Polacy wybierają pracodawcę

Coraz częściej Polacy chcą pracować w firmach z rodzimym kapitałem.

Firmy z zagranicznym rodowodem są atrakcyjne dla 21 proc. uczestników badania przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną i outsourcingową Devire. Tylko co ósmy ankietowany chciałby pracować w organizacji z polskim kapitałem. Dla większości z pytanych pochodzenia kapitału nie odgrywa większej roli – 67 proc. wskazań.

Uczestnicy badania Devire zostali poproszeni o wskazanie pochodzenia kapitału, który byłby dla nich najbardziej atrakcyjny. 37 proc. ankietowanych zadeklarowało, że amerykańskie organizacje to firmy, z którymi najchętniej podjęliby współpracę. Według Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce firmy ze Stanów Zjednoczonych zatrudniają obecnie 220 tys. pracowników.

Z raportu KPMG – „Inwestycje amerykańskie w Polsce” dowiadujemy się, że całkowita kwota wynagrodzeń wypłaconych przez amerykańskie przedsiębiorstwa w I kwartale 2018 roku wyniosła blisko 19,5 mld zł (5 mld dol.). To oznacza, że pracownicy zarabiali średnio około 7,8 tys. zł miesięcznie.

Najbardziej zainteresowani współpracą z amerykańskim pracodawcą są młodzi, z niewielkim stażem pracy (0 do 5 lat) – aż 53 proc. respondentów z tej grupy wybrałoby amerykańską firmę. Blisko połowa respondentów ze stażem pracy w przedziale 6-10 lat (43 proc. osób z tej grupy), chciałoby pracować w firmach zza Atlantyku. Zdecydowanie mniejsze zainteresowanie wykazują pracownicy ze stażem 11-20 lat (36 proc. respondentów) oraz powyżej 21 lat (24 proc. wskazań).

Drugim wyborem kandydatów są Niemcy – 20 proc. wskazań. Następnie ex aequo Wielka Brytania i Szwajcaria – po 8 proc. wskazań.

Polskie firmy są w lepszej kondycji finansowej i systematycznie zwiększają swoje przychody. Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – nieprzerwanie od 2014 roku rośnie liczba pracujących w polskich przedsiębiorstwach (wzrost o 7,8 proc.). Na koniec 2017 roku pracowało w nich blisko 9,9 mln osób.  Są również coraz lepiej zarządzane, innowacyjne i rozwijają się także poza granicami kraju stają się pożądanym miejscem pracy.

Potencjał ten dostrzegają przede wszystkim osoby młode w wieku 18-25 lat (pokolenie Z). Aż 20 proc. z nich deklaruje, że wybrałoby firmę z polskim kapitałem. Do takiej współpracy entuzjastycznie podchodzą również Millenialsi – 13 proc. z nich zdecydowałoby się na rodzimą organizację. Z kolei starsze pokolenia nadal pesymistycznie postrzegają polskie firmy – tylko 6 proc. przedstawicieli pokolenia Baby Boomers chciałoby „pracować u Polaka”.

Badanie zostało zrealizowane wśród specjalistów i managerów oraz liderów organizacji. Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI we wrześniu 2019 roku. Odpowiedzi udzieliło 1517 respondentów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wspomagani pracownicy magazynów

Roboty pomocnicze wspomogą pracowników firm logistycznych. Nie wszędzie bowiem ludzi mogą zastąpić maszyny. DB ...

Przekop droższy niż planowano

Siedem firm zgłosiło się do budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Oferty przekroczyły zakładane wstępnie 880 ...

Rynek zagranicznych przesyłek szybko rośnie

Polskie sklepy online zdobywają coraz więcej klientów w innych krajach, a polscy internauci coraz ...

Boeing MAX nawet po naprawie nie wszędzie poleci

Testy Boeingów 737 MAX z nowym oprogramowaniem idą pełną parą — zaobserwował „Seattle Times”. ...

Karty kierowcy będą na czas

PWPW rozpocznie po 15 czerwca wydawanie do nowych tachografów kart kierowcy, przedsiębiorstwa i kontrolnych. ...

Europarlament nie odpuszcza Pakietu Mobilności

Europosłowie Komisji Transportu TRAN zajmą się 2 kwietnia tysiącami poprawek zgłoszonymi do Pakietu Mobilności. ...