Logistyka korzysta z boomu w e-handlu

Firmy ledwo wyrabiają się z dostawami zakupów w sieci, ale jeszcze nie rozbudowują floty.

Publikacja: 26.04.2020 11:13

Logistyka korzysta z boomu w e-handlu

Foto: logistyka.rp.pl

Krajowa Izba Rozliczeniowa zanotowała w marcu wzrost liczby bezgotówkowych transakcji o 39 proc. w stosunku do lutego. Kwiecień będzie jeszcze lepszy, bo handel internetowy rośnie jak na drożdżach. Na platformie Allegro w ostatnich czterech tygodniach zarejestrowało się dwukrotnie więcej nowych firm niż przed pandemią.

Auta z innych branż

Na dużych zakupach w sieci skorzystały także firmy logistyczne. – Od końca marca widzimy bardzo duży wzrost liczby zamówień produktów AGD. O skali wzrostu najlepiej świadczy fakt, że również duże sieci handlowe, które do tej pory same realizowały transport towarów, zgłaszają się do nas, pytając o możliwość outsourcingu usługi logistycznej i dostarczenia sprzętu ze sklepów do klienta końcowego – podkreśla dyrektor floty w Rohlig Suus Logistics Dariusz Gołębiowski.

Czytaj więcej w: Łańcuchy dostaw po nowemu

Firma posiada jeszcze rezerwy, aby sprostać rosnącemu popytowi w e-handlu. – Wzrost  skali transportu w obszarze e-commerce oraz dostaw niektórych towarów – np. dóbr szybko zbywalnych – jest równoważony przez konsekwencje ograniczeń w innych branżach, dlatego nie planujemy zmian wielkości floty aut – tłumaczy dyrektor floty w Rohlig Suus Logistics.

Podobne plany ma Schenker. – Odnotowujemy nawet dwucyfrowe wzrosty wolumenów w obsłudze sektora e-commerce w ostatnim czasie m.in. dla branży retail i elektronicznej, np. dynamicznie rośnie sprzedaż laptopów, co zapewne w głównej mierze wynika z prowadzenia zajęć online z uczniami, czy wdrożenia przez wielu pracodawców trybu pracy zdalnej – przypuszcza Vice President Land Transport Cluster North East Europe w DB Schenker Marek Skowroński. Zaznacza, że nie pojawiła się konieczność zwiększenie floty aut dostawczych.

""

Nowe, zautomatyzowane centrum przygotowania przesyłek Frisco. Fot. Frisco.pl

Foto: logistyka.rp.pl

Bijący rekordy dostaw internetowy sklep spożywczy Frisco.pl również nie przewiduje powiększenia floty. – Mieliśmy bardzo ambitne plany na ten rok dotyczące wzrostu dynamiki zamówień, dlatego odpowiednio wcześniej, jeszcze przed pandemią, zwiększyliśmy zarówno zatrudnienie pracowników, jak również flotę – zaznacza członek zarządu Frisco.pl Grzegorz Bielecki.

Żywnościowy boom

Oblężenie przeżywają internetowe sklepy z żywnością. Sprzedaż żywności w Allegro wzrosła w marcu kilkudziesięciokrotnie. Sieć sklepów Auchan rozwiązuje problem dostaw mrożonej i chłodzonej żywności podpisując umowę z InPost, na podstawie której otrzymała dostęp do Lodówkomatów oraz usługi dostaw door-to-door.

Czytaj więcej w: Poczta zaopatrzy szpitale i policję

Prezes InPost Rafał Brzoska zachwala, że funkcjonalności maszyn InPost pozwalają na bezpieczne przechowanie i odbiór żywności, napojów oraz mrożonek. Od 14 kwietnia Lodówkomat – działający przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – jest dostępny w Piasecznie dla klientów e-sklepu Auchan. Kolejne maszyny pojawią się wkrótce przy następnych dwóch placówkach sieci – Auchan Łomianki oraz Auchan Warszawa Jubilerska. Już przed wybuchem pandemii według badań Kantar TNS aż 40 proc. kupujących w sieci chciało odbierać zakupy spożywcze w Paczkomatach InPost.

Rekordy notuje także Frisco.pl. – Tempo wzrostu Frisco.pl w ostatnich latach kształtowało się na poziomie ok. 30 proc. rocznie. Podobną dynamikę obserwowaliśmy jeszcze w styczniu tego roku. Natomiast od ostatniego tygodnia lutego – wraz z pojawieniem się informacji dotyczących pierwszych zachorowań w Polsce – dynamika ta przyspieszyła 3-4 krotnie – szacuje członek zarządu Frisco.pl Grzegorz Bielecki.

Czytaj więcej w: Koronawirus zmorą doręczycieli przesyłek w Stanach

Dodaje, że od ostatniego tygodnia lutego do 22 kwietnia firma rozwiozła 6,4 miliona produktów o łącznej wadze ponad 4 tys. ton. – Wykorzystujemy naszą największą inwestycję sprzed niespełna roku, czyli nowe centrum logistyczne o powierzchni ok. 11 tys. m. kw. – opisuje Bielecki.

Nowy, zautomatyzowany obiekt pracuje 24 godziny na dobę i pozwolił na 4-krotne zwiększenie wydajności. Strefę pakowania zamówień obsługuje robot, który jest w stanie spakować nawet 420 skrzynek w ciągu godziny. Ponadto wszystkie strefy logistyczne, m.in. przyjęć, magazynowania, buforowe i kompletacyjne zostały połączone przenośnikami towaru, które obsługują ok. 80 proc. transportu wewnątrzmagazynowego, co przełożyło się na znaczny wzrost efektywności.

Krajowa Izba Rozliczeniowa zanotowała w marcu wzrost liczby bezgotówkowych transakcji o 39 proc. w stosunku do lutego. Kwiecień będzie jeszcze lepszy, bo handel internetowy rośnie jak na drożdżach. Na platformie Allegro w ostatnich czterech tygodniach zarejestrowało się dwukrotnie więcej nowych firm niż przed pandemią.

Auta z innych branż

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL
Ludzie i firmy
Zielona rewolucja w logistyce