Eurostar w krytycznej sytuacji

Spółka mająca szybkie pociągi łączące Wielką Brytanię z kontynentem prosi o pomoc rząd brytyjski.

Grupa Lobbingowa London First stwierdziła, że Eurostar „potrzebuje szybkich działań naprawczych w celu zabezpieczenia przyszłości spółki”. List z apelem o pomoc finansową otrzymał brytyjski minister finansów Rishi Sunak oraz minister transportu Grant Shapps. Pod listem podpisało się 28 działaczy gospodarczych, którzy ostrzegają, że w najbliższych miesiącach spółka może utracić płynność finansową.

Czytaj więcej w: Chcesz wyjechać z UK? Stój w kolejce!

Z powodu pandemii Eurostar oferuje tylko jedną podróż dziennie w obie strony między Paryżem a Londynem. Przed pandemią pociąg kursował co pół godziny. – Spółka Eurostar jest w krytycznej sytuacji – uważa dyrektor generalny SNCF Voyageurs Christophe Fanichet.

Spółka otrzymała całą możliwą pomoc ze strony rządu francuskiego, natomiast mimo skierowanej już w listopadzie prośby o pomoc nie wsparł jej rząd brytyjski, który przeznaczył blisko 4 mld euro na pomoc kolejom i 2 mld euro dla linii lotniczych.

Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy

Eurostar stracił w 2020 roku 85 proc. pasażerów, gdy francuskie koleje SNCF straciły w 2020 roku 42 proc. pasażerów. Początek tego roku jest równie zły, rząd francuski zaostrzył wymagania wobec pasażerów z powodu pojawienia się nowego szczepu koronawirusa, który rozprzestrzenia się znacznie łatwiej od wcześniejszych wersji. Przyjeżdżający na kontynent muszą poddać się testowi w Londynie i drugiemu (PCR) w Paryżu, podczas 7-dniowej kwarantanny.

Jedynie przewóz samochodów ciężarowych oraz ich kierowców zapewnia spółce stałe wpływy.

Czytaj więcej w: Holendrzy konfiskują żywność kierowcom osobówek z Wielkiej Brytanii

Eurostar należy w 55% do SNCF, w 40% do konsorcjum Patina Rail, który w 2015 roku odkupił udziały rządu brytyjskiego. W konsorcjum 30% akcji Eurostar należy do Caisse de dépôt et placement du Québec, a 10% ma brytyjski fundusz Hermes Infrastructure. 5% kapitału przewoźnika jest własnością belgijskich kolei SNCB.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dostarczyć pomoc i energię – bezpiecznie

Papierowe torby McDonald’s na stoliku przed drzwiami szpitala? To nie happening, ale część ogólnopolskiej ...

Przewoźnicy podzielili polityków

Ostatnia tura negocjacji trójstronnych nie przyniosła porozumienia w sprawie Pakietu Mobilności. Negocjacje zakończyły się ...

TRAKO 2019 WIDEO | Piotr Wroński, wiceprezes firmy Medcom: Polska liczy się w świecie

Polskie firmy od lat są konkurencyjne na międzynarodowym rynku kolejowym, a nasz potencjał technologiczny ...

Poczta Polska z tysiącem nowych aut dostawczych

Operator wymieni jedną piątą floty. Dostawy potrwają do końca marca przyszłego roku. Na podstawie ...

W drugim podejściu SKM wybrała Newag

Drugi przetarg okazał się droższy od pierwszego, a dostawy zakończą się o 2 lata ...

Przewoźnicy walczą o najlepszych kierowców i nie tną wypłat

Firmy, które zdobędą najlepszych pracowników uzyskają przewagę nad konkurencją. Przewoźnicy w większości zachowują wynagrodzenie ...