W Świnoujściu jednak powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Terminal niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej. Rozpocznie działalność na początku roku 2028 roku.

Publikacja: 12.07.2023 20:46

W Świnoujściu jednak powstanie głębokowodny terminal kontenerowy

Foto: ZMPSiŚ

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum składające się z DEME Concessions z siedzibą w Belgii, oraz QTeerminal z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. 

Czytaj więcej

Firmy logistyczne będą musiały coraz częściej sięgać po emerytów

Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Ma przewagę nad Gdańskiem, który położony jest blisko obwodu kaliningradzkiego.   

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej. - Jest to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, ale dla całej krajowej gospodarki – podkreśla prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś. 

Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. 

Zadanie budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu powierzono Krzysztofowi Urbasiowi, który był jednym z akuszerów inwestycji w DCT w Gdańsku. Do tego bogate doświadczenie spedycyjne z lat 90 i po Gdańsku doradcze m.in w Gdyni koncepcji portu zewnętrznego.  Warunek osobowy wydaje się spełniony – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Dodaje, że zawirowania ostatnich lat nie sprzyjały przedsięwzięciu, które obiektywnie jest trudniejsze od rozbudowy Gdańska czy portu zewnętrznego w Gdyni (słabszy dostęp do interioru, konieczność akwizycji na trudnym rynku niemieckim, brak terenów pod przyportowe centrum logistyczne, gdańska renta pierwszeństwa). – Trudno było znaleźć w tej sytuacji inwestora. Przełomem była rządowa decyzja o pogłębieniu wschodniego toru wodnego prowadzącego do Świnoujścia za ok. 10 mld zł, rekordowa kwota w tej branży. Niechętni twierdzą, że to przedwyborcze posunięcie - czas pokaże – stwierdza przewodniczący PISiL.

Czytaj więcej

Logistycy dostrzegają malejącą zależność USA od Chin

QTerminals jest operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia offshore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie.  Inwestor z Kataru jest powiązany z Chinami, dla których po problemach w Hamburgu, gdzie ograniczono ich udział i pozostawieniu BCT w filipińskich rękach, to okazja mocnego wejścia na Bałtyk. Znalezienie dużego dalekowschodniego armatora zabezpieczającego stały serwis nie powinno sprawić kłopotu – uważa Tarczyński.

DEME jest wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum składające się z DEME Concessions z siedzibą w Belgii, oraz QTeerminal z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. 

Pozostało 84% artykułu
Morski
MON pilotuje projekt budowy portu w Świnoujściu
Morski
Saperzy usuwają zniszczony most w Baltimore
Morski
Czy tragedia w Baltimore będzie miała wypływ na polskie porty?
Morski
Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami
Morski
Na Morzu Czerwonym ruch statków zmalał o połowę
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił