Ruszyły prace przy głębokowodnym terminalu w Świnoujściu

Już trwają pierwsze przetargi na prace, które posłużą budowie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Publikacja: 18.01.2024 14:06

Ruszyły prace przy głębokowodnym terminalu w Świnoujściu

Foto: Terminal Świnoujście

Urząd Morski w Szczecinie realizuje program pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”, którego jednym z najważniejszych zadań są budowa falochronu osłonowego dla Portu Zewnętrznego oraz budowa toru wodnego. 

Falochron i tor podejściowy

Urząd ogłosił postępowanie przetargowe na dokumentację w postaci opinii geotechnicznej dla falochronu, tj. wykonanie badań terenowych na morzu (wiercenia oraz sondaż) oraz wykonanie badań laboratoryjnych wody. – Dokumentacja ta będzie służyć na etapie postępowania przetargowego dot. budowy falochronu, przyszłym wykonawcom robót do oszacowania kosztów budowy falochronu, która planowana jest do realizacji w formule „Zaprojektuj i zbuduj”. Przyszły wykonawca robót budowlanych/prac czerpalnych będzie zobowiązany do wykonania pełnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, aby uzyskać stosowne zgody i pozwolenia na budowę obiektów. Na oferty czekamy do 9 lutego, termin wykonania opinii geotechnicznej – 170 dni od dnia podpisania umowy – opisuje rzecznik UMS Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek.

Przypomina, że na koniec stycznia jest także planowane ogłoszenie przetargu na wykonanie wywiadu ferromagnetycznego. 

Czytaj więcej

Maersk i Hapag zaczynają współpracę

Urząd Morski w szczecinie podpisał w październiku ub.r. z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego „Projmors” z Gdańska umowę na wykonanie analizy nawigacyjnej; termin wykonania analizy to koniec lutego 2024 roku. – Wykonanie analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru dotyczy przede wszystkim wyznaczenia i określenia szczegółowych współrzędnych toru pod kątem bezpieczeństwa nawigacji wymiarów maksymalnych statków, jakie będą zawijać do portu, zarówno kontenerowców, jak i masowców – wyjaśnia rzeczniczka.

Parametry tych statków to ok. 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. – Analiza nawigacyjna jest niezbędna do tego, aby określić wszystkie bezpieczne parametry toru, związane z manewrowaniem statków, a także jego oznakowanie nawigacyjne i lokalizację kotwicowisk w taki sposób, by żegluga mogła odbywać się płynnie i bezpiecznie – tłumaczy Wieczorek. 

Oczekiwany projekt

Urząd ogłosił także przetarg na studium wykonalności, raport OOŚ, raport na odkład urobku i opracowania pomocnicze. Oferty można składać do 12 lutego. Na luty tego roku jest planowane ogłoszenie postępowania przetargowego na wywiad ferromagnetyczny. 

Pierwsze działania przy zakupie pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście – Szczecin UM podejmie w 2025 roku. 

Projekt budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu uzyskał od rządu zielone światło w 2014 roku i jest wyczekiwany przez branżę logistyczną i specjalistów. – Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu da spedytorom wybór i podniesie jakość świadczeń armatorów, zmniejszy także zatłoczenie terminali w szczycie przewozowym. Długofalowo przewozy kontenerów będą rosły i nasz kraj potrzebuje drugiego niezależnego terminala dla obsługi kilkunastu armatorów. Byliśmy świadkami niedawnych opóźnień i utrudnień w obsłudze statków, pociągów i samochodów na terminalu Baltic Hub, dla którego w tej chwili nie ma w Polsce alternatywy. Jest ona niezbędna dla bezpieczeństwa polskiej wymiany handlowej – uważa prof. SGH Paweł Lesiak. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie chcą przymusu kupowania elektrycznych ciężarówek

Terminal w Świnoujściu da korzyści także armatorom. – Pozwoli na zaoszczędzenie nawet 2 dni w porównaniu z żeglugą do Gdańska. Skrócenie o 2 dni trasy oceanicznej to spora oszczędność dla armatora i przyspieszenie obrotu największych jednostek łączących Azję z Bałtykiem. Świnoujście może być szczególnie atrakcyjnym terminalem do obsługi tranzytu morskiego, tj. dostaw statkami dowozowymi do innych bałtyckich portów – przekonuje przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Urząd Morski w Szczecinie realizuje program pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”, którego jednym z najważniejszych zadań są budowa falochronu osłonowego dla Portu Zewnętrznego oraz budowa toru wodnego. 

Falochron i tor podejściowy

Pozostało 93% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze