Reklama

Marne perspektywy dla transportu na ten rok

Nadal napływają słabe wieści z Niemiec, Port w Hamburgu obniżył prognozy na ten rok.

Publikacja: 23.08.2023 10:31

Marne perspektywy dla transportu na ten rok

Port Hamburg

Foto: Port Hamburg

ifo Institute ostrzega, że konkurencyjność niemieckich firm na rynkach eksportowych maleje. W badaniu firm odczyt spadł do minus 14,3 punktów, najniższego poziomu od początku badań w 1994 roku. 

40 proc. badanych firm wskazuje na brak wykwalifikowanych pracowników oraz niedostatki w dostawachkomponentów. Sytuacja przełoży się na rynek transportowy. Coraz gorsze prognozy napływają z otoczenia makroekonomicznego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy podobnie jak kilkanaście niemieckich instytutów badawczych obniżył prognozy gospodarcze na 2023 rok. Ostatnio do tego grona dołączył Port Hamburg, który notuje mniejsze przeładunki, a szczególnie drastyczny spadek obserwowany jest w przeładunkach kontenerów. W tej sytuacji hamburski port spodziewa się, że zysk operacyjny EBIT sięgnie 100-120 mln euro, gdy wcześniej port spodziewał się osiągnąć 145-175 mln euro.  

Czytaj więcej

Będzie coraz więcej kradzieży ładunków z ciężarówek

Wcześniej zarządzająca portem w Hamburgu HHLA spółka poinformowała, że w pierwszym półroczu zanotowała o 6,7 proc. mniejsze przychody (727 mln euro), a zysk operacyjny EBIT zmalał o połowę do 50,4 mln euro. Dział portowy zmniejszył przychody o 7,1 proc. do 707,7 mln euro, zysk operacyjny zmalał o 55,8 proc. do 40,5 mln euro. Przeładunki kontenerów zmalały o 14,6 proc. do 2,88 mln TEU, głównie z powodu mniejszych wysyłek z portów Azji. 

Zmalały także przewozy żeglugi dowozowej do Szwecji i Polski, zniknęły połączenia z Rosją z powodu sankcji. Udział żeglugi feederowej zmalał do 18,4 proc. z 20,9 proc. 

Reklama
Reklama

W terminalach zagranicznych kontrolowanych przez HHLW przeładunki zmniejszyły się o 43,9 proc. do 113 tys. TEU, głównie za sprawą wstrzymania pracy terminala w Odessie. 

W rezultacie przychody działu kontenerowego zmalały o 19,7 proc. do 352,2 mln euro, natomiast EBIT zmalał o 76,2 proc. do 19,1 mln euro. Przewozy intermodalne zmalały o 3,7 proc. do 819 tys. TEU, najmocniej dotknięte kierunki to trasy w północnych Niemczech i do Polski.  

ifo Institute ostrzega, że konkurencyjność niemieckich firm na rynkach eksportowych maleje. W badaniu firm odczyt spadł do minus 14,3 punktów, najniższego poziomu od początku badań w 1994 roku. 

40 proc. badanych firm wskazuje na brak wykwalifikowanych pracowników oraz niedostatki w dostawachkomponentów. Sytuacja przełoży się na rynek transportowy. Coraz gorsze prognozy napływają z otoczenia makroekonomicznego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy podobnie jak kilkanaście niemieckich instytutów badawczych obniżył prognozy gospodarcze na 2023 rok. Ostatnio do tego grona dołączył Port Hamburg, który notuje mniejsze przeładunki, a szczególnie drastyczny spadek obserwowany jest w przeładunkach kontenerów. W tej sytuacji hamburski port spodziewa się, że zysk operacyjny EBIT sięgnie 100-120 mln euro, gdy wcześniej port spodziewał się osiągnąć 145-175 mln euro.  

Reklama
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Morski
Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Morski
Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama