Bieżący rok z uwagi na pandemię wzmocnił wizerunek kierowcy zawodowego. – Gdy w wielu krajach gospodarka była całkowicie zamrożona, kierowcy urośli do roli współczesnych bohaterów. Rozwozili towar, także do państw najbardziej dotkniętych pandemią. Miano bohaterów naszych czasów jest w pełni zasłużone – uważa dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Małgorzata Kulis.

Im więcej chętnych tym lepiej

– Zachęcam, aby więcej firm objęło patronat nad akcją „Profesjonalni kierowcy”, bo efekt skali pomoże w dotarciu do jak najszerszej grupy młodych ludzi. Pomoże też w zniwelowaniu luki brakujących 100 tys. kierowców zawodowych – apeluje Małgorzata Kulis.

Czytaj więcej w: Komórki przyczyną wypadków drogowych

Volvo Trucks wraz z Continental Opony Polska, MJM Brokers, Volvo Financial Services, Ergo Hestią i MAK Ubezpieczenia przeszkoliło do tej pory bezpłatnie 900 osób i tyle wydało certyfikatów „Profesjonalnego kierowcy”. Zgłoszeń na kursy było o wiele więcej, bo ponad 2 tys.

Akcja „Profesjonalni kierowcy” to także 1800 bezpłatnych warsztatów teoretycznych i praktycznych. Praca nie poszła na marne, bo 75 proc. kierowców po szkoleniu podjęło pracę w firmach transportowych.

""

logistyka.rp.pl

– Akcja Profesjonalni kierowcy to niewątpliwy sukces, udało się ją kontynuować nawet w tak trudnym roku, jak obecny, z czego jesteśmy bardzo dumni. Musieliśmy jednak dopasować nasze działania do sytuacji epidemiologicznej. Szkolenia teoretyczne przenieśliśmy do Internetu, natomiast praktyczne zorganizowaliśmy na dużej otwartej przestrzeni, na Torze Jastrząb – wyjaśnia Product Manager w Volvo Trucks, koordynator akcji „Profesjonalni Kierowcy” Piotr Werner. – Zapisy w tym roku bardzo nas zaskoczyły. W Internecie przeszkolenie odbyło 80 osób, w części praktycznej wzięły udział 54 osoby, a chętnych było 3 razy więcej – zaznacza Werner.

Sytuacje trudne

Wsparcia w szkoleniu kierowców udzieliły te firmy, dla których istotne jest bezpieczeństwo. – Jako podmiot w grupie zajmujący się finansowaniem pojazdów chcemy szkolić kierowców, w jaki sposób należy zachować się w sytuacjach trudnych: podczas wypadku, zagubienia dokumentów – tłumaczy dyrektor zarządzająca Volvo Financial Services PL & UA Sylwia Chmielewska.

""

logistyka.rp.pl

Czytaj więcej w: Polacy znów w czołówce najlepszych kierowców Europy

Bezpieczeństwo ludzi i ładunków zależy także od stanu technicznego pojazdu i jego wyposażenia. – Staramy się wyeliminować wypadki, a opony, jako jedyny punkt styku pojazdu z drogą, mają bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa. W ub.r. Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała ponad 1600 dowodów rejestracyjnych z uwagi na zły stan opon, na 6 tys. zatrzymanych dowodów – zaznacza dyrektor generalny Continental Opony Polska Dariusz Wójcik. – Stąd konieczność przypominania kierowcom o znaczeniu opon dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym – dodaje Wójcik.

Czytaj więcej w: Bezpieczni operatorzy

Liczy się także jakość szkoleń. – Bierzemy udział w akcji „Profesjonalni kierowcy”, ponieważ jest to ogromny krok naprzód w zakresie budowania świadomości i kształtowania umiejętności kierowców, a tym samym poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nauka na płytach poślizgowych i z wykorzystaniem profesjonalnych symulatorów o 6 stopniach swobody, zaprojektowanych z wykorzystaniem kabiny prawdziwego pojazdu ciężarowego, daje kierowcom możliwość realnego odczucia warunków drogowych i tego, co czeka ich w pracy – uważa Risk Engineer, Główny Specjalista ds. Bezpieczeństwa Flot Pojazdów w Grupie ERGO Hestia Piotr Lipiński.

""

logistyka.rp.pl

Bezpieczeństwo to mniejsze koszty

– Szkolenia kierowców są jednym z elementów polityki bezpieczeństwa floty, która realizowana kompleksowo podnosi poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ogranicza szkodowość – podkreśla zastępca dyrektora Przedstawicielstwa Korporacyjnego ERGO Hestii w Gliwicach Grzegorz Piskon.

Czytaj więcej w: Kierowcy zawodowi zarabiają średnio o 17% więcej niż przed rokiem – raport wynagrodzeń

Na aspekt kosztów zwracają uwagę także brokerzy ubezpieczeniowi. – Polisy ubezpieczeniowe są bardzo ważnym składnikiem wydatków każdego przedsiębiorstwa transportowego, a ich cena jest zależna od liczby szkód – tłumaczy wiceprezes MJM Brokers Błażej Szczerba. – Dlatego szkolenia kierowców powinny być integralną częścią polityki firm transportowych, bo to w sposób bezpośredni wpływa na bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników dróg oraz na koszty przedsiębiorcy, jakie ponosi na ubezpieczenia – dodaje wiceprezes MJM Brokers.

""

logistyka.rp.pl

Brokerzy wspierają przedsiębiorców wiedzą, prowadząc m.in. audyty. – Przeprowadzamy je u naszych klientów, sprawdzamy jaki jest poziom bezpieczeństwa. Sugerujemy szkolenia, aby obniżyć ryzyko. Świadomi klienci potrzebują takich warsztatów i chętnie z nich korzystają – podkreśla dyrektor Biura Programów Leasingowych i Pakietów Dealerskich w MAK Ubezpieczenia Jacek Surmacz.

Sukces tegorocznej akcji skłania do jej rozwijania. – Rozpoczynamy przygotowania do szóstej edycji – zapowiada Piotr Werner.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z ORGANIZATORAMI AKCJI „PROFESJONALNI KIEROWCY”