Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Logistycy i przewoźnicy inwestują miliardy złotych w magazyny i tabor, a także zwiększają zatrudnienie. Ale mają problem: poważnym zagrożeniem jest brak rąk do pracy.

Publikacja: 14.02.2019 21:00

Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Foto: shutterstock

Branża logistyczna spodziewa się kolejnego doskonałego roku i planuje miliardowe inwestycje w magazyny oraz w ich wyposażenie. W zeszłym roku firmy z sektora TSL wynajęły 1,4 mln mkw. powierzchni magazynowej (dwie trzecie to nowe umowy). Wartość umów najmu i wyposażenia nowej powierzchni magazynowej przekroczyła 3 mld zł. Inwestycje w podobnej skali branża poczyni także w tym roku.

– Dobra koniunktura zachęca przedsiębiorców do dalszego inwestowania zarówno w obiekty produkcyjne, jak i magazynowe. W budowie jest kolejne 2 mln mkw. powierzchni, a prognozy 25-procentowego wzrostu wartości e-handlu wskazują, że 2019 rok będzie kolejnym rekordowym dla całej logistyki – uważa prezes dystrybutora wózków widłowych i wyposażenia magazynów Jungheinrich Polska Jarosław Cisak.

Magazyny jak grzyby

Zatrudniająca 10 tys. osób Grupa Raben planuje rozbudowę oddziałów we Wrocławiu, Straszynie i Pikutkowie oraz otwarcie trzech nowych obiektów. W Robakowie pod Poznaniem powstaje 11. hala, przeznaczona do obsługi producenta kosmetyków. Dyrektor generalny Raben Logistics Polska Janusz Anioł spodziewa się stabilnego rynku i podobnej dynamiki jak w ubiegłym roku. W 2018 roku grupa na 12 rynkach obsłużyła 13,6 mln przesyłek (5 proc. wzrostu), w tym połowa przypadła na Polskę. W ub.r. otworzyła trzy nowe oddziały w Polsce, jeden w Czechach i jeden nowy magazyn na Węgrzech.

Rozbudowują się także mniejsze firmy, jak Rohlig Suus (1400 zatrudnionych osób), który zanotował 20-procentowy wzrost liczby przesyłek. – W 2019 roku otwieramy kolejne dwa magazyny w Sosnowcu i we Wrocławiu – wymienia dyrektor ds. rozwoju Rohlig Suus Logistics Piotr Chmielewski. W 2018 roku ta firma zwiększyła powierzchnię magazynową o 31 proc. do 200 tys. mkw.

W zeszłym roku Pekaes (1200 pracowników) obsłużył kilkanaście proc. więcej przesyłek w stosunku do 2017 roku. W styczniu otworzył terminal dystrybucyjny w Białymstoku. – W najbliższych trzech miesiącach w planie mamy otwarcie kolejnych dwóch terminali dystrybucyjnych – zaznacza prezes Maciej Bachman.

Dachser, który ma 500 zatrudnionych, zakończył 2018 rok 14-procentowym wzrostem liczby przesyłek; powiększył też dwa terminale przeładunkowe.

Rośnie zatrudnienie i automatyzacja

Pracuj.pl ocenia, że branża TSL w pierwszej połowie 2018 roku zwiększyła zatrudnienie o 7 proc. Dachser powiększył swoje szeregi o 14 proc. Omida, która ma 550 pracowników, zwiększyła zatrudnienie o 10 proc., a w tym roku przyjmie 60. Pekaes przyjął w poprzednim roku 50 osób. Bachman zaznacza, że zatrudnienie systematycznie rośnie, podobnie jak wynagrodzenia.

Każdego roku zwiększa się też odsetek obcokrajowców zatrudnionych nad Wisłą. – Wyraźnie większy udział pracowników ze wschodu odnotowujemy w rejonach Poznania, Wrocławia czy Warszawy – wskazuje zarządzający Ekol Polska Arkadiusz Jastrzębski.

Branża przygotowuje się na odpływ pracowników z Ukrainy do Niemiec. – Nie jest to odsetek pracowników aż tak duży, aby mógł znacząco utrudnić rozwój – uważa Bachman. Przeciwnego zdania jest jednak prezes Dahser Grzegorz Lichocik. – Na Ukrainie tworzą się specjalne agencje, które będą się zajmować poszukiwaniem chętnych do pracy w Niemczech – wskazuje Lichocik.

Brak rąk do pracy wymusza wzrost wydajności. W automatyzację procesów w magazynach zainwestuje Omida. Rohlig Suus zaprojektował nowe magazyny w Szczecinie, Białymstoku i Krakowie według autorskich rozwiązań z wykorzystaniem niestandardowej wysokości oraz zmienionej siatki słupów. – Zastosowane rozwiązania pozwalają na znacznie bardziej efektywne zagospodarowanie powierzchni magazynowej w porównaniu ze standardowymi rynkowymi – tłumaczy Chmielewski.

Więcej rejestracji

Przewoźnicy samochodowi nadal inwestują w tabor. Importerzy pojazdów prognozują, że w 2019 r. rejestracje ciężkich samochodów sięgną 30 tys., gdy w ub.r. przekroczyły 27 tys. Styczeń i pierwsze dziesięć dni lutego potwierdzają te prognozy.

Dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku Związku Polskiego Leasingu Marcin Nieplowicz prognozuje 10-procentowy wzrost wartości nowych umów finansowania ciężkiego taboru. W 2018 roku powiększyła się o 10 proc., do 18 mld zł. – Nieznacznie wzrosła liczba windykowanych samochodów, ale jest to cały czas bardzo bezpieczny poziom – zaznacza.

– Optymizm klientów jest duży – zauważa dyrektor ds. produktu i sprzedaży ciężarówek MAN Trucks Polska Bernard Wieruszewski. Spodziewa się, że rok 2019 będzie trochę trudniejszy od ubiegłego. Natomiast prezes Mercedes-Benz Trucks Polska Przemysław Rajewski uważa, że rozwój gospodarczy w Polsce sprawi, że rynek samochodów ciężarowych będzie ciągle się rozwijał, dzięki czemu sprzedaż powinna rosnąć.

OPINIA | Marek Tarczyński przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki

Branża TSL inwestuje w intermodal, magazyny i tabor. Rozmach wynika z obfitości środków unijnych i dostępności tanich źródeł finansowania. Motorem inwestycji są rozwijająca się produkcja i handel. Pomaga nam tranzytowe położenie w kontekście reaktywowanego Jedwabnego Szlaku. Boom trwa mimo widma brexitu i ochłodzenia. Literacko rzecz kwitując: uwaga na gwiazdę, o której nie wiemy, czy nie zaczyna gasnąć, wówczas gdy najjaśniej nam świeci.

Branża logistyczna spodziewa się kolejnego doskonałego roku i planuje miliardowe inwestycje w magazyny oraz w ich wyposażenie. W zeszłym roku firmy z sektora TSL wynajęły 1,4 mln mkw. powierzchni magazynowej (dwie trzecie to nowe umowy). Wartość umów najmu i wyposażenia nowej powierzchni magazynowej przekroczyła 3 mld zł. Inwestycje w podobnej skali branża poczyni także w tym roku.

– Dobra koniunktura zachęca przedsiębiorców do dalszego inwestowania zarówno w obiekty produkcyjne, jak i magazynowe. W budowie jest kolejne 2 mln mkw. powierzchni, a prognozy 25-procentowego wzrostu wartości e-handlu wskazują, że 2019 rok będzie kolejnym rekordowym dla całej logistyki – uważa prezes dystrybutora wózków widłowych i wyposażenia magazynów Jungheinrich Polska Jarosław Cisak.

Pozostało 85% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach