Blokada Baltic Hub zawieszona

Przewoźnicy zawiesili protest przed Baltic Hub, 16 listopada druga część rozmów.

Publikacja: 06.11.2023 10:53

Blokada Baltic Hub zawieszona

Foto: Terminal DCT Gdansk

Zawieszamy protest przed Baltic Hub po rozmowach 3 listopada. Kolejna tura zaplanowana jest na 16 listopada i do tego czasu nic się nie wydarzy – informuje prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Dyrektor generalny Baltic Hub Container Terminal Charles Baker zaznaczył, że operacje odbywają się bez przerwy w systemie 24/7 i z perspektywy efektywności firma nie może sobie pozwolić na inne rozwiązanie w stosunku do przewoźników, którzy nie płacą za żadne usługi w terminalu, a oczekują specjalnego traktowania i przyjazdu o dowolnej, preferowanej przez nich porze.

Podkreślił, że w pierwszych trzech kwartałach liczba obsłużonych ciężarówek wzrosła o 28 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Średni czas postoju kontenera importowego skrócił się z 8 dni w 2022 roku do 5 dni w 2023 roku. – Przedstawiciele PSPD i PISIL chcieliby zwiększenia liczbę slotów w godzinach 06:00 i 24:00, a także mieć większą przejrzystość co do liczby slotów dostępnych w każdym przedziale godzinowym, od poniedziałku do niedzieli. Wysłuchaliśmy tej prośby i poprosiliśmy o kilka dni na przeprowadzenie dokładnej analizy sytuacji w terminalu w odniesieniu do: liczby pracowników oraz dostępnego sprzętu, zapotrzebowania ze strony kierowców ciężarówek, pociągów i statków na okres do końca grudnia 2023 roku. Proponujemy spotkanie w celu przedyskutowania naszych ustaleń i propozycji w czwartek 16 listopada – napisał w oświadczeniu Baker. 

Dyrektor Baltic Hub zaznacza, że terminal obsługuje więcej ciężarówek niż kiedykolwiek wcześniej, a średni czas obsługi pojedynczego pojazdu wynosi 43 minuty, co jest wynikiem zbliżonym do średniej europejskiej. 

Czytaj więcej

Stagnacja w europejskim transporcie drogowym. Poprawa możliwa w 2024 roku

Przewoźnicy jednak wskazują, że operacje placowe są nieefektywne. Domagają się sprawniejszej obsługi ciężarówek w największym na Bałtyku terminalu kontenerowym. Wskazują, że już od pięciu lat zmagają się z niewydajną obsługą. Podobne zastrzeżenia mają przewoźnicy kolejowi, którzy wskazują, że 40 proc. okienek pociągów jest niewykorzystanych. Spedytorzy dodają, że czekają tydzień na wystawienie kontenera. 

Powolna obsługa odbija się na armatorach: ich oceaniczne statki stoją na redzie oczekując na wejście do terminala, czego wcześniej nie było. Maersk już przekierował połączenie z Gdańska do Hamburga. – Obawiamy się, że armatorzy na stałe przeniosą serwisy oceaniczne z Gdańska do Hamburga i Polska na dobre straci oceaniczne połączenia. Dla klientów to złe wiadomości, bo oznaczają dłuższy czas transportu i wyższe koszty – ocenia przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Zaznaczył, że bieżąca sytuacja dobrze pokazuje konieczność wybudowania kolejnego terminalu głębokowodnego w Polsce. Jeden jest planowany w Świnoujściu, drugi w Gdyni. 

Czytaj więcej

Armatorzy stawiają na LNG i metanol

Baltic Hub to największy terminal kontenerowy na Bałtyku, z przychodami w wysokości miliarda zł. Baltic Hub jest w trakcie wartej 2 mld zł rozbudowy, nowy terminal T3 będzie gotowy w 2025 roku, ma zapewnić możliwość rocznego przeładunku 1,5 mln TEU, a Baltic Hub będzie wówczas zdolny do przeładunku łącznie 4,5 mln TEU. 

Zawieszamy protest przed Baltic Hub po rozmowach 3 listopada. Kolejna tura zaplanowana jest na 16 listopada i do tego czasu nic się nie wydarzy – informuje prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Dyrektor generalny Baltic Hub Container Terminal Charles Baker zaznaczył, że operacje odbywają się bez przerwy w systemie 24/7 i z perspektywy efektywności firma nie może sobie pozwolić na inne rozwiązanie w stosunku do przewoźników, którzy nie płacą za żadne usługi w terminalu, a oczekują specjalnego traktowania i przyjazdu o dowolnej, preferowanej przez nich porze.

Pozostało 84% artykułu
Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów
Morski
Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów
Morski
Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków
Morski
Chińskie kontenerowce na arktycznej trasie
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.