Łańcuchy dostaw po nowemu

W międzynarodowych przewozach opóźnienia nieuniknione. Kurierzy dostarczają coraz więcej przesyłek.

Publikacja: 15.04.2020 15:31

Łańcuchy dostaw po nowemu

Foto: logistyka.rp.pl

Z powodu ograniczeń w poruszaniu się wywołanych pandemią, co trzecie polskie przedsiębiorstwo ma kłopoty z otrzymywaniem na czas zamówionych produktów od podwykonawców. Nawet w Stanach Zjednoczonych prawie 75 proc. firm mierzy się̨ z problemami logistycznymi, a w przypadku większości lokalnych przedsiębiorstw czas realizacji zamówień dwukrotnie wydłużył się.

Ryzykowna globalizacja

– Redukcja liczby międzynarodowych lotów, ograniczenia w ruchu transgranicznym, zamykane porty morskie, dłuższe kontrole na granicach – to główne czynniki, które sprawiają̨, że międzypaństwowy przepływ towarów staje się̨ coraz większym wyzwaniem – wymienia dyrektor zarządzający DHL Express Polska Tomasz Buraś. Dodaje, że sytuacja szczególnie mocno uderzyła w firmy z branży kosmetycznej, motoryzacyjnej czy wnętrzarskiej.

Czytaj więcej w: http://Ceny przewozów spadły nawet o 10 proc.

Przedsiębiorstwa w wymienionych branżach często działają w skali globalnej. – Będą rozważane znaczne korekty obecnych modeli, co w wymiarze logistyki kontraktowej i magazynowania towarów będzie oznaczało dalszy wzrost dla tej branży i rosnący popyt – przypuszcza dyrektor zarządzający FM Logistic Europa Centralna Daniel Franke. – Sporo przedsiębiorstw zawaha się czy oprzeć produkcję wyłącznie na dostawcach komponentów z Dalekiego Wschodu. Możliwe, że wybiorą dostawców z bliższych regionów lub powiększą zapasy – dodaje Franke.

Przedsiębiorcy już zmuszeni zostali do zmiany form działania, co najlepiej widoczne jest w dystrybucji. Dwie trzecie przebadanych europejskich biznesów wskazało, że ograniczenie funkcjonowania tradycyjnych sklepów skłoniło je do zaoferowania klientom alternatywnych możliwości dostarczania produktów. W 78 proc. przypadków chodziło o rozpoczęcie sprzedaży w sieci.

Wygrywa e-handel

– W końcówce marca oraz w pierwszym tygodniu kwietnia odnotowaliśmy zdecydowane wzrosty w wolumenie obsługiwanych paczek w sektorze B2C. Sytuacja związana z koronawirusem spowodowała zmiany w strukturze obsługiwanych przesyłek – wolumen przesuwa się z sektora B2B do sektora B2C. W związku z tą zmianą musieliśmy przeorganizować sposób dostawy do odbiorców prywatnych – przyznaje marketing manager GLS Poland Małgorzata Markowska.

Czytaj więcej w: Granice wewnętrze zamknięte do 15 maja

Logistycy uważają, że konieczna będzie optymalizacja produkcji oraz dystrybucji, np. z pomocą̨ sztucznej inteligencji, a także odpowiednie zarządzanie finansami w celu zachowania płynności. – Jedna trzecia przedsiębiorstw zgłasza problemy z otrzymywaniem na czas zamówionych produktów od podwykonawców, podczas gdy 18 proc. odnotowuje braki magazynowe – wskazuje Buraś.

Chwilowym zjawiskiem okazał się także wzrost odsetka zwrotów, który powiększył się po wprowadzeniu ograniczeń związanych z poruszaniem się oraz działalnością punktów handlowo-usługowych. – Wzrost odnotowaliśmy już po częściowym zamknięciu galerii handlowych. Obostrzenia zostały wprowadzone w sobotę, kiedy przesyłki były już w transporcie. Od tego czasu odsetek zwrotów utrzymuje się na wcześniejszym poziomie – zaznacza marketing manager GLS Poland.

Markowska dodaje, że wyraźne jest zmniejszenie zapotrzebowania na paczki z usługą płatności za pobraniem. – W normalnych warunkach popyt na tę usługę rośnie w sektorze B2C. W obecnej sytuacji nabywcy nie chcą płacić gotówką i wybierają bezpieczne płatności online – tłumaczy przedstawicielka GLS Poland.

Z powodu ograniczeń w poruszaniu się wywołanych pandemią, co trzecie polskie przedsiębiorstwo ma kłopoty z otrzymywaniem na czas zamówionych produktów od podwykonawców. Nawet w Stanach Zjednoczonych prawie 75 proc. firm mierzy się̨ z problemami logistycznymi, a w przypadku większości lokalnych przedsiębiorstw czas realizacji zamówień dwukrotnie wydłużył się.

Ryzykowna globalizacja

Pozostało 89% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL