CPK już przyciąga magazyny

CPK i nowa sieć dróg wokół portu są dopiero w planach, ale inwestycje magazynowe już rosną wokół projektu.

Publikacja: 12.02.2021 13:23

CPK już przyciąga magazyny

Foto: logistyka.rp.pl

Na nowych inwestycjach już wygrywają Wiskitki. – Deweloperzy pytają o tereny inwestycyjne, zrobił się ruch. Ma to związek z tym, że zostaliśmy miastem oraz z planowaną budową CPK – informuje Aleksandra Czuba z Urzędu Miast i Gminy w Wiskitkach.

Zainteresowanie potwierdzają także firmy zajmujące się nieruchomościami. – Widzimy zainteresowanie działkami w okolicach Centralnego Portu Komunikacyjnego, w rejonie węzła Wiskitki. Stanowi on „środek ciężkości” pomiędzy regionami w Łodzi i Warszawie – opisuje Land Specialist, Industrial & Logistics Agency w Cushman & Wakefield Wojciech Przybylak.

Czytaj więcej w: Drogi ekspresowe pozostaną bezpłatne dla osobówek

Zastrzega, że zainteresowanie terenami inwestycyjnymi w tym regionie nie wynika jednak głównie z przyszłej lokalizacji CPK, lecz z istnienia węzła i przecięcia trasy A2 i DK50, które to położone są właśnie pomiędzy dużym ośrodkiem logistycznym w Strykowie/ Łodzi a Warszawą. – Klienci, którzy będą interesowali się tą lokalizacją ze względu na CPK, pojawią się w tym regionie nieco później – przypuszcza Przybylak.

Skorzysta cały region

W Wiskitkach wznoszone są już dwie inwestycje magazynowe. – Powierzchnia planowanej inwestycji FM Logistic [na zdjęciu otwierającym] to około 100 tys. mkw. W okolicach węzła jest również realizowana inwestycja Chefs Culinar, zakładająca rozbudowę istniejącego zakładu, na co firma zakupiła duży teren inwestycyjny przy ulicy Błońskiej. To dwie znaczące inwestycje na tym obszarze – ich realizacja oraz uchwalenie nowych miejscowych planów i uzbrojenie terenów inwestycyjnych na pewno przyciągnie dalszych inwestorów – zaznacza Przybylak.

Czytaj więcej w: Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

W przypadku powstania CPK, Wiskitki nie będą jedynym miastem, które skorzysta na tym projekcie. – W dłuższej perspektywie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może zwiększyć aktywność deweloperów wokół takich miast jak Sochaczew, Błonie, Grodzisk Mazowiecki oraz Żyrardów – wylicza dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych, Savills Kamil Szymański.

Dodaje, że w okolicy terenów, na których ma powstać CPK, największą aktywność deweloperów obserwuje w ostatnim czasie w Teresinie. Firma Panattoni wybudowała w tej gminie BTS dla Navo Orbico (25 000 m kw.), DL Invest rozpoczął budowę BTS dla Stokrotki (34 000 m kw., cały park docelowo ma mieć 100 000 m kw.), a Waimea planuje projekt Waimea Logistic Park Teresin (49 000 m kw.). Z kolei w Mszczonowie Panattoni niedawno oddał do użytku obiekt BTS dla Corning (23 000 m kw.), a P3 ukończyło magazyn o powierzchni 58 500 m kw. dla Pepsi (Elite Mszczonów Logistic Park). Natomiast w Grodzisku firma Panattoni wybudowała park logistyczny A2 Warsaw Park (103 700 m kw.), a GLP planuje park GLP Warsaw IV Logistics Centre, który ma mieć 23 400 m kw.

Czytaj więcej w: Koniec z najdłuższymi schodami Europy

Szymański przypomina, że w 2020 r. zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce przekroczyły próg 20 mln m kw. Dzięki prawie 2 mln. m kw. nowej powierzchni, o jaką wzbogacił się rynek w zeszłym roku, na koniec grudnia Polska dysponowała blisko 20,68 mln m kw. powierzchni magazynowej. – W budowie pozostają kolejne 2 mln m kw., z czego około 290 900 m kw. w regionie Warszawa II obejmującym m.in. okolice planowanego CPK – wskazuje Szymański.

""

Możliwe przebiegi planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Rys. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Drogi wokół CPK

GDDKiA planuje powstanie nowych dróg ekspresowych wokół CPK. Dyrekcja prowadzi konsultacje z samorządami nt. przebiegu drogi ekspresowej S10 oraz obwodnicy aglomeracji warszawskiej oznaczonej S50. Konkretnego przebiegu drogi jeszcze nie ma, określone są jedynie korytarze, które mają 5 km szerokości. Przebieg wariantu drogi zostanie wytyczony po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Obszar analiz lokalizacji drogi ekspresowej S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej objął ponad 20 tys. km2 i 192 gminy.

Generalna Dyrekcja przypuszcza, że przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron, pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 mogłyby być gotowe w 2027, a całość w 2030 roku. Pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej kierowcy mogli by pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku, szacuje GDDKiA.

Dyrekcja przypomina, że planowana jest rozbudowa autostrady A2 Warszawa – Łódź o dodatkowy pas ruchu w obu kierunkach. Poszerzenie A2 i budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej oraz drogi ekspresowej S10 ujęte zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przyjętego 26 stycznia br.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach