CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

Obie spółki postanowiły rozwiązać porozumienie o współpracy w transporcie lotniczym.

Publikacja: 16.01.2024 11:17

CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

Foto: CMA CGM

Zakończenie nastąpi 31 marca 2024 roku i od tego momentu obie firmy będą działać niezależnie, na nowych zasadach handlowych. Powodem zmiany jest „skomplikowane otoczenie prawne na niektórych rynkach, które utrudnia funkcjonowanie współpracy w sposób optymalny” podały spółki. 

Francuski armator CMA CGM pozostanie udziałowcem francusko-holenderskiej linii lotniczej (ma ok. 9 proc.) do 25 lutego 2025 roku, ale przedstawiciel armatora opuści 31 marca 2024 roku radę nadzorczą przewoźnika lotniczego. 

Czytaj więcej

Niemieccy przewoźnicy mają dość drożyzny

Spółki ogłosiły współpracę w maju 2022 roku, miała obowiązywać przez 10 lat. Planowała zakupić 10 samolotów transportowych, z których 4 miały latać w barwach CMA CGM, pozostałe w barwach Air France-KLM. Sprzedaż przestrzeni ładunkowej miała obejmować także pokłady 160 szerokokadłubowych samolotów pasażerskich. 

W ostatnich latach CMA CGM poszerzyła usługi o logistykę kontraktową oraz lekką, zakupiła CEVA Logistics, Ingram Micro’s Commerce & Lifecycle Services (CLS), Colis Privé oraz GEFCO. Nabycia były możliwe dzięki rekordowym przychodom armatora. Tylko w 2022 roku wyniosły one 74,5 mld dol., a rok wcześniej 56 mld dol. Zysk w 2022 roku sięgnął 24,9 mld dol., a rok wcześniej 17,9 mld dol. 

Według Marine Insight CMA CGM jest trzecim największym na świcie armatorem kontenerowym, mającym 624 statki o łącznej pojemności 3 578 494 TEU (TEU – kontener 20-stopowy). Na pierwszym miejscu znalazła się szwajcarska firma MSC (800 statków, 5 614 057 TEU), na drugim duński Maersk (675 statków i 4 117 136 TEU). Czwarta lokata należy do chińskiego Cosco (490 statków i 3 054 323 TEU), a pierwszą piątkę zamyka niemiecki Hapag-Lloyd (266 statków i 1 963 934 TEU). 

Zakończenie nastąpi 31 marca 2024 roku i od tego momentu obie firmy będą działać niezależnie, na nowych zasadach handlowych. Powodem zmiany jest „skomplikowane otoczenie prawne na niektórych rynkach, które utrudnia funkcjonowanie współpracy w sposób optymalny” podały spółki. 

Francuski armator CMA CGM pozostanie udziałowcem francusko-holenderskiej linii lotniczej (ma ok. 9 proc.) do 25 lutego 2025 roku, ale przedstawiciel armatora opuści 31 marca 2024 roku radę nadzorczą przewoźnika lotniczego. 

Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze