Zapleczem spornym między portami na Bałtyku i Adriatyku są Słowacja i w Czechy, a w przypadku transportu aut fabryki w obu wymienionych krajach. Port Koper jest jednym z największych terminali samochodowych, zajmuje on pierwsze miejsce pod względem przeładunków samochodów w basenie Morza Śródziemnego i piąte miejsce w Europie.
W 2022 roku pobił dotychczasowy rekord przeładunku samochodów, 30 grudnia ub. roku władze Portu Koper ogłosiły, że liczba przeładowanych w ciągu roku kalendarzowego pojazdów przekroczyła 800 000 tys. – Port Koper pomimo, iż przeładowuje pond 20-krotnie więcej samochodów niż Gdańsk, to nie ma dużych możliwości rozwojowych ze względu na ograniczenia terytorialne i wykorzystał znaczną część swoich zdolności przeładunkowych w tym segmencie rynku. Natomiast Port Gdańsk, z wynikiem ponad 48 tys. przeładowanych w 2022 roku samochodów, jest nastawiony na rozwój. Tym bardziej, że zdolności przeładunkowe naszego portu to przynajmniej 200 tys. sztuk rocznie (taki wynik osiągnął Port Gdańsk w rekordowym 2007 r). Dodatkowo mamy prężnie działające firmy z branży automotive, ściśle współpracujące z Koreą Południową, mogące generować dodatkowe wolumeny na bazie przyszłych bezpośrednich połączeń żeglugowych – uważa prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Malinowski.
Czytaj więcej
Przewoźnicy alarmują, że przeładunki na Baltic Hub idą opieszale i w rosnących zatorach tracą czas na terminalu.
Dla importowanych z Azji aut Koper jest szczególnie wygodny, pozwala na stosunkowo szybkie dostawy aut do naszego regionu Europy. Terminal zdobywa także klientów eksportowych. Tesla wybrała Koper jako port eksportowy dla berlińskiej fabryki.
Koper inwestuje w nowe place, magazyny, które po dokończeniu inwestycji zwiększą pojemność słoweńskiego portu do 45 tys. samochodów. Wzrosła także przepustowość kolejowej bocznicy.