Maersk i Hapag zaczynają współpracę

Od lutego 2025 roku drugi i piąty co do wielkości armatorzy kontenerowi zamierzają współpracować ze sobą.

Publikacja: 17.01.2024 12:52

Maersk i Hapag zaczynają współpracę

Maersk

Foto: Maersk

Zaoferują wspólną siatkę połączeń morskich 290 kontenerowcami o pojemności 3,4 mln TEU. 60 proc. floty zapewni Maersk, resztę Hapag Lloyd. Statki będą zawijać każdego tygodnia do ponad 300 portów. Po pełnym wdrożeniu oferty obiecują punktualność dostaw przekraczającą 90 proc. oraz krótsze czasy dostaw na niektórych liniach. 

Operacyjna współpraca otrzyma nazwę Gemini Cooperation. – Współpraca z firmą Maersk pomoże nam w dalszym podnoszeniu jakości, którą dostarczamy naszym klientom. Dodatkowo odniesiemy korzyści ze wzrostu wydajności naszych działań i wspólnych wysiłków na rzecz dalszego przyspieszenia dekarbonizacji naszej branży – wyjaśnia dyrektor zarządzający Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen. 

Czytaj więcej

Największe zamówienie w historii PKP Intercity

Natomiast dyrektor zarządzający Maersk Vincent Clerc dodaje, że Hapag-Lloyd jest idealnym partnerem oceanicznym w „naszej strategicznej podróży”. – Nawiązując tę ​​współpracę, będziemy oferować naszym klientom elastyczną sieć oceaniczną, która podniesie poprzeczkę niezawodności w branży. Wzmocni to naszą zintegrowaną ofertę logistyczną i zaspokoi potrzeby naszych klientów – obiecuje Clerc.

Obaj armatorzy obsługują także polskie porty. Współpraca będzie dotyczyła obsługi 7 linii: z Azji na wschodnie wybrzeże USA, z Azji na zachodnie wybrzeże USA, z Azji na Bliski Wschód, z Azji na Morze Śródziemne, z Azji do Północnej Europy i z Indii do Europy oraz z Indii przez Atlantyk. 

Łącznie będzie to 26 głównych połączeń uzupełnionych liniami dowozowymi: 14 w Europie, 4 na Bliskim Wschodzie, 13 w Azji oraz 1 w Zatoce Meksykańskiej.

Spedytorzy zauważają, że zapowiedziany alians Maerska i Hapaga otwiera nowy rozdział dekompozycji rynku przewozów kontenerowych po awizowanym wcześniej zakończeniu współpracy Maerska z MSC.  Ogłoszone zmiany będą miały miejsce w zmienionych ramach prawnych po decyzji Komisji Europejskiej nie prolongowania CBER, które praktycznie wyłączały armatorów spod rygorów ochrony rynku i konkurencji oraz wzmocnienia uprawnień kontrolnych Federal Maritime Commission w USA – przypomina przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Dodaje, że zmieniają się nie tylko ramy prawne ale i przeobraża się handel zamorski pod wpływem nasilającej się konfrontacji, zaciekłych lokalnych konfliktów przynoszących destrukcję dotychczasowym zdawało się pewnym łańcuchom dostaw. – Decyzja Maerska i Hapaga wydaje się zrozumiała w takim kontekście, biorąc ponadto pod uwagę bieżący portfel zamówień, który doprowadzi do zmiany rankingu największych armatorów. Być może korporacyjna psychomotoryka nowych partnerów stworzy mocniejszy związek, będący w wstanie zaoferować rozbudowaną, stabilną i godną zaufania siatkę połączeń na czy spedytorom również zależy – zaznacza Tarczyński.

Czytaj więcej

CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

Obie firmy zapowiedziały, że uzyskają zerową emisję gazów cieplarnianych do 2040 roku w przypadku Maerska i do 2045 roku w przypadku Hapag-Lloyd.

Cztery miesiące temu dużego zamieszania narobiła informacja, że miasto Hamburg zamierza sprzedać szwajcarskiemu armatorowi MSC 19 proc. udziałów w Hapag-Lloyd i zostawić sobie 49,9 proc. Po wielu głosach protestu miasto wycofało się z tego projektu. 

Zaoferują wspólną siatkę połączeń morskich 290 kontenerowcami o pojemności 3,4 mln TEU. 60 proc. floty zapewni Maersk, resztę Hapag Lloyd. Statki będą zawijać każdego tygodnia do ponad 300 portów. Po pełnym wdrożeniu oferty obiecują punktualność dostaw przekraczającą 90 proc. oraz krótsze czasy dostaw na niektórych liniach. 

Operacyjna współpraca otrzyma nazwę Gemini Cooperation. – Współpraca z firmą Maersk pomoże nam w dalszym podnoszeniu jakości, którą dostarczamy naszym klientom. Dodatkowo odniesiemy korzyści ze wzrostu wydajności naszych działań i wspólnych wysiłków na rzecz dalszego przyspieszenia dekarbonizacji naszej branży – wyjaśnia dyrektor zarządzający Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen. 

Pozostało 81% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze