręczyciela przesyłek w Wielkiej Brytanii
Firmy
Zainteresowanie Orlen Paczką rośnie – możliwa sprzedaż operatora?