Wojna wystraszyła armatorów i nadawców. Ceny za wysyłkę kontenerów wystrzeliły.

Znów wzrosły opóźnienia w przewozach morskich i razem z nimi ceny. Ubezpieczyciel nie chcą ponosić ryzyka.

Publikacja: 04.03.2022 20:44

Tonący na Morzu Czarnym statek Helt.

Tonący na Morzu Czarnym statek Helt.

Foto: MON Ukrainy

Napaść Rosji na Ukrainę już odbija się na żegludze. Firma badająca opóźnienia w łańcuchu dostaw FourKites oblicza, że w transporcie drobnicy czas dostawy ładunku do portów Europy Wschodniej wzrósł 2 marca o 20 proc. w porównaniu do danych z 17 lutego, zaś czas dostawy do wszystkich portów w Europie jest dłuższy o 25 proc. 

Czas oczekiwania na przeładunek wydłużył się w europejskich portach o 43 proc., w tym samym okresie. Największe opóźnienia dotknęły przewozów pakowanych dóbr konsumenckich oraz żywności i napojów, gdzie czasy oczekiwania w Europie wzrosły o 55 proc. 

Czytaj więcej

Na Białorusi „kolejowi partyzanci” blokują tory kolejowe

Wydłużenia czasów oczekiwania nie jest jednomierne. W portach Europy zachodniej czas oczekiwania wydłużył się o 41 proc., w Europie wschodniej o 6 proc., południowej o 26 proc i północnej o 17 proc. 

W ostatnich dniach stawki przewozów morskich do Europy poszybowały pod niebiosa: niektórzy spedytorzy usłyszeli tuż po inwazji cenę 54 tys. dol. za 40 stopowy kontener przetransportowany z Szanghaju do Rotterdamu. 

Rosną także ceny przesyłek lotniczych. 

Import do Rosji zmalał o 17 proc. pomiędzy 17 lutym i 2 marca. Wiele linii żeglugowych odmawia obsługi rosyjskiego kierunku, inni obawiają się o załogi i mienie. Duzi nadawcy decydują się na zawieszenia handlu z Rosją, poważne są także obawy o płatności ze strony rosyjskich zamawiających. Ubezpieczyciele nie chcą wystawiać polis statkom operującym w rejonie wojny, gdzie ryzyko jest całkiem spore. 

Panamski statek Helt zatonął 3 marca po wybuchu poniżej linii wodnej. Czterech członków załogi zaginęło. 2 marca bangladeska jednostka otrzymała trafienie rosyjską rakietą w nadbudówkę. W wyniku ostrzału zmarł jeden marynarz. 

Na ukraińskich wodach uwięzionych jest 140 statków, na których pracuje ponad tysiąc marynarzy. Uwięzione jednostki to w większości zbiornikowce i masowce. 

Czytaj więcej

Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych

Natomiast notowane w Azji wskaźniki nie odnotowały wzrostów. Shanghai Containerized Freight Index 4 marca wynosił 4746,98 punktu I był o 71,49 punktu mniejszy niż tydzień wcześniej. SCFI spada od początku stycznia br. 

Także wg Dewery w ostatnim tygodniu wskaźnik cen zmalał o 2 proc. do 9279,46 dol. za 40-stopowy kontener. Na trasie z Szanghaju do Rotterdamu cena wysyłki pojemnika wyniosła 3 marca 12 968 dol. i była o 5 proc. mniejsza niż tydzień wcześniej. 

Napaść Rosji na Ukrainę już odbija się na żegludze. Firma badająca opóźnienia w łańcuchu dostaw FourKites oblicza, że w transporcie drobnicy czas dostawy ładunku do portów Europy Wschodniej wzrósł 2 marca o 20 proc. w porównaniu do danych z 17 lutego, zaś czas dostawy do wszystkich portów w Europie jest dłuższy o 25 proc. 

Czas oczekiwania na przeładunek wydłużył się w europejskich portach o 43 proc., w tym samym okresie. Największe opóźnienia dotknęły przewozów pakowanych dóbr konsumenckich oraz żywności i napojów, gdzie czasy oczekiwania w Europie wzrosły o 55 proc. 

Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Drogowy
Przewoźnicy boją się wysyłać ciężarówki do Rosji, choć stawki są rekordowe
Szynowy
Uchodźcy z Ukrainy uratowani dzięki linii szerokotorowej
Drogowy
Kierowcy nie chcą stać się zakładnikami i boją się wyjeżdżać na wschód
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Drogowy
Polacy już nie chcą używanych samochodów z Wielkiej Brytanii
Drogowy
Finansiści niepewni przyszłości przewoźników