Coraz goręcej na Morzu Czerwonym, stawki kontenerowe w górę

Amerykanie i Brytyjczycy ostrzelali Huti. Bombardowanie Jemenu przez amerykańskie i brytyjskie okręty ma otworzyć Morze Czerwone dla statków.

Publikacja: 13.01.2024 21:48

Coraz goręcej na Morzu Czerwonym, stawki kontenerowe w górę

Marynarka USA

Foto: Marynarka USA

Amerykańskie i brytyjskie okręty oraz samoloty dwukrotnie ostrzelały ponad 60 wojskowych celów (rady, magazyny rakiet) na terytorium Huti w Jemenie w odpowiedzi na 28 ataków na statki na Morzu Czerwonym. – Stany Zjednoczone wysłały jasny sygnał, że nie będą tolerować łamania zasady swobodnej żeglugi – podkreśli prezydent USA Joe Biden. Huti obiecują odwet i zapewniają, że będą atakować statki tak długo, aż Izrael zakończy walkę z Hamasem. Huti jednak zapewniają, że ich możliwości ataku statków na Moru Czerwonym nie są zmniejszone przez ataki. 

Konflikt spowodował gwałtowny wzrost cen transportu kontenerów z Dalekiego Wschodu. Wskaźnik Drewery rośnie nieustannie, w ostatnim tygodniu o 15 proc. do 3072 dol. za 40-stopowy kontener. Jest to o 44 proc. wyższa stawka niż rok temu i zarazem o 116 proc. wyższa od średniej z 2019 roku. Stawki na trasie Szanghaj-Rotterdam wzrosły o 23 proc. do 4406 dol. za 40-stopowy pojemnik, natomiast za przesyłkę z Rotterdamu do Szanghaju trzeba zapłacić 652 dol., co jest ceną wyższą od notowanej tydzień wcześniej o 19 proc. 

Czytaj więcej

Importerzy z Chin jeszcze nie sięgają po transport lotniczy

Armatorzy tłumaczą podwyżki kosztem paliwa. Trasa wokół Afryki, którą wybiera już 90 proc. statków, jest dłuższa o 3,5 tys. mil od przejścia przez Kanał Sueski. Koszt paliwa jest o 2 mln dol. wyższy. Z drugiej strony nie płacą za przejście przez kanał, co kosztuje w przypadku dużych jednostek ok. miliona dol. 

Zaniepokojona sytuacją na Morzu Czerwonym Federal Maritime Commission (FMC) zorganizuje 7 lutego publiczne przesłuchania, obserwując wzrost cen frachtów oraz usług pomocniczych. FMC przypomina, że armatorzy powinni podnosić ceny zapewniając 30-dniową notyfikację. Przewoźnicy mogą jednak wystąpić do komisji z prośbą o zwolnienie z tego obowiązku. 

Skierowanie statków na trasę wokół Afryki wydłużyło czasy dostaw o 10 dni i zaburzyło ich rytm. W czwartek Tesla ogłosiła czasowe zawieszenie produkcji w berlińskiej fabryce, spowodowane brakiem importowanych części. Także meblowy gigant Ikea ostrzegł klientów przed opóźnieniami w dostawach, spowodowanych dłuższym czasem transportu.

Amerykańskie i brytyjskie okręty oraz samoloty dwukrotnie ostrzelały ponad 60 wojskowych celów (rady, magazyny rakiet) na terytorium Huti w Jemenie w odpowiedzi na 28 ataków na statki na Morzu Czerwonym. – Stany Zjednoczone wysłały jasny sygnał, że nie będą tolerować łamania zasady swobodnej żeglugi – podkreśli prezydent USA Joe Biden. Huti obiecują odwet i zapewniają, że będą atakować statki tak długo, aż Izrael zakończy walkę z Hamasem. Huti jednak zapewniają, że ich możliwości ataku statków na Moru Czerwonym nie są zmniejszone przez ataki. 

Morski
W polskich portach więcej kontenerów
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Morski
Zbiornikowce dla floty cieni nadal w cenie
Morski
Czy Gdańsk skorzysta na wojnie celnej?
Morski
Słona cena za alternatywne paliwa statków
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Morski
Wojna celna zagroziła logistyce odzieży
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont