Blokada Baltic Hub zawieszona

Przewoźnicy zawiesili protest przed Baltic Hub, 16 listopada druga część rozmów.

Publikacja: 06.11.2023 10:53

Blokada Baltic Hub zawieszona

Foto: Terminal DCT Gdansk

Zawieszamy protest przed Baltic Hub po rozmowach 3 listopada. Kolejna tura zaplanowana jest na 16 listopada i do tego czasu nic się nie wydarzy – informuje prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Dyrektor generalny Baltic Hub Container Terminal Charles Baker zaznaczył, że operacje odbywają się bez przerwy w systemie 24/7 i z perspektywy efektywności firma nie może sobie pozwolić na inne rozwiązanie w stosunku do przewoźników, którzy nie płacą za żadne usługi w terminalu, a oczekują specjalnego traktowania i przyjazdu o dowolnej, preferowanej przez nich porze.

Podkreślił, że w pierwszych trzech kwartałach liczba obsłużonych ciężarówek wzrosła o 28 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Średni czas postoju kontenera importowego skrócił się z 8 dni w 2022 roku do 5 dni w 2023 roku. – Przedstawiciele PSPD i PISIL chcieliby zwiększenia liczbę slotów w godzinach 06:00 i 24:00, a także mieć większą przejrzystość co do liczby slotów dostępnych w każdym przedziale godzinowym, od poniedziałku do niedzieli. Wysłuchaliśmy tej prośby i poprosiliśmy o kilka dni na przeprowadzenie dokładnej analizy sytuacji w terminalu w odniesieniu do: liczby pracowników oraz dostępnego sprzętu, zapotrzebowania ze strony kierowców ciężarówek, pociągów i statków na okres do końca grudnia 2023 roku. Proponujemy spotkanie w celu przedyskutowania naszych ustaleń i propozycji w czwartek 16 listopada – napisał w oświadczeniu Baker. 

Dyrektor Baltic Hub zaznacza, że terminal obsługuje więcej ciężarówek niż kiedykolwiek wcześniej, a średni czas obsługi pojedynczego pojazdu wynosi 43 minuty, co jest wynikiem zbliżonym do średniej europejskiej. 

Czytaj więcej

Stagnacja w europejskim transporcie drogowym. Poprawa możliwa w 2024 roku

Przewoźnicy jednak wskazują, że operacje placowe są nieefektywne. Domagają się sprawniejszej obsługi ciężarówek w największym na Bałtyku terminalu kontenerowym. Wskazują, że już od pięciu lat zmagają się z niewydajną obsługą. Podobne zastrzeżenia mają przewoźnicy kolejowi, którzy wskazują, że 40 proc. okienek pociągów jest niewykorzystanych. Spedytorzy dodają, że czekają tydzień na wystawienie kontenera. 

Powolna obsługa odbija się na armatorach: ich oceaniczne statki stoją na redzie oczekując na wejście do terminala, czego wcześniej nie było. Maersk już przekierował połączenie z Gdańska do Hamburga. – Obawiamy się, że armatorzy na stałe przeniosą serwisy oceaniczne z Gdańska do Hamburga i Polska na dobre straci oceaniczne połączenia. Dla klientów to złe wiadomości, bo oznaczają dłuższy czas transportu i wyższe koszty – ocenia przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Zaznaczył, że bieżąca sytuacja dobrze pokazuje konieczność wybudowania kolejnego terminalu głębokowodnego w Polsce. Jeden jest planowany w Świnoujściu, drugi w Gdyni. 

Czytaj więcej

Armatorzy stawiają na LNG i metanol

Baltic Hub to największy terminal kontenerowy na Bałtyku, z przychodami w wysokości miliarda zł. Baltic Hub jest w trakcie wartej 2 mld zł rozbudowy, nowy terminal T3 będzie gotowy w 2025 roku, ma zapewnić możliwość rocznego przeładunku 1,5 mln TEU, a Baltic Hub będzie wówczas zdolny do przeładunku łącznie 4,5 mln TEU. 

Zawieszamy protest przed Baltic Hub po rozmowach 3 listopada. Kolejna tura zaplanowana jest na 16 listopada i do tego czasu nic się nie wydarzy – informuje prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek. 

Dyrektor generalny Baltic Hub Container Terminal Charles Baker zaznaczył, że operacje odbywają się bez przerwy w systemie 24/7 i z perspektywy efektywności firma nie może sobie pozwolić na inne rozwiązanie w stosunku do przewoźników, którzy nie płacą za żadne usługi w terminalu, a oczekują specjalnego traktowania i przyjazdu o dowolnej, preferowanej przez nich porze.

Pozostało 84% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze