Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników

Rząd pracuje nad obniżeniem podstawy naliczania składek na ubezpieczenia społeczne kierowców. Resort transportu musi przekonać do pomysłu Ministerstwo Pracy.

Publikacja: 03.06.2024 18:18

Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników

Foto: Mercedes-Benz Trucks

Ministerstwo Infrastruktury zaproponuje tymczasowe zmniejszenie podstawy naliczania składek na ubezpieczenie społeczne dla kierowców. Zamiast przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia proponuje przyjąć minimalne wynagrodzenie. – Wniesiemy wniosek na odstępstwo na 18 miesięcy, ale po konsultacjach czas zostanie skrócony prawdopodobnie do 12 miesięcy – przypuszcza dyrektor Departamentu Transportu MI Renata Rychter. 

Podkreśla, że w okresie choroby i macierzyństwa kierowca będzie miał zagwarantowane płacenie świadczeń na dotychczasowym poziomie. Zaznacza również, że minister infrastruktury Dariusz Klimczak omawiał nowelizację z prezes ZUS, a po wstępnym porozumieniu przepisy są przygotowywane na poziomie dyrektorów. Projekt nowelizacji będzie w tym miesiącu konsultowany z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. 

Czytaj więcej

Czy rząd wyda czasowy zakaz rejestracji firm transportowych?

Przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury przypuszcza, że biorąc pod uwagę proces legislacyjny, Sejm zajmie się nowelizacją jesienią. Spodziewany jest 14-dniowe vacatio legis, zatem ulgi będą obwiązywać najprawdopodobniej od początku przyszłego roku. 

Przedsiębiorcy pilnie domagają się zmian i ulg w obciążeniach socjalnych. Nowelizacja ustawy z listopada 2023 roku podniosła ZUS płacony na jednego kierowcę przez pracodawcę z 568,2 zł na 1392,97 zł. Łączny koszt wynagrodzenia kierowcy wzrósł z 10 393,6 zł na 14 215,9 zł. 

Nie są to jednak wszystkie wydatki związane z zatrudnieniem, dochodzą wynagrodzenia za urlop (do 26 dni roboczych) i chorobowe (do 33 dni). 

Sumarycznie na 20 kierowców koszty wzrosły o ponad 1 mln zł w stosunku do okresu sprzed Pakietu Mobilności. W tym samym czasie stawki za frachty zmalały, podobnie jak podaż ładunków. Co gorsza przewoźnicy z Bułgarii lub Rumunii są miesięcznie o 2500-2800 zł tańsi od polskich właśnie na skutek mniejszych odliczeń na ubezpieczenia społeczne. 

Konsultacje obu resortów nie będą zapewne łatwe. W zespole trójstronnym kierowcy domagają się minimalnej płacy branżowej. Na dodatek delikatna sytuacja jest z finansami ZUS. W ubiegłym roku saldo roczne ZUS wyniosło minus 64,6 mld zł i do 2027 roku powiększy się do minus 114,8 mld zł, przy spadku wydolności z 82 proc. do 76 proc. 

ZUS prognozuje, że Fundusz Ubezpieczeń Społecznych wykaże w 2027 roku deficyt od 64,6 do 101,7 mld zł (w zależności od wariantu), a wydolność systemu będzie systematycznie malała. 

Czytaj więcej

Usługi kurierskie ciągną cały rynek usług pocztowych

Przewodniczący Regionu Lubuskiego ZMPD Józef Słowikowski uważa, że powinny być narzucone przez państwo stawki minimalne za usługi przewozowe, podobnie jak płaca minimalna sektorowa ustalana przez wojewodów. – Nie można obniżać składek na ubezpieczenia społeczne, ponieważ skutkiem są śmieciowe emerytury i byli kierowcy nie mają środków do życia. ZUS powinien być opłacany przez pracodawców, a nie społeczeństwo. Dla mnie te nowe regulacje podniosły koszt składek o 300-500 zł, więc to nie jest bardzo duży problem – uważa Słowikowski.

Ministerstwo Infrastruktury zaproponuje tymczasowe zmniejszenie podstawy naliczania składek na ubezpieczenie społeczne dla kierowców. Zamiast przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia proponuje przyjąć minimalne wynagrodzenie. – Wniesiemy wniosek na odstępstwo na 18 miesięcy, ale po konsultacjach czas zostanie skrócony prawdopodobnie do 12 miesięcy – przypuszcza dyrektor Departamentu Transportu MI Renata Rychter. 

Podkreśla, że w okresie choroby i macierzyństwa kierowca będzie miał zagwarantowane płacenie świadczeń na dotychczasowym poziomie. Zaznacza również, że minister infrastruktury Dariusz Klimczak omawiał nowelizację z prezes ZUS, a po wstępnym porozumieniu przepisy są przygotowywane na poziomie dyrektorów. Projekt nowelizacji będzie w tym miesiącu konsultowany z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. 

Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne