OT Logistics chce kupić ponad 17 mln akcji stanowiących 30 proc. kapitału prywatyzowanej firmy Luka Bar, która zarządza jednym z czarnogórskich portów morskich. Spółka zaoferowała za walory 7,1 mln euro (31 mln zł). Dodatkowo proponuje inwestycje w kwocie 17,1 mln euro (75 mln zł) w okresie trzech lat od daty nabycia papierów. Piotr Ambrozowicz, wiceprezes OT Logistics, zwraca uwagę, że oferta jest obecnie na etapie rozpatrywania.
Kierunek Adriatyk
– Jeśli sprzedający ją przyjmie, będziemy mogli zwiększyć naszą obecność na południowych Bałkanach. Czarnogórski Bar jest portem uniwersalnym, bezpośrednio skomunikowanym siecią drogową i kolejową z Belgradem, stolicą Serbii – mówi Ambrozowicz. Dodaje, że jego lokalizacja umożliwia również dostęp do innych państw bałkańskich, m.in. Albanii, Bośni i Hercegowiny, Macedonii, Kosowa, a także Węgier. Jego zdaniem port w Barze stwarza szerokie możliwości do rozwoju transportu kontenerów na Bałkanach. Umożliwia też dogodną ekspedycję drogą morską m.in. produktów rolnych do Afryki i na Bliski Wschód.
– Plan dla portu w Barze zakłada zwiększenie jego możliwości przeładunkowych i składowych. Inwestycje mają pozwolić również na rozwój przeładunków towarów agro, co jest zgodne ze strategią grupy kapitałowej OT Logistics – twierdzi Ambrozowicz.
W planach zarządzanie
Zarząd liczy, że do zakupu udziałów w Luka Bar dojdzie na przełomie I i II kwartału 2017 r. Rozpatruje też zawarcie umowy ze Skarbem Państwa w Czarnogórze na zarządzanie portem. – Stworzyłoby to możliwość objęcia nad nim pełnej kontroli operacyjnej, mimo mniejszościowego udziału w kapitale. Rozmowy w tej sprawie zostały już rozpoczęte – informuje Ambrozowicz. Luka Bar w 2015 r. zanotował 8,5 mln euro (37,5 mln zł) przychodów i 1,8 mln euro (7,9 mln zł) zysku EBITDA.
OT Logistics od półtora roku ma 20,8 proc. udziałów w chorwackim porcie Luka Rijeka. Obecnie prowadzone są rozmowy z nowym rządem w Chorwacji dotyczące zwiększenia tego zaangażowania. – Zgodnie z wcześniejszymi planami port realizuje cele programu inwestycyjnego określonego podczas podwyższenia kapitału, czyli program rozbudowy wielofunkcyjnego terminalu Škrljevo – mówi Ambrozowicz.