Gdańsk ma apetyt na przeładunki samochodów

Gdański port ma szansę na zwiększenie przeładunków gotowych samochodów i obsługę rynku polskiego, czeskiego i słowackiego, a w przyszłości także innych.

Publikacja: 07.10.2023 14:31

Gdańsk ma apetyt na przeładunki samochodów

Foto: Port Gdańsk

Zapleczem spornym między portami na Bałtyku i Adriatyku są Słowacja i w Czechy, a w przypadku transportu aut fabryki w obu wymienionych krajach. Port Koper jest jednym z największych terminali samochodowych, zajmuje on pierwsze miejsce pod względem przeładunków samochodów w basenie Morza Śródziemnego i piąte miejsce w Europie. 

W 2022 roku pobił dotychczasowy rekord przeładunku samochodów, 30 grudnia ub. roku władze Portu Koper ogłosiły, że liczba przeładowanych w ciągu roku kalendarzowego pojazdów przekroczyła 800 000 tys. – Port Koper pomimo, iż przeładowuje pond 20-krotnie więcej samochodów niż Gdańsk, to nie ma dużych możliwości rozwojowych ze względu na ograniczenia terytorialne i wykorzystał znaczną część swoich zdolności przeładunkowych w tym segmencie rynku. Natomiast Port Gdańsk, z wynikiem ponad 48 tys. przeładowanych w 2022 roku samochodów, jest nastawiony na rozwój. Tym bardziej, że zdolności przeładunkowe naszego portu to przynajmniej 200 tys. sztuk rocznie (taki wynik osiągnął Port Gdańsk w rekordowym 2007 r). Dodatkowo mamy prężnie działające firmy z branży automotive, ściśle współpracujące z Koreą Południową, mogące generować dodatkowe wolumeny na bazie przyszłych bezpośrednich połączeń żeglugowych – uważa prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Malinowski. 

Czytaj więcej

Strajk włoski w Baltic Hub

Dla importowanych z Azji aut Koper jest szczególnie wygodny, pozwala na stosunkowo szybkie dostawy aut do naszego regionu Europy. Terminal zdobywa także klientów eksportowych. Tesla wybrała Koper jako port eksportowy dla berlińskiej fabryki.

Koper inwestuje w nowe place, magazyny, które po dokończeniu inwestycji zwiększą pojemność słoweńskiego portu do 45 tys. samochodów. Wzrosła także przepustowość kolejowej bocznicy. 

Gdański port nie jest w stanie przyjąć oceanicznych samochodowców, i choć operatorem nabrzeża samochodowego jest koreański Glovis, to terminal koncentruje się na obsłudze ruchu do Skandynawii i Wielkiej Brytanii i w drugą stronę. – Dla Glovis portem wyboru jest Koper, który przyjmuje oceaniczne samochodowce z Azji i ma dobry dostęp do nabrzeża i placów składowych. W Gdańsku głębokowodne nabrzeże z dużymi placami ma tylko DCT, ale ten terminal skoncentrowany jest na obsłudze ruchu kontenerowego – porównuje prezes należącej do Glovis spółki Adampol Krzysztof Dakowicz. 

Przyznaje, że w ruchu transkontynentalnym Gdańsk mógłby ewentualnie obsługiwać fabrykę w Nosowicach, ale do tego niezbędne są inwestycje w porcie. Mogą one stać się rentowne po stworzeniu szybkich połączeń drogowych i kolejowych ze Słowacją i Czechami. – Via Carpatia będzie miała olbrzymią rolę w zwiększeniu ładunków z całej „ściany wschodniej” Unii Europejskiej: Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii do Gdańska. Spowoduje także rozszerzenie naszego zaplecza portowego o dodatkowe kraje, szczególnie w kontekście obsługi towarów do Skandynawii. Największym wygranym jednak może być Turcja, która jest dużym graczem gospodarczym w regionie. Zwiększenie przewozów drogowych odbędzie się kosztem armatorów i zmniejszenia oferty przewozowej na Morzu Śródziemnym, których jednymi z beneficjentów są porty adriatyckie – uważa prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. 

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Europa wysłała za granicę w 2022 roku 3,2 mln aut osobowych, 0,3 mln dostawczych i podobną liczbę ciężarowych. Import sięgnął 5,6 mln osobowych i 0,4 mln dostawczych oraz 0,2 mln ciężarowych. Znakomita większość pochodziła z innych kontynentów, zatem import odbywał się przez porty, przez nie także producenci wysłali w świat większość samochodów.  

Zapleczem spornym między portami na Bałtyku i Adriatyku są Słowacja i w Czechy, a w przypadku transportu aut fabryki w obu wymienionych krajach. Port Koper jest jednym z największych terminali samochodowych, zajmuje on pierwsze miejsce pod względem przeładunków samochodów w basenie Morza Śródziemnego i piąte miejsce w Europie. 

W 2022 roku pobił dotychczasowy rekord przeładunku samochodów, 30 grudnia ub. roku władze Portu Koper ogłosiły, że liczba przeładowanych w ciągu roku kalendarzowego pojazdów przekroczyła 800 000 tys. – Port Koper pomimo, iż przeładowuje pond 20-krotnie więcej samochodów niż Gdańsk, to nie ma dużych możliwości rozwojowych ze względu na ograniczenia terytorialne i wykorzystał znaczną część swoich zdolności przeładunkowych w tym segmencie rynku. Natomiast Port Gdańsk, z wynikiem ponad 48 tys. przeładowanych w 2022 roku samochodów, jest nastawiony na rozwój. Tym bardziej, że zdolności przeładunkowe naszego portu to przynajmniej 200 tys. sztuk rocznie (taki wynik osiągnął Port Gdańsk w rekordowym 2007 r). Dodatkowo mamy prężnie działające firmy z branży automotive, ściśle współpracujące z Koreą Południową, mogące generować dodatkowe wolumeny na bazie przyszłych bezpośrednich połączeń żeglugowych – uważa prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Malinowski. 

Morski
Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?
Morski
Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie
Morski
MON pilotuje projekt budowy portu w Świnoujściu
Morski
Saperzy usuwają zniszczony most w Baltimore
Morski
Czy tragedia w Baltimore będzie miała wypływ na polskie porty?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?