Marne perspektywy dla transportu na ten rok

Nadal napływają słabe wieści z Niemiec, Port w Hamburgu obniżył prognozy na ten rok.

Publikacja: 23.08.2023 10:31

Marne perspektywy dla transportu na ten rok

Port Hamburg

Foto: Port Hamburg

ifo Institute ostrzega, że konkurencyjność niemieckich firm na rynkach eksportowych maleje. W badaniu firm odczyt spadł do minus 14,3 punktów, najniższego poziomu od początku badań w 1994 roku. 

40 proc. badanych firm wskazuje na brak wykwalifikowanych pracowników oraz niedostatki w dostawachkomponentów. Sytuacja przełoży się na rynek transportowy. Coraz gorsze prognozy napływają z otoczenia makroekonomicznego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy podobnie jak kilkanaście niemieckich instytutów badawczych obniżył prognozy gospodarcze na 2023 rok. Ostatnio do tego grona dołączył Port Hamburg, który notuje mniejsze przeładunki, a szczególnie drastyczny spadek obserwowany jest w przeładunkach kontenerów. W tej sytuacji hamburski port spodziewa się, że zysk operacyjny EBIT sięgnie 100-120 mln euro, gdy wcześniej port spodziewał się osiągnąć 145-175 mln euro.  

Czytaj więcej

Będzie coraz więcej kradzieży ładunków z ciężarówek

Wcześniej zarządzająca portem w Hamburgu HHLA spółka poinformowała, że w pierwszym półroczu zanotowała o 6,7 proc. mniejsze przychody (727 mln euro), a zysk operacyjny EBIT zmalał o połowę do 50,4 mln euro. Dział portowy zmniejszył przychody o 7,1 proc. do 707,7 mln euro, zysk operacyjny zmalał o 55,8 proc. do 40,5 mln euro. Przeładunki kontenerów zmalały o 14,6 proc. do 2,88 mln TEU, głównie z powodu mniejszych wysyłek z portów Azji. 

Zmalały także przewozy żeglugi dowozowej do Szwecji i Polski, zniknęły połączenia z Rosją z powodu sankcji. Udział żeglugi feederowej zmalał do 18,4 proc. z 20,9 proc. 

W terminalach zagranicznych kontrolowanych przez HHLW przeładunki zmniejszyły się o 43,9 proc. do 113 tys. TEU, głównie za sprawą wstrzymania pracy terminala w Odessie. 

W rezultacie przychody działu kontenerowego zmalały o 19,7 proc. do 352,2 mln euro, natomiast EBIT zmalał o 76,2 proc. do 19,1 mln euro. Przewozy intermodalne zmalały o 3,7 proc. do 819 tys. TEU, najmocniej dotknięte kierunki to trasy w północnych Niemczech i do Polski.  

ifo Institute ostrzega, że konkurencyjność niemieckich firm na rynkach eksportowych maleje. W badaniu firm odczyt spadł do minus 14,3 punktów, najniższego poziomu od początku badań w 1994 roku. 

40 proc. badanych firm wskazuje na brak wykwalifikowanych pracowników oraz niedostatki w dostawachkomponentów. Sytuacja przełoży się na rynek transportowy. Coraz gorsze prognozy napływają z otoczenia makroekonomicznego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy podobnie jak kilkanaście niemieckich instytutów badawczych obniżył prognozy gospodarcze na 2023 rok. Ostatnio do tego grona dołączył Port Hamburg, który notuje mniejsze przeładunki, a szczególnie drastyczny spadek obserwowany jest w przeładunkach kontenerów. W tej sytuacji hamburski port spodziewa się, że zysk operacyjny EBIT sięgnie 100-120 mln euro, gdy wcześniej port spodziewał się osiągnąć 145-175 mln euro.  

Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze