Miliony metrów magazynów dla e-handlu

Fot. Amazon

Firmy kurierskie i zajmujące się e-handlem będą musiały rozbudować magazyny, aby sprostać popytowi na swoje usługi.

InPost uruchomi w tym roku kilkanaście kolejnych hubów logistycznych w całej Polsce. Obiekty powstaną w Rzeszowie, Wrocławiu, Poznaniu, Wałbrzychu, Katowicach, Tychach, Radzyminie, Siedlcach, Kaliszu, Koszalinie i Szczecinie. Łącznie będzie to ponad 100 tys. m kw nowej powierzchni, z czego Panattoni wybuduje 75 tys. m kw.

Latem Amazon otworzy latem w Świebodzinie dziesiąte w Polsce centrum logistyczne. Obiekt będzie miał 193 tys. m kw. Całkowite zasoby magazynowe Amazona w Polsce przekraczają 1 mln m kw.

Czytaj więcej w: Magazyn w Sulechowie zapewni przewoźnikom żniwa

Ten boom będzie trwał. W latach 2021-2025 firmy kurierskie w Europie będą potrzebowały dodatkowo 8,6 mln m kw. powierzchni magazynowej, aby dotrzymać kroku rosnącemu popytowi w sektorze handlu internetowego, wynika z Raportu Savills.

W 2019 roku na terenie Europy dostarczono łącznie 12,3 mld przesyłek, oblicza Effigy Consulting. Biorąc pod uwagę dane brytyjskiego urzędu regulacyjnego OFCOM, które wskazują na roczny wzrost liczby przesyłek w Wielkiej Brytanii o 9,1 proc., prognozuje się, że w najbliższych pięciu latach niezbędne będzie znaczne zwiększenie skali inwestycji magazynowych na kontynencie europejskim.

Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy

Zakładając, że w tym czasie 20 proc. produktów kupowanych online będzie zwracanych, ok. 1,7 mln m kw. spośród prognozowanej podaży nowej powierzchni magazynowej będzie musiało być przeznaczone na potrzeby związane ze składowaniem i obsługą zwrotów od firm kurierskich.

W Wielkiej Brytanii udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2020 roku wyniósł 28 proc. Polski rynek handlu internetowego zwiększył w 2020 roku udział w całej sprzedaży detalicznej do 11 proc. z 8 proc. w 2019 roku. – Do 2025 roku udział handlu internetowego powinien stanowić około 50 proc. całej sprzedaży konsumenckiej – prognozuje Associate eCommerce, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield Michał Brzeziński.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Zauważa, że strategiczna lokalizacja Polski na przecięciu głównych szlaków handlowych, a także dalsze inwestycje w infrastrukturę transportową w powiązaniu z rozwojem logistyki miejskiej i cross-border sprawiają, że rynek magazynowo – logistyczny w Polsce pozostaje ze znaczną przestrzenią do dalszego zrównoważonego rozwoju.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Walczyć z wirusem nie niszcząc gospodarki

Dyrektor zarządzający FM Logistic Central Europe Daniel Franke ostrzega przed powrotem strukturalnego bezrobocia i ...

Skarbówka pobierze myto

Od 1 lipca KAS przejmuje od GITD pobór opłat drogowych. Ministerstwo Finansów przejmie od ...

Ulgi dla marynarzy zatwierdzone

Komisja Europejska zatwierdziła 16 grudnia pięć programów wsparcia na rzecz transportu morskiego zaproponowane przez ...

VAT w imporcie po nowemu

Rząd zastanowi się, czy w imporcie będzie można rozliczać VAT na zasadach ogólnych.   ...

Kilometr drogi coraz tańszy

Tegoroczne koszty budowy kilometra dróg ekspresowych i autostrad są niższe niż w 2020 roku. ...

Intermodalne połączenia na wszystkich kierunkach

Transport intermodalny rozwija się szybciej niż samochodowy i jest wielką szansą dla kolei. W ...