InPost uruchomi w tym roku kilkanaście kolejnych hubów logistycznych w całej Polsce. Obiekty powstaną w Rzeszowie, Wrocławiu, Poznaniu, Wałbrzychu, Katowicach, Tychach, Radzyminie, Siedlcach, Kaliszu, Koszalinie i Szczecinie. Łącznie będzie to ponad 100 tys. m kw nowej powierzchni, z czego Panattoni wybuduje 75 tys. m kw.

Latem Amazon otworzy latem w Świebodzinie dziesiąte w Polsce centrum logistyczne. Obiekt będzie miał 193 tys. m kw. Całkowite zasoby magazynowe Amazona w Polsce przekraczają 1 mln m kw.

Czytaj więcej w: Magazyn w Sulechowie zapewni przewoźnikom żniwa

Ten boom będzie trwał. W latach 2021-2025 firmy kurierskie w Europie będą potrzebowały dodatkowo 8,6 mln m kw. powierzchni magazynowej, aby dotrzymać kroku rosnącemu popytowi w sektorze handlu internetowego, wynika z Raportu Savills.

W 2019 roku na terenie Europy dostarczono łącznie 12,3 mld przesyłek, oblicza Effigy Consulting. Biorąc pod uwagę dane brytyjskiego urzędu regulacyjnego OFCOM, które wskazują na roczny wzrost liczby przesyłek w Wielkiej Brytanii o 9,1 proc., prognozuje się, że w najbliższych pięciu latach niezbędne będzie znaczne zwiększenie skali inwestycji magazynowych na kontynencie europejskim.

Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy

Zakładając, że w tym czasie 20 proc. produktów kupowanych online będzie zwracanych, ok. 1,7 mln m kw. spośród prognozowanej podaży nowej powierzchni magazynowej będzie musiało być przeznaczone na potrzeby związane ze składowaniem i obsługą zwrotów od firm kurierskich.

W Wielkiej Brytanii udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2020 roku wyniósł 28 proc. Polski rynek handlu internetowego zwiększył w 2020 roku udział w całej sprzedaży detalicznej do 11 proc. z 8 proc. w 2019 roku. – Do 2025 roku udział handlu internetowego powinien stanowić około 50 proc. całej sprzedaży konsumenckiej – prognozuje Associate eCommerce, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield Michał Brzeziński.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Zauważa, że strategiczna lokalizacja Polski na przecięciu głównych szlaków handlowych, a także dalsze inwestycje w infrastrukturę transportową w powiązaniu z rozwojem logistyki miejskiej i cross-border sprawiają, że rynek magazynowo – logistyczny w Polsce pozostaje ze znaczną przestrzenią do dalszego zrównoważonego rozwoju.