Coraz bliżej do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

W najbliższych miesiącach Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisze umowę na dzierżawę terenu pod głębokowodny terminal kontenerowy. Dobre wyniki portu w 2023 roku.

Publikacja: 08.01.2024 10:49

Coraz bliżej do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

ZPSS

Foto: ZPSS

Realizacja przyjętych w 2014 roku planów budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zakładana jest w okresie 2023 – 2028. – W roku 2024 (i częściowo 2025) prowadzone będą prace przygotowawcze, projektowe, oraz prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. W tym czasie powinien również powstać tymczasowy dostęp do placu budowy, zostanie wykonany skan ferromagnetyczny oraz oczyszczenie terenu pod przyszłą infrastrukturę terminalu – opisuje specjalista ds. komunikacji i PR Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska. 

Dodaje, że w latach 2025 do 2027 prowadzone będą prace związane z refulacją, dociążeniem terenu, pogłębianiem basenu portowego, obrotnicy i kanału wejściowego. Równolegle planowana jest budowa infrastruktury dostępowej, falochronu oraz podłączenie mediów. – W końcowej fazie tego okresu zostanie przygotowana suprastruktura terminalu, w tym dostawa, podłączenie i montaż wyposażenia przeładunkowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 roku – przewiduje Woźniak-Lewandowska. 

Czytaj więcej

Czy Poczta Polska doczeka rekompensaty?

Zaznacza, że po podpisaniu umowy przedwstępnej w lipcu 2023 roku, podpisanie ostatecznej umowy na 30-letnią dzierżawę powinno się odbyć w ciągu kilku najbliższych miesięcy. 

10 października 2023 roku terminal kontenerowy w Świnoujściu otrzymał decyzją środowiskową.

Inwestorem będzie konsorcjum składające się z DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii oraz Qterminals W.L.L. z siedzibą w Katarze. QTerminals jest międzynarodowym operatorem portowym utworzonym jako spółka akcyjna z siedzibą w Katarze. QTerminals jest w całości własnością swoich akcjonariuszy: Qatar Ports Management Company Q.C.S.C (Mwani) i Qatar Navigation Q.P.S.C (Milaha), która jest spółką notowaną na giełdzie w Katarze. DEME Concessions jest w 100% spółką zależną belgijskiej grupy DEME, jest podmiotem inwestycyjnym i rozwojowym Grupy DEME i rozwija projekty w branży infrastruktury i morskich źródeł odnawialnych. Inwestor podkreśla, że nie ma bezpośredniego ani pośredniego udziału Chin ani w konsorcjum, ani w zakresie inwestycyjnym w projekcie. 

Pod względem przeładunków rok 2023 port zamyka bilans na poziomie niemal analogicznym do roku 2022. Operatorzy portowi działający w portach w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyli 36 mln ton ładunków. Najwięcej było surowców energetycznych, w tym oleju napędowego i gazu oraz zbóż.

Realizacja przyjętych w 2014 roku planów budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zakładana jest w okresie 2023 – 2028. – W roku 2024 (i częściowo 2025) prowadzone będą prace przygotowawcze, projektowe, oraz prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. W tym czasie powinien również powstać tymczasowy dostęp do placu budowy, zostanie wykonany skan ferromagnetyczny oraz oczyszczenie terenu pod przyszłą infrastrukturę terminalu – opisuje specjalista ds. komunikacji i PR Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska. 

Pozostało 80% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze