Realizacja przyjętych w 2014 roku planów budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zakładana jest w okresie 2023 – 2028. – W roku 2024 (i częściowo 2025) prowadzone będą prace przygotowawcze, projektowe, oraz prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. W tym czasie powinien również powstać tymczasowy dostęp do placu budowy, zostanie wykonany skan ferromagnetyczny oraz oczyszczenie terenu pod przyszłą infrastrukturę terminalu – opisuje specjalista ds. komunikacji i PR Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Monika Woźniak-Lewandowska.
Dodaje, że w latach 2025 do 2027 prowadzone będą prace związane z refulacją, dociążeniem terenu, pogłębianiem basenu portowego, obrotnicy i kanału wejściowego. Równolegle planowana jest budowa infrastruktury dostępowej, falochronu oraz podłączenie mediów. – W końcowej fazie tego okresu zostanie przygotowana suprastruktura terminalu, w tym dostawa, podłączenie i montaż wyposażenia przeładunkowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 roku – przewiduje Woźniak-Lewandowska.
Czytaj więcej
Powolne procedury KE oddalają wypłatę rekompensaty dla Poczty Polskiej i zagrażają płynności finansowej spółki.
Zaznacza, że po podpisaniu umowy przedwstępnej w lipcu 2023 roku, podpisanie ostatecznej umowy na 30-letnią dzierżawę powinno się odbyć w ciągu kilku najbliższych miesięcy.
10 października 2023 roku terminal kontenerowy w Świnoujściu otrzymał decyzją środowiskową.