Zielona energia w logistyce

Firmy logistyczne zastanawiają się, skąd brać zieloną energię, aby spełnić wymagania ESG i przy okazji się nie zrujnować.

Publikacja: 07.09.2023 11:09

Unijna dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) narzuca spółkom giełdowym (niezależnie od ich wielkości) obowiązek raportowania kwestii środowiskowych, społecznych i praktyk zarządzania (ESG). W Unii jest to 50 tys. podmiotów, a w Polsce 3650 firm.

Regulacje ESG

Dyrektywa zobowiązuje spółki giełdowe do badania całego łańcucha dostaw, zatem regulacjom muszą się podporządkować także dostawcy podmiotów notowanych na giełdzie. Jednym z wymagań jest redukcja tzw. śladu węglowego, czyli emisji CO2. – Regulacje ESG są motywatorem dla przedsiębiorców, którzy stoją przed pytaniem: jak zmniejszyć ślad węglowy? Kończy się czas działań pozornych, bowiem dyrektywa CSRD narzuca procedurę audytorską, przewidując system kar, jeśli coś jest „niedowiezione”. Raport ESG sprawia, że firmy dbające o środowisko, mające wysoką punktację ESG, będą robić biznes z „zielonymi”, a żadna firma z Europy Zachodniej nie będzie chciała robić biznesu z „niezielonym” partnerem, bo obniży on punktację ESG – ostrzega commercial sales manager w SolarEdge Technologies Poland, Wojciech Skwarcewicz.

Czytaj więcej

„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL

Na koniec czerwca zainstalowana w Polsce moc w fotowoltaice przekraczała 14 GW, co oznacza blisko 37-procentowy wzrost względem pierwszej połowy 2022 roku, natomiast w farmach wiatrowych 8,7 GW (17-procentowy przyrost) – wynika z raportu Agencji Rynku Energii.

Skwarcewicz podkreśla, że nie liczy się już tylko sama produkcja zielonej energii, ale kluczowe będzie też jej efektywne monitorowanie i zarządzanie nią. Zaczyna się era zarządzania energią, zarabiania na niej w wirtualnej elektrowni, zarabiania na DSR (interwencyjna redukcja poboru mocy, za co płacą Polskie Sieci Elektroenergetyczne, które w ten sposób usprawniają funkcjonowanie sieci). – Ten następny ruch technologiczny to krok ku jeszcze większej optymalizacji energii, a tym samym ku zmniejszeniu śladu węglowego – opisuje Skwarcewicz.

Inwestycje w farmy

Firmy logistyczne inwestują w odnawialną energię. W 2022 roku Amazon podpisał umowę na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach w powiecie legnickim. To jedna z największych umów zakupu energii słonecznej w Polsce. Jest ona częścią globalnego rozszerzenia portfolio energii odnawialnej o dodatkowe 8,3 gigawatów (GW) czystej energii m.in. dzięki 130 nowym projektom OZE w 11 krajach. – W Polsce mamy zainstalowane panele fotowoltaiczne o mocy 1,8 MW na otwartym w 2022 roku centrum robotycznym w Świebodzinie. W ostatnim kwartale uruchomiliśmy nowe centrum dystrybucyjne wyposażone w panele fotowoltaiczne w czeskim Kojetinie – wymienia Mateusz Hilgner, starszy kierownik operacyjny w Amazonie.

Czytaj więcej

Adriatyckie portowe tygrysy

Podkreśla, że dzięki tym inwestycjom Amazon zwiększył w 2022 roku udział energii odnawialnej o ponad 8 GW, do 20 GW, co stanowi 90 proc. energii elektrycznej zużywanej globalnie przez firmę, a jednocześnie nie podniósł z tego powodu cen usług. – Do 2025 roku przejdziemy całkowicie na energię odnawialną – zapewnia Hilgner.

Szef sprzedaży logistyki kontraktowej w Rohlig SUUS, Łukasz Lewicki, zaznacza, że firma korzysta z wynajmowanych obiektów i na 26 użytkowanych 15 ma certyfikat BREEAM, ale tylko 3 z nich mają BREEAM+, czyli dają możliwość montażu fotowoltaiki na dachach. – W pozostałych przypadkach dostosowujemy obiekt lub wykorzystujemy działkę, aby na niej stawiać panele – wskazuje Lewicki.

Dodaje, że ratunkiem jest postęp technologiczny, ponieważ panele są coraz lżejsze. – Zainstalowane na dachu panele nowej generacji mają masę 12 kg/mkw., gdy wcześniej było 20–25 kg/mkw. – porównuje. Natomiast Skwarcewicz zaznacza, że systemy PV oparte na MLPE (module-level power electronics) są bezpieczniejsze i mają lepszy uzysk energii, przez co bardziej redukują emisję CO2, co jeszcze bardziej zmniejsza ślad węglowy, a to ma odzwierciedlenie w raporcie ESG – podkreśla.

Zielone floty

Skwarcewicz szacuje, że typowy magazyn składowy o powierzchni 10 tys. mkw. zużywa 0,5 GWh rocznie. Ładownia wózków jest najbardziej energochłonna. Własna fotowoltaika bez magazynu, odpowiedniego zarządzania oraz możliwości transferu energii do sieci zapewni 20–30 proc. zapotrzebowania – oblicza Skwarcewicz.

Czytaj więcej

Alternatywne napędy ciężarówek

Potrzeby jednak wzrosną wraz z postępami w elektryfikacji flot. – W 2019 roku Amazon podpisał kontrakt na zakup elektrycznych aut do obsługi ostatniej mili. W Wielkiej Brytanii mamy w testach elektryczne DAF-y, w Niemczech 20 elektrycznych volvo. Te ciężkie zestawy jeżdżą między centrami dystrybucyjnymi. W Polsce, niestety, nie ma ładowarek dla ciężarówek i takich prób nie możemy przeprowadzić – tłumaczy Hilgner.

Amazon przechodzi z elektrycznych wózków widłowych na napędzane ogniwami paliwowymi. – Do 2025 roku cała użytkowana przez Amazon w USA flota 40 tys. wózków będzie zasilana wodorem, podczas gdy w tym roku jest ich 15 tys. – porównuje Hilgner.

Natomiast Lewicki przyznaje, że Rohlig Suus przeprowadził próby z elektrycznymi samochodami, które jeżdżą u podwykonawców.

Menedżer programowy ESG w CBRE, Jarosław Witek, zauważa, że najłatwiej zapewnić zieloną energię dla magazynów składowych. W tym przypadku wystarczy fotowoltaika. Trudniej jest w przypadku magazynów z licznym personelem lub obiektów produkcyjnych, gdzie pompy ciepła i PV nie zapewnią całkowitego pokrycia potrzeb energetycznych obiektu. – W przypadku działek odległych od stacji transformatorowych (jak np. przyautostradowe parkingi) nie ma szans na dociągnięcie kablem wystarczającej mocy dla ładowarek samochodów ciężarowych. Może w przyszłości rozwiązaniem będą elektrownie atomowe małej mocy (SMR) – ok. 300 MW? – zastanawia się Witek.

Komentarz eksperta

Foto: Amazon

Mateusz Hilgner, Starszy kierownik operacyjny w Amazon

Aktywne uczestnictwo na rzecz zielonej zmiany w logistyce, transporcie i sektorze magazynowym

Jako organizacja odpowiedzialna społecznie, stawiająca na innowacje i inwestująca w nowe technologie, Amazon skutecznie odpowiada na wyzwania związane z dalszym rozwojem w duchu troski o klimat i środowisko naturalne. 

W ramach deklaracji Climate Pledge zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do roku 2040, czyli o 10 lat wcześniej niż zakładają cele Porozumienia Paryskiego. Już od 2020 roku jesteśmy największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej – w 2022 r. aż 90 proc. wykorzystywanej przez Amazon energii pochodziło z jej odnawialnych źródeł. Jednym z naszych działań inwestycyjnych w OZE na terenie Polski jest m.in. umowa na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach, która ma generować ponad 120 tys. MWh czystej energii rocznie. Ponadto globalnie wprowadzamy innowacje w obszarze nowych technologii energetycznych, np. zielonego wodoru – jego zakup pozwoli nam do 2025 r. zasilać 40 000 wózków widłowych rocznie.

Od lat inwestujemy w eko-centra dystrybucyjne. Certyfikaty środowiskowe BREEAM otrzymały m.in. centra w Świebodzinie, Bielanach Wrocławskich, największe w Polsce centrum Amazon w Gliwicach, a także BRQ2 – centrum logistyczne w Kojetin w Czechach. BRQ2 zasilane jest zieloną energią i wyposażone m.in. w instalację fotowoltaiczną na dachu o mocy 4 MWp, opartą na najnowocześniejszej technologii SolarEdge. Wyposażone jest również w ładowarki do samochodów elektrycznych.

Jednym z elementów naszego dążenia do zmniejszenia śladu węglowego są innowacje w transporcie i logistyce. Planujemy zainwestować ponad 1 mld euro w elektryfikację europejskiej sieci transportowej Amazon i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. W 2022 r. wykorzystywaliśmy już ponad 9 000 elektrycznych pojazdów dostawczych w naszej globalnej flocie. W tym samym roku rozpoczęliśmy też wprowadzanie w pełni elektrycznych 40-tonowych ciężarówek DAF w Wielkiej Brytanii, a w 2023 r. w Niemczech – kolejnych 20, wyprodukowanych przez Volvo. Nasz cel to 100 000 elektrycznych pojazdów dostawczych Rivian na drogach do 2030 roku. Inwestujemy również w inne elektryczne środki komunikacji, takie jak rowery i skutery.

Zielona zmiana, obejmująca plany określone w deklaracji klimatycznej Climate Pledge, której jesteśmy współzałożycielem i pierwszym sygnatariuszem, to ambitne przedsięwzięcie na ogromną skalę, co dodatkowo motywuje nas do intensyfikacji działań.

Logistyka
Atrakcyjny międzynarodowy biznes kurierów
Materiał partnera
Logistyka napędza rozwój biznesu
Logistyka
Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award
Logistyka
„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL
Logistyka
2600 ciężarówek stoi w 58-kilometrowej kolejce na granicy Ukrainy z Polską