Bałkany celem OT Logistics

Spółka chce zarządzać czarnogórskim portem morskim w Barze i chorwackim w Rijece.

Publikacja: 23.12.2016 21:53

Bałkany celem OT Logistics

Foto: 123RF

OT Logistics chce kupić ponad 17 mln akcji stanowiących 30 proc. kapitału prywatyzowanej firmy Luka Bar, która zarządza jednym z czarnogórskich portów morskich. Spółka zaoferowała za walory 7,1 mln euro (31 mln zł). Dodatkowo proponuje inwestycje w kwocie 17,1 mln euro (75 mln zł) w okresie trzech lat od daty nabycia papierów. Piotr Ambrozowicz, wiceprezes OT Logistics, zwraca uwagę, że oferta jest obecnie na etapie rozpatrywania.

Kierunek Adriatyk

– Jeśli sprzedający ją przyjmie, będziemy mogli zwiększyć naszą obecność na południowych Bałkanach. Czarnogórski Bar jest portem uniwersalnym, bezpośrednio skomunikowanym siecią drogową i kolejową z Belgradem, stolicą Serbii – mówi Ambrozowicz. Dodaje, że jego lokalizacja umożliwia również dostęp do innych państw bałkańskich, m.in. Albanii, Bośni i Hercegowiny, Macedonii, Kosowa, a także Węgier. Jego zdaniem port w Barze stwarza szerokie możliwości do rozwoju transportu kontenerów na Bałkanach. Umożliwia też dogodną ekspedycję drogą morską m.in. produktów rolnych do Afryki i na Bliski Wschód.

– Plan dla portu w Barze zakłada zwiększenie jego możliwości przeładunkowych i składowych. Inwestycje mają pozwolić również na rozwój przeładunków towarów agro, co jest zgodne ze strategią grupy kapitałowej OT Logistics – twierdzi Ambrozowicz.

W planach zarządzanie

Zarząd liczy, że do zakupu udziałów w Luka Bar dojdzie na przełomie I i II kwartału 2017 r. Rozpatruje też zawarcie umowy ze Skarbem Państwa w Czarnogórze na zarządzanie portem. – Stworzyłoby to możliwość objęcia nad nim pełnej kontroli operacyjnej, mimo mniejszościowego udziału w kapitale. Rozmowy w tej sprawie zostały już rozpoczęte – informuje Ambrozowicz. Luka Bar w 2015 r. zanotował 8,5 mln euro (37,5 mln zł) przychodów i 1,8 mln euro (7,9 mln zł) zysku EBITDA.

OT Logistics od półtora roku ma 20,8 proc. udziałów w chorwackim porcie Luka Rijeka. Obecnie prowadzone są rozmowy z nowym rządem w Chorwacji dotyczące zwiększenia tego zaangażowania. – Zgodnie z wcześniejszymi planami port realizuje cele programu inwestycyjnego określonego podczas podwyższenia kapitału, czyli program rozbudowy wielofunkcyjnego terminalu Škrljevo – mówi Ambrozowicz.

Podział akcji

W piątek po raz pierwszy, po podziale w stosunku 1 do 8, na GPW będą notowane papiery OT Logistics. W wyniku splitu łączna liczba walorów wzrośnie z 1,4 mln do ponad 11,4 mln sztuk.

– Podjęliśmy decyzję o podziale akcji głównie z uwagi na drobnych inwestorów, tak by ułatwić im obrót akcjami spółki. Mniejsze kwoty transakcji mogą zachęcić takich inwestorów do aktywności, co przełoży się na większą płynność – twierdzi Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics.

OPINIA | Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

Ekspansja realizowana przez OT Logistics w krajach bałkańskich pokazuje, że polskie firmy są w stanie rozwijać się na zagranicznych rynkach nie tylko poprzez sprzedaż swoich towarów i usług, ale i poprzez przejęcia. Co więcej, tego typu działania powinny być wspierane. Tymczasem polski rząd bardziej skupia się na lękach, że nas wykupi obcy kapitał, niż na poprawianiu klimatu dla zagranicznych inwestycji. Nasze firmy często nawet w kraju nie mają odpowiednich warunków do rozwoju. Widać to na przykładzie OT Logistics, które jest największą spółką zajmująca się żeglugą śródlądową nie tylko w Polsce, ale i we wschodnich Niemczech. Warunki do prowadzenia żeglugi u naszych zachodnich sąsiadów ma jednak znacznie lepsze niż w kraju.

OT Logistics chce kupić ponad 17 mln akcji stanowiących 30 proc. kapitału prywatyzowanej firmy Luka Bar, która zarządza jednym z czarnogórskich portów morskich. Spółka zaoferowała za walory 7,1 mln euro (31 mln zł). Dodatkowo proponuje inwestycje w kwocie 17,1 mln euro (75 mln zł) w okresie trzech lat od daty nabycia papierów. Piotr Ambrozowicz, wiceprezes OT Logistics, zwraca uwagę, że oferta jest obecnie na etapie rozpatrywania.

Kierunek Adriatyk

Pozostało 88% artykułu
Morski
Saperzy usuwają zniszczony most w Baltimore
Morski
Czy tragedia w Baltimore będzie miała wypływ na polskie porty?
Morski
Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami
Morski
Na Morzu Czerwonym ruch statków zmalał o połowę
Morski
Największe porty na Bałtyku w 2023 roku