Wojna wystraszyła armatorów i nadawców. Ceny za wysyłkę kontenerów wystrzeliły.

Znów wzrosły opóźnienia w przewozach morskich i razem z nimi ceny. Ubezpieczyciel nie chcą ponosić ryzyka.

Publikacja: 04.03.2022 20:44

Tonący na Morzu Czarnym statek Helt.

MON Ukrainy

Tonący na Morzu Czarnym statek Helt.

Foto: MON Ukrainy

Napaść Rosji na Ukrainę już odbija się na żegludze. Firma badająca opóźnienia w łańcuchu dostaw FourKites oblicza, że w transporcie drobnicy czas dostawy ładunku do portów Europy Wschodniej wzrósł 2 marca o 20 proc. w porównaniu do danych z 17 lutego, zaś czas dostawy do wszystkich portów w Europie jest dłuższy o 25 proc. 

Czas oczekiwania na przeładunek wydłużył się w europejskich portach o 43 proc., w tym samym okresie. Największe opóźnienia dotknęły przewozów pakowanych dóbr konsumenckich oraz żywności i napojów, gdzie czasy oczekiwania w Europie wzrosły o 55 proc. 

Czytaj więcej

Na Białorusi „kolejowi partyzanci” blokują tory kolejowe

Wydłużenia czasów oczekiwania nie jest jednomierne. W portach Europy zachodniej czas oczekiwania wydłużył się o 41 proc., w Europie wschodniej o 6 proc., południowej o 26 proc i północnej o 17 proc. 

W ostatnich dniach stawki przewozów morskich do Europy poszybowały pod niebiosa: niektórzy spedytorzy usłyszeli tuż po inwazji cenę 54 tys. dol. za 40 stopowy kontener przetransportowany z Szanghaju do Rotterdamu. 

Rosną także ceny przesyłek lotniczych. 

Import do Rosji zmalał o 17 proc. pomiędzy 17 lutym i 2 marca. Wiele linii żeglugowych odmawia obsługi rosyjskiego kierunku, inni obawiają się o załogi i mienie. Duzi nadawcy decydują się na zawieszenia handlu z Rosją, poważne są także obawy o płatności ze strony rosyjskich zamawiających. Ubezpieczyciele nie chcą wystawiać polis statkom operującym w rejonie wojny, gdzie ryzyko jest całkiem spore. 

Panamski statek Helt zatonął 3 marca po wybuchu poniżej linii wodnej. Czterech członków załogi zaginęło. 2 marca bangladeska jednostka otrzymała trafienie rosyjską rakietą w nadbudówkę. W wyniku ostrzału zmarł jeden marynarz. 

Na ukraińskich wodach uwięzionych jest 140 statków, na których pracuje ponad tysiąc marynarzy. Uwięzione jednostki to w większości zbiornikowce i masowce. 

Czytaj więcej

Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych

Natomiast notowane w Azji wskaźniki nie odnotowały wzrostów. Shanghai Containerized Freight Index 4 marca wynosił 4746,98 punktu I był o 71,49 punktu mniejszy niż tydzień wcześniej. SCFI spada od początku stycznia br. 

Także wg Dewery w ostatnim tygodniu wskaźnik cen zmalał o 2 proc. do 9279,46 dol. za 40-stopowy kontener. Na trasie z Szanghaju do Rotterdamu cena wysyłki pojemnika wyniosła 3 marca 12 968 dol. i była o 5 proc. mniejsza niż tydzień wcześniej. 

Napaść Rosji na Ukrainę już odbija się na żegludze. Firma badająca opóźnienia w łańcuchu dostaw FourKites oblicza, że w transporcie drobnicy czas dostawy ładunku do portów Europy Wschodniej wzrósł 2 marca o 20 proc. w porównaniu do danych z 17 lutego, zaś czas dostawy do wszystkich portów w Europie jest dłuższy o 25 proc. 

Czas oczekiwania na przeładunek wydłużył się w europejskich portach o 43 proc., w tym samym okresie. Największe opóźnienia dotknęły przewozów pakowanych dóbr konsumenckich oraz żywności i napojów, gdzie czasy oczekiwania w Europie wzrosły o 55 proc. 

Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Drogowy
Przewoźnicy boją się wysyłać ciężarówki do Rosji, choć stawki są rekordowe
Szynowy
Uchodźcy z Ukrainy uratowani dzięki linii szerokotorowej
Drogowy
Kierowcy nie chcą stać się zakładnikami i boją się wyjeżdżać na wschód
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Polacy już nie chcą używanych samochodów z Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką