Firmy handlu internetowego wynajmują magazyny o łącznej powierzchni 4 mln m kw, to jest jednej czwartej całkowitych zasobów nowoczesnych powierzchni magazynowych. Z raportu Cushman & Wakefield „Jak ugryźć e-commerce w magazynie” wynika, że najwięcej tego typu magazynów funkcjonuje w województwie łódzkim (0,9 mln m kw), dolnośląskim (ponad 0,7 mln) i śląskim (ponad 0,6 mln).
Dla kilku województw odsetek magazynów wynajętych przez branżę e-commerce przekracza średnią krajową. W Lubuskim i Dolnośląskim jest to po 37 proc., w Zachodniopomorskim 60 proc., a w Warmińsko-Mazurskim 100 proc. (dzięki magazynowi Zalando). – Lokalizacje te wyróżnia położenie w pobliżu najważniejszych szlaków komunikacyjnych i węzłów transportowych, co pozwala na optymalizację procesów logistycznych. Z ulokowanych w tych regionach centrów dystrybucyjnych możliwa jest sprawna obsługa zarówno wysyłek, jak i zwrotów towarów – wyjaśnia dyrektor Segro na Europę Centralną Magdalena Szulc.
Przewidywany szybki wzrost
Współautor raportu Damian Kołata uważa, że popyt branży handlu internetowego na magazyny będzie rósł. Wskazuje, że wiele obiektów służy wyłącznie obsłudze klientów z Europy Zachodniej. – 100 proc. najemców obsługuje rynek krajowy, a 94 proc. rynek krajowy – porównuje. Ponadto 56 proc. obsługuje kraje Europy Środkowo-Wschodniej i 31 proc. kraje Skandynawii.
Z raportu wynika, że wskaźnik pustostanów wyniósł na koniec pierwszego kwartału 2019 roku 5,7 proc., co oznacza w praktyce brak możliwości wynajęcia od ręki większej powierzchni magazynowej. W budowie pozostawało 2,14 mln m kw. Kołata podkreśla, że polski rynek e-commerce rozwija się najszybciej w Europie. W ubiegłym roku wzrósł o 18 proc. i przekroczył wartość 50 mld zł, a za 2-3 lata sięgnie 80 mld zł. Na zakupy w sieci zdecydowało się 28 mln Polaków, natomiast każdego dnia powstaje 21 nowych sklepów internetowych.
Choć szczytowe przepływy największej w Polsce firmy kurierskiej sięgają miliona paczek dziennie, to rynek dalej powinien szybko rosnąć. – Udział handlu internetowego w stosunku do detalicznego sięga w Polsce 4,3 proc., gdy średnia dla UE wynosi 8,8 proc. – tłumaczy Kołata. Wskazuje, że wartość światowego e-handlu przekroczyła 3 biliony dol., a w 2021 roku sięgnie 5 bln, zaś liczba kupujących przekroczy 2,1 mld osób, gdy w ubiegłym roku było to 1,8 mld.