W Świnoujściu jednak powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Terminal niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej. Rozpocznie działalność na początku roku 2028 roku.

Publikacja: 12.07.2023 20:46

W Świnoujściu jednak powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Foto: ZMPSiŚ

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum składające się z DEME Concessions z siedzibą w Belgii, oraz QTeerminal z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. 

Czytaj więcej

Firmy logistyczne będą musiały coraz częściej sięgać po emerytów

Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Ma przewagę nad Gdańskiem, który położony jest blisko obwodu kaliningradzkiego.   

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej. - Jest to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, ale dla całej krajowej gospodarki – podkreśla prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś. 

Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. 

Zadanie budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu powierzono Krzysztofowi Urbasiowi, który był jednym z akuszerów inwestycji w DCT w Gdańsku. Do tego bogate doświadczenie spedycyjne z lat 90 i po Gdańsku doradcze m.in w Gdyni koncepcji portu zewnętrznego.  Warunek osobowy wydaje się spełniony – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Dodaje, że zawirowania ostatnich lat nie sprzyjały przedsięwzięciu, które obiektywnie jest trudniejsze od rozbudowy Gdańska czy portu zewnętrznego w Gdyni (słabszy dostęp do interioru, konieczność akwizycji na trudnym rynku niemieckim, brak terenów pod przyportowe centrum logistyczne, gdańska renta pierwszeństwa). – Trudno było znaleźć w tej sytuacji inwestora. Przełomem była rządowa decyzja o pogłębieniu wschodniego toru wodnego prowadzącego do Świnoujścia za ok. 10 mld zł, rekordowa kwota w tej branży. Niechętni twierdzą, że to przedwyborcze posunięcie - czas pokaże – stwierdza przewodniczący PISiL.

Czytaj więcej

Logistycy dostrzegają malejącą zależność USA od Chin

QTerminals jest operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia offshore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie.  Inwestor z Kataru jest powiązany z Chinami, dla których po problemach w Hamburgu, gdzie ograniczono ich udział i pozostawieniu BCT w filipińskich rękach, to okazja mocnego wejścia na Bałtyk. Znalezienie dużego dalekowschodniego armatora zabezpieczającego stały serwis nie powinno sprawić kłopotu – uważa Tarczyński.

DEME jest wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum składające się z DEME Concessions z siedzibą w Belgii, oraz QTeerminal z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. 

Pozostało 84% artykułu
Morski
Jubileusz w Baltic Hub
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Morski
Duży chiński import rudy z Australii utrzymuje wysokie ceny największych masowców
Morski
Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy
Morski
Marne perspektywy dla transportu na ten rok
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Morski
Kolejny rekordowy kontenerowiec w Baltic Hub
Morski
Polskie porty idą na rekord