Balticon wydzierżawił 5,6 ha od miasta Gdańska w pobliżu terminala Baltic Hub (DCT) i zbudował na nim plac składowo-przeładunkowy, przystosowany do obsługi 75 000 TEU rocznie oraz składowania 7700 TEU. Klienci będą mogli korzystać z połączeń intermodalnych, a także z usług dodatkowych, takich jak składowanie kontenerów oraz ich serwisowanie. W najbliższych miesiącach zostanie uruchomiony również skład celny. – Terminal Intermodalny w Porcie Gdańsk jest pierwszym terminalem Balticonu. Jego uruchomienie umożliwi nam przeładunek pełnych kontenerów i utworzenie składu celnego. Powstał dzięki ogromnej pomocy i dofinansowaniu Unii Europejskiej oraz współpracy z InvestGDA. Jego położenie na terenie najszybciej rozwijającego się portu Europy jest gwarancją sukcesu przedsięwzięcia – zapewnia prezes zarządu Balticon Tomasz Szmid.
Czytaj więcej
Port przygotowuje parkingi dla potoku ciężarówek, które po żniwach przywiozą polskie i ukraińskie zboże.
Firma zapowiada, że w tym roku ukończy połączenie kolejowe z Baltic Hub (4 km) oraz bocznica o długości 380 m na terminalu przeładunkowym. Po ukończeniu ostatniego etapu projektu, w tym ukończeniu toru dojazdowego, terminal będzie pełnił rolę w obsłudze przeładunków między transportem drogowym a kolejowym.
Realizacja projektu odbywała się od 01 stycznia 2019 roku i potrwa do 30 czerwca 2023 roku. Wartość inwestycji wyniosła prawie 30 mln zł, a połowa wydatków kwalifikowanych stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. – Cieszy nas, że firmy działające na terenie Portu Gdańsk lub na jego zapleczu, tak prężnie się rozwijają. Rozwój transportu intermodalnego jest niezwykle istotny dla usprawnienia całego procesu logistycznego. Dziś transport towarów wielu produktów odbywa się w dużej mierze w kontenerach. Dzięki temu wymiana handlowa jest szybsza i tańsza – ocenia prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Malinowski.
Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński ocenia, że gdańska inwestycja Balticon podnosi możliwości obsługi kontenerów w zapleczu portu, szczególnie w kontekście intermodalu. – Co cenne, przedsięwzięcie zrealizowane przez miejscowych przedsiębiorców. Na pewno wzmocni to, co się nazywa wartością dodaną usług przeładunkowych terminala kontenerowego – podsumowuje Tarczyński. Nowy terminal to jeden w efektów programu rozwoju przewozów intermodalnych, dzięki którym powstało w kraju kilka terminali intermodalnych, powiększył się także tabor przewoźników kolejowych i samochodowych.