Czujniki temperatury i ciśnienia w oponach będą obowiązkowo montowane w nowo homologowanych ciężarówkach, naczepach i przyczepach od 6 lipca 2022 roku, a dwa lata później we wszystkich nowo wyprodukowanych ciężkich pojazdach.
Komisja Europejska oraz producenci opon uważają, że dodatkowe wyposażenie zwiększy bezpieczeństwo na drogach oraz zmniejszy koszty przewoźników.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA podaje na podstawie wielu badań, że europejskie ciężarówki przejeżdżają 40-65% kilometrów ze zbyt niskim ciśnieniem. Dodatkowe 10% pokonywane jest na poważnie niedopompowanych (ponad 10% różnicy) oponach.
Utrzymanie prawidłowego ciśnienia opon zmniejszy liczbę spowodowanych przez nadmierną prędkość i wystrzały opon wypadków o 4-20%. Liczba ofiar takich wypadków może zmaleć nawet o 4%.
Technicznie rozwiązanie jest dostępne handlowo. Pomiar może być dokonywany pośrednio, za pomocą algorytmu wyliczającego ciśnienie m.in. na podstawie liczby obrotów kół lub bezpośrednio, poprzez czujniki zamontowane w środku koła (na obręczy, wentylu lub oponie).