Coraz częściej Polacy chcą pracować w firmach z rodzimym kapitałem.
Firmy z zagranicznym rodowodem są atrakcyjne dla 21 proc. uczestników badania przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną i outsourcingową Devire. Tylko co ósmy ankietowany chciałby pracować w organizacji z polskim kapitałem. Dla większości z pytanych pochodzenia kapitału nie odgrywa większej roli – 67 proc. wskazań.
Uczestnicy badania Devire zostali poproszeni o wskazanie pochodzenia kapitału, który byłby dla nich najbardziej atrakcyjny. 37 proc. ankietowanych zadeklarowało, że amerykańskie organizacje to firmy, z którymi najchętniej podjęliby współpracę. Według Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce firmy ze Stanów Zjednoczonych zatrudniają obecnie 220 tys. pracowników.
Z raportu KPMG – „Inwestycje amerykańskie w Polsce” dowiadujemy się, że całkowita kwota wynagrodzeń wypłaconych przez amerykańskie przedsiębiorstwa w I kwartale 2018 roku wyniosła blisko 19,5 mld zł (5 mld dol.). To oznacza, że pracownicy zarabiali średnio około 7,8 tys. zł miesięcznie.
Najbardziej zainteresowani współpracą z amerykańskim pracodawcą są młodzi, z niewielkim stażem pracy (0 do 5 lat) – aż 53 proc. respondentów z tej grupy wybrałoby amerykańską firmę. Blisko połowa respondentów ze stażem pracy w przedziale 6-10 lat (43 proc. osób z tej grupy), chciałoby pracować w firmach zza Atlantyku. Zdecydowanie mniejsze zainteresowanie wykazują pracownicy ze stażem 11-20 lat (36 proc. respondentów) oraz powyżej 21 lat (24 proc. wskazań).
Drugim wyborem kandydatów są Niemcy – 20 proc. wskazań. Następnie ex aequo Wielka Brytania i Szwajcaria – po 8 proc. wskazań.
Polskie firmy są w lepszej kondycji finansowej i systematycznie zwiększają swoje przychody. Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – nieprzerwanie od 2014 roku rośnie liczba pracujących w polskich przedsiębiorstwach (wzrost o 7,8 proc.). Na koniec 2017 roku pracowało w nich blisko 9,9 mln osób. Są również coraz lepiej zarządzane, innowacyjne i rozwijają się także poza granicami kraju stają się pożądanym miejscem pracy.
Potencjał ten dostrzegają przede wszystkim osoby młode w wieku 18-25 lat (pokolenie Z). Aż 20 proc. z nich deklaruje, że wybrałoby firmę z polskim kapitałem. Do takiej współpracy entuzjastycznie podchodzą również Millenialsi – 13 proc. z nich zdecydowałoby się na rodzimą organizację. Z kolei starsze pokolenia nadal pesymistycznie postrzegają polskie firmy – tylko 6 proc. przedstawicieli pokolenia Baby Boomers chciałoby „pracować u Polaka”.
Badanie zostało zrealizowane wśród specjalistów i managerów oraz liderów organizacji. Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI we wrześniu 2019 roku. Odpowiedzi udzieliło 1517 respondentów.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.