Reklama

Coraz goręcej na Morzu Czerwonym, stawki kontenerowe w górę

Amerykanie i Brytyjczycy ostrzelali Huti. Bombardowanie Jemenu przez amerykańskie i brytyjskie okręty ma otworzyć Morze Czerwone dla statków.

Publikacja: 13.01.2024 21:48

Coraz goręcej na Morzu Czerwonym, stawki kontenerowe w górę

Marynarka USA

Foto: Marynarka USA

Amerykańskie i brytyjskie okręty oraz samoloty dwukrotnie ostrzelały ponad 60 wojskowych celów (rady, magazyny rakiet) na terytorium Huti w Jemenie w odpowiedzi na 28 ataków na statki na Morzu Czerwonym. – Stany Zjednoczone wysłały jasny sygnał, że nie będą tolerować łamania zasady swobodnej żeglugi – podkreśli prezydent USA Joe Biden. Huti obiecują odwet i zapewniają, że będą atakować statki tak długo, aż Izrael zakończy walkę z Hamasem. Huti jednak zapewniają, że ich możliwości ataku statków na Moru Czerwonym nie są zmniejszone przez ataki. 

Konflikt spowodował gwałtowny wzrost cen transportu kontenerów z Dalekiego Wschodu. Wskaźnik Drewery rośnie nieustannie, w ostatnim tygodniu o 15 proc. do 3072 dol. za 40-stopowy kontener. Jest to o 44 proc. wyższa stawka niż rok temu i zarazem o 116 proc. wyższa od średniej z 2019 roku. Stawki na trasie Szanghaj-Rotterdam wzrosły o 23 proc. do 4406 dol. za 40-stopowy pojemnik, natomiast za przesyłkę z Rotterdamu do Szanghaju trzeba zapłacić 652 dol., co jest ceną wyższą od notowanej tydzień wcześniej o 19 proc. 

Czytaj więcej

Importerzy z Chin jeszcze nie sięgają po transport lotniczy

Armatorzy tłumaczą podwyżki kosztem paliwa. Trasa wokół Afryki, którą wybiera już 90 proc. statków, jest dłuższa o 3,5 tys. mil od przejścia przez Kanał Sueski. Koszt paliwa jest o 2 mln dol. wyższy. Z drugiej strony nie płacą za przejście przez kanał, co kosztuje w przypadku dużych jednostek ok. miliona dol. 

Zaniepokojona sytuacją na Morzu Czerwonym Federal Maritime Commission (FMC) zorganizuje 7 lutego publiczne przesłuchania, obserwując wzrost cen frachtów oraz usług pomocniczych. FMC przypomina, że armatorzy powinni podnosić ceny zapewniając 30-dniową notyfikację. Przewoźnicy mogą jednak wystąpić do komisji z prośbą o zwolnienie z tego obowiązku. 

Reklama
Reklama

Skierowanie statków na trasę wokół Afryki wydłużyło czasy dostaw o 10 dni i zaburzyło ich rytm. W czwartek Tesla ogłosiła czasowe zawieszenie produkcji w berlińskiej fabryce, spowodowane brakiem importowanych części. Także meblowy gigant Ikea ostrzegł klientów przed opóźnieniami w dostawach, spowodowanych dłuższym czasem transportu.

Amerykańskie i brytyjskie okręty oraz samoloty dwukrotnie ostrzelały ponad 60 wojskowych celów (rady, magazyny rakiet) na terytorium Huti w Jemenie w odpowiedzi na 28 ataków na statki na Morzu Czerwonym. – Stany Zjednoczone wysłały jasny sygnał, że nie będą tolerować łamania zasady swobodnej żeglugi – podkreśli prezydent USA Joe Biden. Huti obiecują odwet i zapewniają, że będą atakować statki tak długo, aż Izrael zakończy walkę z Hamasem. Huti jednak zapewniają, że ich możliwości ataku statków na Moru Czerwonym nie są zmniejszone przez ataki. 

Reklama
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Morski
Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu
Morski
Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie
Morski
Porty w Europie pracują na pełnych obrotach
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Morski
Niepewny popyt na oceaniczną żeglugę
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama