Przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku dobrej koniunktury

fot. Daimler

Logistycy mogą liczyć w tym roku na większe ilości zleceń od producentów motoryzacyjnych.

Takie są wnioski z grudniowego „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce” przeprowadzonego przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl. – Sektor produkcji części i komponentów na pierwszy montaż jest reprezentowany w naszym kraju przez kilkaset podmiotów – podkreśla partner w AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski.

Czytaj więcej w: W 2020 roku korki na ulicach zniknęły tylko na chwilę

Wśród ankietowanych, 62,1% menadżerów zakłada w tym roku utrzymanie liczby miejsc pracy, a 34,5% planuje rekrutacje nowych pracowników.

Dla blisko 80% menadżerów perspektywa działania ich firm w 2021 roku ulegnie poprawie, przy czym blisko połowa (49,2%) określa, iż będzie ona nieznacznie lepsza. Żaden z respondentów nie wskazuje, że perspektywa ta miałaby się znacząco pogorszyć.

Za najważniejsze wyzwanie w 2021 r. uznano niestabilność i niepewność deklarowanych przez klientów ilości zamówień (66,1% odpowiedzi). Do innych równie istotnych wyzwań zaliczono pozyskanie pracowników produkcyjnych oraz zapewnienie ciągłości dostaw części i komponentów od swoich dostawców.

Czytaj więcej w: Problemem będzie wyjazd z Wielkiej Brytanii

W IV kwartale 2020 r. nastąpiła zauważalna poprawa w wynikach sprzedaży zakładów motoryzacyjnych. 32,2% menadżerów podało, że zarządzane przez nich firmy zanotowały niższą sprzedaż niż rok wcześniej – kwartał wcześniej na spadek wskazywała dwukrotnie większa grupa badanych (66,1%). Wzrost sprzedaży (rok do roku) w ostatnim kwartale 2020 roku zanotowało 40,7% ankietowanych dostawców. To zdecydowana zmiana w stosunku do III kwartału, w którym zwiększoną sprzedaż miało 16,9% ankietowanych.
W porównaniu do III kwartału w ostatnim kwartale zeszłego roku większość ankietowanych firm zwiększyła liczbę miejsc pracy. Aż 69,5% menadżerów zarządzających podniosło poziom zatrudnienia (III kwartał 2020: 39,0%) a tylko 5,1% dostawców była zmuszona do przeprowadzenia redukcji personelu (III kwartał: 10,2%).

Czytaj więcej w: Scania samodzielnie powalczy w Chinach

AutomotiveSuppliers.pl przypomina, że w Polsce pojawią się także nowe inwestycje. Do końca 2020 roku PAIH obsłużyła blisko 200 projektów inwestycyjnych, których łączna wartość była o prawie 10 proc. wyższa w stosunku rocznym i wyniosła ponad 8,5 mld euro (tj. prawie 40 mld zł). W 2020 roku na koncie PAIH było 58 zakończonych projektów (w porównaniu do 56 w roku 2019). Ich wartość to ponad 2,7 mld euro (tj. ponad 12 mld zł).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Chinach brakuje kontenerów

Koleje Rosyjskie obniżyły stawki na przewóz do Chin pustych pojemników. RŻD obniżyły nawet o ...

Szlifujemy diamenty dla polskiego łańcucha dostaw

Pod takim tytułem odbędzie się w formie online 27 listopada o godz. 9.00 Konferencja TOP ...

Pakiet Mobilności w powtórnym głosowaniu PE

27 marca PE podda pod głosowanie pakiet mobilności. Posłowie zdecydują, czy dyrektywa o delegowaniu ...

Opustoszały terminale cargo

Zamarły lotnicze przewozy ładunków pomiędzy Chinami i Polską. Linie lotnicze i spedytorzy już liczą straty spowodowane ...

Europosłowie-hipokryci „zazielenią” Niemcy

Pakiet Mobilności zwiększy emisję gazów cieplarnianych i przekreśli zasadę swobody świadczenia usług w UE. ...

Czy pandemia przestraszyła inwestorów w Port Zewnętrzny w Gdyni?

Port Gdynia uważa, że budowa drugiego na Bałtyku terminala transoceanicznego jest niezagrożona. Zarząd Morskiego ...