Od 2026 roku elektroniczne listy przewozowe będą obowiązkowe w UE. Tymczasem aby to rozwiązanie mogło być zastosowane, musi być przyjęte na całym świecie. ONZ podaje, że Protokół dodatkowy eCMR ratyfikowało 29 państw Europy i Azji, a w trakcie ratyfikacji są m.in. Niemcy, Włochy, Grecja i Chorwacja. Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w Polsce 11 września 2019 roku.
Czytaj więcej w: Krajowa platforma PCOL ruszy w tym roku
Europejska Komisja Gospodarcza ONZ w Genewie powołała specjalną grupę roboczą, której celem jest opracowanie wytycznych dla systemu, który będzie w stanie odczytywać dane listu przewozowego zawarte na nośnikach elektronicznych.
Prace grupy trwają, jednakże z względu na złożoność materii wymagają czasu. – Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie odnosi się do możliwości przedstawiania organowi celnemu danych CMR w formie innej niż papierowa lub PDF i uczestniczy w inicjatywach zmierzających do elektronizacji tego dokumentu. Obecnie Estonia, przy wsparciu Polski, Litwy i Łotwy przygotowuje na najbliższe posiedzenie Rady UE ds. Transport, Telekomunikacji i Energii dokument informacyjny, zachęcający do przyspieszenia prac na rzecz wprowadzenia elektronicznych dokumentów transportowych w UE – zaznacza rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.
Czytaj więcej w: Pierwsze kontrole inteligentnych tachografów