Mało chętnych na dopłaty do e-Vana

Choć dopłata z NFOŚiGW może pokryć połowę kosztów kwalifikowanych, zainteresowanie jest niewielkie.

Publikacja: 31.07.2020 09:04

Mało chętnych na dopłaty do e-Vana

Foto: logistyka.rp.pl

Minął ponad miesiąc od otwarcia programów dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych. Do 29 lipca na program Zielony Samochód Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał:

241 złożonych wniosków na kwotę dofinansowania 4 198 877,58 zł

– dodatkowo: ok. 140 aktywnych formularzy roboczych (w trakcie wypełniania przez wnioskodawców)

Na program e-VAN:

48 złożonych wniosków na kwotę dofinansowania 2 844 334,00 zł

– dodatkowo: ok. 215 aktywnych formularzy roboczych (w trakcie wypełniania przez wnioskodawców)

Na program Koliber:

ok. 20 aktywnych formularzy roboczych (w trakcie wypełniania przez wnioskodawców)

NFOŚiGW jeszcze nie podpisał umów o dofinansowanie, trwa ocena wniosków. Średnia wartość dofinansowanie dla wniosków złożonych w ramach programu eVAN – 53,3 tys. zł, w ramach programu Zielony Samochód – 17,3 tys. zł.

Brak leasingu operacyjnego

Program eVan ma budżet 70 mln zł, Zielony Samochód 37,5 mln zł i Koliber 40 mln zł. Fundusz przewidywał, że uda się dofinansować zakup co najmniej tysiąca elektrycznych dostawczaków i 2 tys. e-osobówek.

Czytaj więcej w: Rząd dopłaci do elektrycznych furgonów i taksówek

Biorąc pod uwagę średnią wartość dofinasowania, zakupy mogą być większe, choć początkowe zainteresowanie jest niezbyt duże. – Mniejsze niż przewidywane zainteresowanie programem eVan wynika raczej ze złożoności procedury i braku możliwości skorzystania z leasingu operacyjnego czy wynajmu – przypuszcza odpowiedzialny za sprzedaż elektrycznych pojazdów Nissana w naszym regionie Europy Paweł Powalski.

Wskazuje także na niewystarczające wsparcie promocyjne programu. – Ani miasta, ani administracja nie naciskają w wystarczającym stopniu na promowanie rozwiązań zeroemisyjnych, np. żadne z miast tak naprawdę nie promowało takich rozwiązań lokalnie, aby przekonać swoich mieszkańców do przestawienia się na samochody z zerową emisją. Tego typu działania lokalne – na przykład ograniczenie możliwości prowadzenia działalności w centrach miast do aut bezemisyjnych – mogłyby zdecydowanie pomóc – uważa Powalski.

Czytaj więcej w: Za kilka miesięcy pojawi się prawie ciężarowy Melex

Nie pomógł także wywołany pandemią kryzys. – Firmy, które potencjalnie mogłyby skorzystać z dofinansowania w ramach programu eVan, jak np. świadczące usługi naprawcze czy zajmujące się zaopatrzeniem restauracji, z racji na przestój mogły podjąć decyzję o rezygnacji z zakupu samochodów (ogólnie, nie tylko elektrycznych) – wskazuje przedstawiciel Nissana.

Niezakłócona konkurencja

NFOŚiGW przypomina, że dofinansowanie w programie eVAN stanowi pomoc publiczną dla przedsiębiorcy. W programie dopuszcza się udzielanie jedynie pomocy de minimis. Pomoc ta zgodnie z przepisami (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r.) nie może być wykorzystana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów. – Wykluczenie przedsiębiorstw transportowych nie wpływa znacząco na ograniczenie możliwości skorzystania z dofinansowania w ramach programu eVan. Biorąc pod uwagę portfolio dostępnych na rynku elektrycznych pojazdów użytkowych do 3,5 tony, zakres działalności, do których wykorzystywane są zwykle takie samochody w większości przypadków mieści się w założeniach programu – uważa Powalski.

Czytaj więcej w: Czy opłaca się kupić elektryczne auto dostawcze?

NFOŚiGW zaznacza, że Komisja Europejska uznała, że świadczenia usług zintegrowanych, w których sam transport jest tylko jednym z elementów usługi, np. usługi przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich albo usług obejmujących zbieranie i przetwarzanie odpadów, nie należy uznawać za usługi transportowe. Stąd możliwe jest uzyskanie dopłaty na auto, które świadczyć będzie usługi zintegrowane.

""

Przedsiębiorcy ostrożnie podchodzą do zakupu elektrycznych aut. No Limit jest jedną z nielicznych firm, która zdecydowała się na takie samochody. Fot. No Limit.

Foto: logistyka.rp.pl

Wsparcie na zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii N1 w ramach realizowanego przez NFOŚiGW programu eVAN umożliwia zatem przedsiębiorcom posiadanie nowoczesnego oraz bezemisyjnego taboru do świadczenia w przypadku których transport zintegrowany jest z innym typem działalności, np. ze sprzedażą towarów. – Dostawa zakupionych towarów do klienta jest typowym przykładem usług zintegrowanych: transport towaru zintegrowany jest z jego sprzedażą. Dopuszczalne jest także finansowanie pojazdów przeznaczonych do odbioru odpadów ponieważ głównym celem tej działalności jest właśnie odbiór odpadów, które później są transportowane do miejsca ich zagospodarowania.

Czytaj więcej w: W Europie dostawczaki z dieslem najpopularniejsze

Jedynie usługi stricte transportowe lub spedycyjne, nie mogą być wykonywane przy wykorzystaniu dotowanych przez NFOŚiGW pojazdów. Należy bowiem odróżnić usługi polegające na transporcie określonego typu ładunku z miejsca A do miejsca B od usług zintegrowanych z innego typu działalnością – opisuje niuanse programu Donata Bieniecka z biura rzecznika prasowego Funduszu.

NFOŚiGW przypomina, że trwa procedura notyfikacji programu pomocy dla przedsiębiorców na zakup pojazdów, który to program nie będzie przewidywał ww. obostrzeń.

Minął ponad miesiąc od otwarcia programów dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych. Do 29 lipca na program Zielony Samochód Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał:

241 złożonych wniosków na kwotę dofinansowania 4 198 877,58 zł

Pozostało 96% artykułu
Innowacje w logistyce
Biopaliwa mają zmniejszyć ślad węglowy ciężarówek
Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką