Zielona energia w logistyce

Firmy logistyczne zastanawiają się, skąd brać zieloną energię, aby spełnić wymagania ESG i przy okazji się nie zrujnować.

Publikacja: 07.09.2023 11:09

Unijna dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) narzuca spółkom giełdowym (niezależnie od ich wielkości) obowiązek raportowania kwestii środowiskowych, społecznych i praktyk zarządzania (ESG). W Unii jest to 50 tys. podmiotów, a w Polsce 3650 firm.

Regulacje ESG

Dyrektywa zobowiązuje spółki giełdowe do badania całego łańcucha dostaw, zatem regulacjom muszą się podporządkować także dostawcy podmiotów notowanych na giełdzie. Jednym z wymagań jest redukcja tzw. śladu węglowego, czyli emisji CO2. – Regulacje ESG są motywatorem dla przedsiębiorców, którzy stoją przed pytaniem: jak zmniejszyć ślad węglowy? Kończy się czas działań pozornych, bowiem dyrektywa CSRD narzuca procedurę audytorską, przewidując system kar, jeśli coś jest „niedowiezione”. Raport ESG sprawia, że firmy dbające o środowisko, mające wysoką punktację ESG, będą robić biznes z „zielonymi”, a żadna firma z Europy Zachodniej nie będzie chciała robić biznesu z „niezielonym” partnerem, bo obniży on punktację ESG – ostrzega commercial sales manager w SolarEdge Technologies Poland, Wojciech Skwarcewicz.

Czytaj więcej

„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL

Na koniec czerwca zainstalowana w Polsce moc w fotowoltaice przekraczała 14 GW, co oznacza blisko 37-procentowy wzrost względem pierwszej połowy 2022 roku, natomiast w farmach wiatrowych 8,7 GW (17-procentowy przyrost) – wynika z raportu Agencji Rynku Energii.

Skwarcewicz podkreśla, że nie liczy się już tylko sama produkcja zielonej energii, ale kluczowe będzie też jej efektywne monitorowanie i zarządzanie nią. Zaczyna się era zarządzania energią, zarabiania na niej w wirtualnej elektrowni, zarabiania na DSR (interwencyjna redukcja poboru mocy, za co płacą Polskie Sieci Elektroenergetyczne, które w ten sposób usprawniają funkcjonowanie sieci). – Ten następny ruch technologiczny to krok ku jeszcze większej optymalizacji energii, a tym samym ku zmniejszeniu śladu węglowego – opisuje Skwarcewicz.

Inwestycje w farmy

Firmy logistyczne inwestują w odnawialną energię. W 2022 roku Amazon podpisał umowę na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach w powiecie legnickim. To jedna z największych umów zakupu energii słonecznej w Polsce. Jest ona częścią globalnego rozszerzenia portfolio energii odnawialnej o dodatkowe 8,3 gigawatów (GW) czystej energii m.in. dzięki 130 nowym projektom OZE w 11 krajach. – W Polsce mamy zainstalowane panele fotowoltaiczne o mocy 1,8 MW na otwartym w 2022 roku centrum robotycznym w Świebodzinie. W ostatnim kwartale uruchomiliśmy nowe centrum dystrybucyjne wyposażone w panele fotowoltaiczne w czeskim Kojetinie – wymienia Mateusz Hilgner, starszy kierownik operacyjny w Amazonie.

Czytaj więcej

Adriatyckie portowe tygrysy

Podkreśla, że dzięki tym inwestycjom Amazon zwiększył w 2022 roku udział energii odnawialnej o ponad 8 GW, do 20 GW, co stanowi 90 proc. energii elektrycznej zużywanej globalnie przez firmę, a jednocześnie nie podniósł z tego powodu cen usług. – Do 2025 roku przejdziemy całkowicie na energię odnawialną – zapewnia Hilgner.

Szef sprzedaży logistyki kontraktowej w Rohlig SUUS, Łukasz Lewicki, zaznacza, że firma korzysta z wynajmowanych obiektów i na 26 użytkowanych 15 ma certyfikat BREEAM, ale tylko 3 z nich mają BREEAM+, czyli dają możliwość montażu fotowoltaiki na dachach. – W pozostałych przypadkach dostosowujemy obiekt lub wykorzystujemy działkę, aby na niej stawiać panele – wskazuje Lewicki.

Dodaje, że ratunkiem jest postęp technologiczny, ponieważ panele są coraz lżejsze. – Zainstalowane na dachu panele nowej generacji mają masę 12 kg/mkw., gdy wcześniej było 20–25 kg/mkw. – porównuje. Natomiast Skwarcewicz zaznacza, że systemy PV oparte na MLPE (module-level power electronics) są bezpieczniejsze i mają lepszy uzysk energii, przez co bardziej redukują emisję CO2, co jeszcze bardziej zmniejsza ślad węglowy, a to ma odzwierciedlenie w raporcie ESG – podkreśla.

Zielone floty

Skwarcewicz szacuje, że typowy magazyn składowy o powierzchni 10 tys. mkw. zużywa 0,5 GWh rocznie. Ładownia wózków jest najbardziej energochłonna. Własna fotowoltaika bez magazynu, odpowiedniego zarządzania oraz możliwości transferu energii do sieci zapewni 20–30 proc. zapotrzebowania – oblicza Skwarcewicz.

Czytaj więcej

Alternatywne napędy ciężarówek

Potrzeby jednak wzrosną wraz z postępami w elektryfikacji flot. – W 2019 roku Amazon podpisał kontrakt na zakup elektrycznych aut do obsługi ostatniej mili. W Wielkiej Brytanii mamy w testach elektryczne DAF-y, w Niemczech 20 elektrycznych volvo. Te ciężkie zestawy jeżdżą między centrami dystrybucyjnymi. W Polsce, niestety, nie ma ładowarek dla ciężarówek i takich prób nie możemy przeprowadzić – tłumaczy Hilgner.

Amazon przechodzi z elektrycznych wózków widłowych na napędzane ogniwami paliwowymi. – Do 2025 roku cała użytkowana przez Amazon w USA flota 40 tys. wózków będzie zasilana wodorem, podczas gdy w tym roku jest ich 15 tys. – porównuje Hilgner.

Natomiast Lewicki przyznaje, że Rohlig Suus przeprowadził próby z elektrycznymi samochodami, które jeżdżą u podwykonawców.

Menedżer programowy ESG w CBRE, Jarosław Witek, zauważa, że najłatwiej zapewnić zieloną energię dla magazynów składowych. W tym przypadku wystarczy fotowoltaika. Trudniej jest w przypadku magazynów z licznym personelem lub obiektów produkcyjnych, gdzie pompy ciepła i PV nie zapewnią całkowitego pokrycia potrzeb energetycznych obiektu. – W przypadku działek odległych od stacji transformatorowych (jak np. przyautostradowe parkingi) nie ma szans na dociągnięcie kablem wystarczającej mocy dla ładowarek samochodów ciężarowych. Może w przyszłości rozwiązaniem będą elektrownie atomowe małej mocy (SMR) – ok. 300 MW? – zastanawia się Witek.

Komentarz eksperta

Amazon

Mateusz Hilgner, Starszy kierownik operacyjny w Amazon

Aktywne uczestnictwo na rzecz zielonej zmiany w logistyce, transporcie i sektorze magazynowym

Jako organizacja odpowiedzialna społecznie, stawiająca na innowacje i inwestująca w nowe technologie, Amazon skutecznie odpowiada na wyzwania związane z dalszym rozwojem w duchu troski o klimat i środowisko naturalne. 

W ramach deklaracji Climate Pledge zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do roku 2040, czyli o 10 lat wcześniej niż zakładają cele Porozumienia Paryskiego. Już od 2020 roku jesteśmy największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej – w 2022 r. aż 90 proc. wykorzystywanej przez Amazon energii pochodziło z jej odnawialnych źródeł. Jednym z naszych działań inwestycyjnych w OZE na terenie Polski jest m.in. umowa na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach, która ma generować ponad 120 tys. MWh czystej energii rocznie. Ponadto globalnie wprowadzamy innowacje w obszarze nowych technologii energetycznych, np. zielonego wodoru – jego zakup pozwoli nam do 2025 r. zasilać 40 000 wózków widłowych rocznie.

Od lat inwestujemy w eko-centra dystrybucyjne. Certyfikaty środowiskowe BREEAM otrzymały m.in. centra w Świebodzinie, Bielanach Wrocławskich, największe w Polsce centrum Amazon w Gliwicach, a także BRQ2 – centrum logistyczne w Kojetin w Czechach. BRQ2 zasilane jest zieloną energią i wyposażone m.in. w instalację fotowoltaiczną na dachu o mocy 4 MWp, opartą na najnowocześniejszej technologii SolarEdge. Wyposażone jest również w ładowarki do samochodów elektrycznych.

Jednym z elementów naszego dążenia do zmniejszenia śladu węglowego są innowacje w transporcie i logistyce. Planujemy zainwestować ponad 1 mld euro w elektryfikację europejskiej sieci transportowej Amazon i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. W 2022 r. wykorzystywaliśmy już ponad 9 000 elektrycznych pojazdów dostawczych w naszej globalnej flocie. W tym samym roku rozpoczęliśmy też wprowadzanie w pełni elektrycznych 40-tonowych ciężarówek DAF w Wielkiej Brytanii, a w 2023 r. w Niemczech – kolejnych 20, wyprodukowanych przez Volvo. Nasz cel to 100 000 elektrycznych pojazdów dostawczych Rivian na drogach do 2030 roku. Inwestujemy również w inne elektryczne środki komunikacji, takie jak rowery i skutery.

Zielona zmiana, obejmująca plany określone w deklaracji klimatycznej Climate Pledge, której jesteśmy współzałożycielem i pierwszym sygnatariuszem, to ambitne przedsięwzięcie na ogromną skalę, co dodatkowo motywuje nas do intensyfikacji działań.

Unijna dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) narzuca spółkom giełdowym (niezależnie od ich wielkości) obowiązek raportowania kwestii środowiskowych, społecznych i praktyk zarządzania (ESG). W Unii jest to 50 tys. podmiotów, a w Polsce 3650 firm.

Regulacje ESG

Pozostało 97% artykułu
Logistyka
„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Logistyka
2600 ciężarówek stoi w 58-kilometrowej kolejce na granicy Ukrainy z Polską
Logistyka
Przed godziną 11 rozpoczęła się blokada przejścia drogowego w Dorohusku-Jagodzinie
Logistyka
Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Logistyka
Już jutro pełna relacja z Gali Liderów Logistyki