Logistyka korzysta z boomu w e-handlu

Firmy ledwo wyrabiają się z dostawami zakupów w sieci, ale jeszcze nie rozbudowują floty.

Publikacja: 26.04.2020 11:13

Logistyka korzysta z boomu w e-handlu

Foto: logistyka.rp.pl

Krajowa Izba Rozliczeniowa zanotowała w marcu wzrost liczby bezgotówkowych transakcji o 39 proc. w stosunku do lutego. Kwiecień będzie jeszcze lepszy, bo handel internetowy rośnie jak na drożdżach. Na platformie Allegro w ostatnich czterech tygodniach zarejestrowało się dwukrotnie więcej nowych firm niż przed pandemią.

Auta z innych branż

Na dużych zakupach w sieci skorzystały także firmy logistyczne. – Od końca marca widzimy bardzo duży wzrost liczby zamówień produktów AGD. O skali wzrostu najlepiej świadczy fakt, że również duże sieci handlowe, które do tej pory same realizowały transport towarów, zgłaszają się do nas, pytając o możliwość outsourcingu usługi logistycznej i dostarczenia sprzętu ze sklepów do klienta końcowego – podkreśla dyrektor floty w Rohlig Suus Logistics Dariusz Gołębiowski.

Czytaj więcej w: Łańcuchy dostaw po nowemu

Firma posiada jeszcze rezerwy, aby sprostać rosnącemu popytowi w e-handlu. – Wzrost  skali transportu w obszarze e-commerce oraz dostaw niektórych towarów – np. dóbr szybko zbywalnych – jest równoważony przez konsekwencje ograniczeń w innych branżach, dlatego nie planujemy zmian wielkości floty aut – tłumaczy dyrektor floty w Rohlig Suus Logistics.

Podobne plany ma Schenker. – Odnotowujemy nawet dwucyfrowe wzrosty wolumenów w obsłudze sektora e-commerce w ostatnim czasie m.in. dla branży retail i elektronicznej, np. dynamicznie rośnie sprzedaż laptopów, co zapewne w głównej mierze wynika z prowadzenia zajęć online z uczniami, czy wdrożenia przez wielu pracodawców trybu pracy zdalnej – przypuszcza Vice President Land Transport Cluster North East Europe w DB Schenker Marek Skowroński. Zaznacza, że nie pojawiła się konieczność zwiększenie floty aut dostawczych.

""

Nowe, zautomatyzowane centrum przygotowania przesyłek Frisco. Fot. Frisco.pl

logistyka.rp.pl

Bijący rekordy dostaw internetowy sklep spożywczy Frisco.pl również nie przewiduje powiększenia floty. – Mieliśmy bardzo ambitne plany na ten rok dotyczące wzrostu dynamiki zamówień, dlatego odpowiednio wcześniej, jeszcze przed pandemią, zwiększyliśmy zarówno zatrudnienie pracowników, jak również flotę – zaznacza członek zarządu Frisco.pl Grzegorz Bielecki.

Żywnościowy boom

Oblężenie przeżywają internetowe sklepy z żywnością. Sprzedaż żywności w Allegro wzrosła w marcu kilkudziesięciokrotnie. Sieć sklepów Auchan rozwiązuje problem dostaw mrożonej i chłodzonej żywności podpisując umowę z InPost, na podstawie której otrzymała dostęp do Lodówkomatów oraz usługi dostaw door-to-door.

Czytaj więcej w: Poczta zaopatrzy szpitale i policję

Prezes InPost Rafał Brzoska zachwala, że funkcjonalności maszyn InPost pozwalają na bezpieczne przechowanie i odbiór żywności, napojów oraz mrożonek. Od 14 kwietnia Lodówkomat – działający przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – jest dostępny w Piasecznie dla klientów e-sklepu Auchan. Kolejne maszyny pojawią się wkrótce przy następnych dwóch placówkach sieci – Auchan Łomianki oraz Auchan Warszawa Jubilerska. Już przed wybuchem pandemii według badań Kantar TNS aż 40 proc. kupujących w sieci chciało odbierać zakupy spożywcze w Paczkomatach InPost.

Rekordy notuje także Frisco.pl. – Tempo wzrostu Frisco.pl w ostatnich latach kształtowało się na poziomie ok. 30 proc. rocznie. Podobną dynamikę obserwowaliśmy jeszcze w styczniu tego roku. Natomiast od ostatniego tygodnia lutego – wraz z pojawieniem się informacji dotyczących pierwszych zachorowań w Polsce – dynamika ta przyspieszyła 3-4 krotnie – szacuje członek zarządu Frisco.pl Grzegorz Bielecki.

Czytaj więcej w: Koronawirus zmorą doręczycieli przesyłek w Stanach

Dodaje, że od ostatniego tygodnia lutego do 22 kwietnia firma rozwiozła 6,4 miliona produktów o łącznej wadze ponad 4 tys. ton. – Wykorzystujemy naszą największą inwestycję sprzed niespełna roku, czyli nowe centrum logistyczne o powierzchni ok. 11 tys. m. kw. – opisuje Bielecki.

Nowy, zautomatyzowany obiekt pracuje 24 godziny na dobę i pozwolił na 4-krotne zwiększenie wydajności. Strefę pakowania zamówień obsługuje robot, który jest w stanie spakować nawet 420 skrzynek w ciągu godziny. Ponadto wszystkie strefy logistyczne, m.in. przyjęć, magazynowania, buforowe i kompletacyjne zostały połączone przenośnikami towaru, które obsługują ok. 80 proc. transportu wewnątrzmagazynowego, co przełożyło się na znaczny wzrost efektywności.

Krajowa Izba Rozliczeniowa zanotowała w marcu wzrost liczby bezgotówkowych transakcji o 39 proc. w stosunku do lutego. Kwiecień będzie jeszcze lepszy, bo handel internetowy rośnie jak na drożdżach. Na platformie Allegro w ostatnich czterech tygodniach zarejestrowało się dwukrotnie więcej nowych firm niż przed pandemią.

Auta z innych branż

Pozostało 92% artykułu
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą