Do eCMR brakuje tylko podpisu

Do wdrożenia elektronicznego listu przewozowego brakuje tylko uzgodnienia przez ONZ standardu uwierzytelnienia cyfrowego podpisu.

Publikacja: 23.05.2021 21:53

Do eCMR brakuje tylko podpisu

Foto: Fot GDDKiA

Od 2026 roku elektroniczne listy przewozowe będą obowiązkowe w UE. Tymczasem aby to rozwiązanie mogło być zastosowane, musi być przyjęte na całym świecie. ONZ podaje, że Protokół dodatkowy eCMR ratyfikowało 29 państw Europy i Azji, a w trakcie ratyfikacji są m.in. Niemcy, Włochy, Grecja i Chorwacja. Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w Polsce 11 września 2019 roku.

Czytaj więcej w: Krajowa platforma PCOL ruszy w tym roku

Europejska Komisja Gospodarcza ONZ w Genewie powołała specjalną grupę roboczą, której celem jest opracowanie wytycznych dla systemu, który będzie w stanie odczytywać dane listu przewozowego zawarte na nośnikach elektronicznych.

Prace grupy trwają, jednakże z względu na złożoność materii wymagają czasu. – Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie odnosi się do możliwości przedstawiania organowi celnemu danych CMR w formie innej niż papierowa lub PDF i uczestniczy w inicjatywach zmierzających do elektronizacji tego dokumentu. Obecnie Estonia, przy wsparciu Polski, Litwy i Łotwy przygotowuje na najbliższe posiedzenie Rady UE ds. Transport, Telekomunikacji i Energii dokument informacyjny, zachęcający do przyspieszenia prac na rzecz wprowadzenia elektronicznych dokumentów transportowych w UE – zaznacza rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

Czytaj więcej w: Pierwsze kontrole inteligentnych tachografów

Dodaje, że Ministerstwo Infrastruktury, jak również Ministerstwo Finansów deklarują aktywne uczestnictwo w działaniach na rzecz cyfryzacji dokumentów. – W tej sprawie istotne jest przede wszystkim opracowanie przez podmioty biznesowe właściwego oprogramowania na potrzeby platformy eCMR przy wsparciu i zaangażowaniu środowiska przewoźników drogowych. Na tym etapie jest jednak za wcześnie na określenie, od kiedy przewoźnicy mogliby się posługiwać elektronicznym listem przewozowym – zastrzega rzecznik MI.

List przewozowy CMR jest wykorzystywany jest jako załącznik do zgłoszeń celnych. Ministerstwo Finansów zapewnia, że jest przygotowane zarówno do przyjmowania listów papierowych jak i elektronicznych.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Projekt eCMR skierowany jest przede wszystkim do przedsiębiorców. – Duże znaczenie będzie miało zaangażowanie Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), organizacji skupiającej organizacje przewoźników drogowych z wielu państw, w prace EKG ONZ – uważa Huptyś.

IRU szacuje, że koszty elektronicznej dokumentacji są 3-4 razy niższe od papierowej, elektronika przyspiesza obieg dokumentacji, a na dodatek pozwoli uniknąć błędów. IRU oferuje od kilku lat własny program do wystawiania cyfrowych listów przewozowych, który nazywa się TransFollow.

Od 2026 roku elektroniczne listy przewozowe będą obowiązkowe w UE. Tymczasem aby to rozwiązanie mogło być zastosowane, musi być przyjęte na całym świecie. ONZ podaje, że Protokół dodatkowy eCMR ratyfikowało 29 państw Europy i Azji, a w trakcie ratyfikacji są m.in. Niemcy, Włochy, Grecja i Chorwacja. Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w Polsce 11 września 2019 roku.

Pozostało 81% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów