Reklama

Deregulacyjne postulaty przewoźników

Branża transportu drogowego także ma postulaty uproszczenia prawa i zmniejszenia obciążeń biurokratycznych.

Publikacja: 18.02.2025 13:09

Deregulacyjne postulaty przewoźników

Foto: KPRM

Inicjatywa deregulacyjna premiera Donalda Tuska, prowadzona przez prezesa i założyciela InPost Rafała Brzoskę spotkała się z dużym odzewem społeczeństwa. W kilka dni przedsiębiorcy zgłosili 1729 pomysłów co należy uprościć. Postulaty ma także branża transportu drogowego, przedstawione przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. 

ZMPD domaga się przyspieszenia procedur administracyjnych i postępowań sądowych. Przedsiębiorcy narzekają na powszechną praktykę powiadomień o konieczności uzupełnienia kompletu dokumentów w przeddzień upływu administracyjnego terminu rozstrzygnięcia sprawy. „Takie postępowanie często wywołuje istotną zwłokę, np. przy przedłużaniu uprawnień albo w przypadku realizacji przewozów nienormatywnych, gdy niezbędne jest uzyskanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.” 

Czytaj więcej

Krew leje się wśród producentów ogniw paliwowych

Powinny także skrócić się postępowania sądowe o dochodzenie należności za wykonane usługi. Zrzeszenie uważa, że „należy umożliwić sądom ustanawianie zabezpieczeń majątku dłużnika na czas trwania postępowania, uproszczenie formalności i obniżenie kosztów sądowych w tego typu sprawach gospodarczych”.

ZMPD apeluje po raz kolejny o „skrócenie czasu kontroli drogowych i granicznych, zwłaszcza realizowanych w trakcie przekraczania zewnętrznej granicy UE”. Przewoźnicy oczekują od administracji stworzenia systemu awizacji przybycia pojazdu na granicę. Taki system skróci czas oczekiwania kierowców, których czas pracy regulowany jest przez drobiazgowe regulacje ONZ i UE. 

Reklama
Reklama

ZMPD uważa również, że zasadny jest przegląd unijnych regulacji związanych z ograniczaniem emisji CO2. Przedsiębiorcy oczekują przeciwdziałania „wzrostowi różnego rodzaju obowiązków sprawozdawczych, m.in. związanych z raportowaniem ESG oraz innych obowiązków generujących znaczący wzrost kosztów funkcjonowania firm. Ma to również przeciwdziałać spadkowi konkurencyjności polskich firm w stosunku do podmiotów spoza UE”. 

Kolejnym postulatem jest zniesienie niektórych obowiązków publiczno-prawnych, np. „odstąpienie od naliczania składek zdrowotnych od sprzedaży środków trwałych oraz nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej, oraz możliwości odliczenia podatku VAT od niezapłaconych zobowiązań. Rozwiązania te powinny zmniejszyć nieuzasadnione koszty funkcjonowania firm oraz zmobilizować nieuczciwych kontrahentów do terminowego regulowania należności”. 

Czytaj więcej

Magazyny pozostaną „zielone”, bo to się opłaca

Zrzeszenie stwierdza, że należy zachęcać zagranicznych inwestorów do zakładania działalności w Polsce. „Administracja publiczna powinna wspierać tworzenie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy w społeczeństwie jako istotnego i pożądanego elementu gospodarki, wykorzystując do tego wszystkie dostępne środki przekazu”. 

Rząd Donalda Tuska już raz prowadził deregulację i odbiurokratyzowanie gospodarki, w 2010 roku powierzył jej przeprowadzenie Januszowi Palikotowi. 

Krajowe
Pieniądze na tachografy poza zasięgiem przewoźników
Krajowe
Od 1 lutego nowe stawki myta
Krajowe
Kontrola międzynarodowych zezwoleń CEMT jednak o czasie
Krajowe
Odzespolenie to zła droga do zmian GITD
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Krajowe
Myto zastąpi podatek od paliw
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama