Ryanair zarobił prawie 2 mld euro

Bieżący rok także będzie dobry dla linii lotniczych, spodziewają się wzrostu liczby obsłużonych pasażerów i inwestują w nowe samoloty.

Publikacja: 20.05.2024 10:49

Ryanair zarobił prawie 2 mld euro

Foto: Ryanair Piotr Mitelski

Niskokosztowa linia lotnicza Ryanair zakończyła udany rok, przychody wzrosły o 25 proc. do 13,44 mld euro, w tym z biletów o 34 proc. do 9,15 mld euro, liczba pasażerów powiększyła się o 9 proc. do 183,7 mln, a ceny biletów o 21 proc. do 49,80 euro. Sprzedaż usług dodatkowych zwiększyła się o 12 proc. do 4,3 mld euro (23,4 euro na pasażera). Spółka nie podała, ile otrzymała od samorządów za korzystanie z lotnisk. 

Koszt działalności wzrósł o 24 proc. do 11,38 mld, głównie z powodu rosnących o 32 proc. cen paliwa i kosztów wynagrodzeń. Na koniec roku spółka miała 1,37 mld gotówki, pomimo wartych 2,4 mld euro inwestycji w nowe samoloty oraz spłaty 1 mld euro długu. Firma zamierza spłacić dług do 2026 roku i finansować zakupy taboru z własnych funduszy. Spółka wypłaci 178 centów dywidendy na akcję. Za 700 mln euro wykip własne akcje. 

Czytaj więcej

Chwieje się pozycja PKP Cargo, nie ma pracy i pieniędzy

Spółka ma 584 samoloty i do końca roku zakupi 156 nowych Boeingów 737-8200 Gamechangers (odebrała z tej liczby 146). Spółka zarzuca Komisji Europejskiej utrudnianie dostępu do rynków (szczególnie francuskiego) z powodu niemożności obejścia blokad nieba podczas strajków kontrolerów lotniczych. W ostatnim roku obrachunkowym było 67 takich dni, podczas których linie lotnicze musiały odwołać loty. Ryanair uważa, że KE powinna wdrożyć nowy system kontroli lotów, który pozwoliłby na zapewnienie usług przewoźników lotniczych nawet podczas krajowych strajków. Takie systemy działają w Grecji, Hiszpani i Włoszech. 

Ryanair zakłada, że w 2034 roku obsłuży 300 mln pasażerów i do tego czasu zakupi ponad 300 samolotów. Na ten rok prognozuje 8-procentowy wzrost liczby pasażerów (obsłuży 198-200 mln), co już widoczne jest w wyższym od ubiegłorocznego poziomie rezerwacji biletów. Jednak konieczne są większe zachęty finansowe. 

Na rosnący popyt wskazuje także IATA. Przewozy pasażerów w marcu wzrosły o 13,8 proc. w stosunku do marca 2023 roku (w Europie 11,6 proc.). Przewozy rosną nieprzerwanie od pandemicznego dołka. Ubiegły rok należał do udanych także dla konkurencji Ryanair: przychody Easy Jet wzrosły w 2023 roku o 24 proc. do 8,2 mld funtów brytyjskich, Wizz Air do 3,9 mld euro. 

Czytaj więcej

Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów

Także Polskie Linie Lotnicze LOT zamknęły 2023 rok ponad miliardem zł zysku netto, a jednocześnie firma inwestuje: zakupiła 11 Boeingi MAX 8, z których 3 już odebrała, do floty dojdą także 3 Embraery 195-E2. Przewoźnik otworzył nowe połączenia: Taszkient, Rijad, Ateny i przewiduje, że w tym roku obsłuży ponad 11 mln pasażerów, o 10 proc. więcej niż w ubiegłym. 

Niskokosztowa linia lotnicza Ryanair zakończyła udany rok, przychody wzrosły o 25 proc. do 13,44 mld euro, w tym z biletów o 34 proc. do 9,15 mld euro, liczba pasażerów powiększyła się o 9 proc. do 183,7 mln, a ceny biletów o 21 proc. do 49,80 euro. Sprzedaż usług dodatkowych zwiększyła się o 12 proc. do 4,3 mld euro (23,4 euro na pasażera). Spółka nie podała, ile otrzymała od samorządów za korzystanie z lotnisk. 

Pozostało 85% artykułu
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury
Lotniczy
Zapchane niebo i lotniska
Lotniczy
Rośnie popyt na przesyłki lotnicze, a wraz z nim ceny i opóźnienia