Duży chiński import rudy z Australii utrzymuje wysokie ceny największych masowców

W Chinach spadki eksportu i importu w sierpniu wyhamowują, popyt na masowce może oznaczać stabilizację światowej gospodarki.

Publikacja: 08.09.2023 09:47

Duży chiński import rudy z Australii utrzymuje wysokie ceny największych masowców

Dave Souza/Wikipedia

Foto: Dave Souza/Wikipedia

Chociaż ogólna sprzedaż masowców jest w tym roku umiarkowana, popyt na statki Capesize (nie mieszczące się w kanałach: Sueskim i Panamskim) podąża w przeciwnym kierunku niż w pozostałej części sektora, a wyniki są blisko historycznych maksimów z 2021 r. Według danych VesselsValue, Veson Nautical Solution w tym roku zgłoszono 97 sprzedaży statków Capesize, co równa się sprzedaży w tym samym okresie w 2021 r. Wzrosła ona o ok. 24% rok do roku przy 78 transakcjach Capesize S&P zgłoszonych w tym samym okresie ubiegłego roku. 

Do znaczących sprzedaży zalicza się Capesize BC Santa Lucia (176 800 DWT, sierpień 2006, Namura) sprzedany nieznanym tureckim nabywcom za 16,35 mln dol., wartość VV 15,73 mln dol. Capesize BC Yuan Fu Star (175 200 DWT, grudzień 2011, Jiangsu Rongsheng) sprzedany firmie Beks Shipmanagement Turkey za 23 mln dol., wartość VV 22,73 mln dol. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2023

Średni wiek sprzedanych dotychczas statków w tym roku wynosi 12 lat, wartości dla tego przedziału wiekowego wzrosły od początku roku o 5,55%.

Wartości nowych statków Capesize umocniły się od stycznia, na czele z statkami nowymi o nośności 180 000 DWT, których ceny wzrosły o ok. 14,68% z 51,16 mln dol. do 58,67 mln dol. Najbardziej aktywni w tym sektorze są greccy nabywcy, którzy odpowiadają za ok. 29% sprzedaży odnotowanej w tym roku, na drugim miejscu znajdują się Chiny z ok. 16,6%, a na trzecim ZEA z ok. 8,3%, wylicza VesselsValue. 

Zyski w tym sektorze pozostają umiarkowane ze względu na utrzymujące się obawy dotyczące popytu budownictwa przemysłowego w Chinach. Stawki za roczny czarter wynoszą dla Capesize 14 360 dol./dzień, co choć jest o 8,6% wyższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku, jest dalekie od najwyższych poziomów odnotowanych w 2022 r., kiedy sprzedaż Capesize utrzymywała się na podobnym poziomie.

Dane pochodzące z Oceanbolt, spółki Veson Nautical Solution, wskazują, że ilości rudy żelaza na trasie z Australii do Chin utrzymują się na stosunkowo stałym poziomie, w związku z czym zapewniają stały popyt na większe statki. Australia pozostaje głównym źródłem chińskiej rudy żelaza, a import w sierpniu 2023 r. wyniósł około 65,9 ton w porównaniu z 65,7 ton w tym samym okresie w 2022 r., co oznacza wzrost o 0,5% rok do roku. Trasa z Australii do Chin jest jedną z głównych obsługiwanych przez największe masowce. Pozostałe trasy to Brazylia-Chiny, RPA-Chiny oraz południowa Afryka-Europa. 

Czytaj więcej

Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami

Zarazem Bloomberg podaje, że w sierpniu dolarowa wartość chińskiego eksportu zmalała o 8,8 proc. a importu o 7,3 proc. rok do roku. Są to spadki mniejsze niż w lipcu i od prognozowanych. 

Chociaż ogólna sprzedaż masowców jest w tym roku umiarkowana, popyt na statki Capesize (nie mieszczące się w kanałach: Sueskim i Panamskim) podąża w przeciwnym kierunku niż w pozostałej części sektora, a wyniki są blisko historycznych maksimów z 2021 r. Według danych VesselsValue, Veson Nautical Solution w tym roku zgłoszono 97 sprzedaży statków Capesize, co równa się sprzedaży w tym samym okresie w 2021 r. Wzrosła ona o ok. 24% rok do roku przy 78 transakcjach Capesize S&P zgłoszonych w tym samym okresie ubiegłego roku. 

Pozostało 81% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze