CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

Obie spółki postanowiły rozwiązać porozumienie o współpracy w transporcie lotniczym.

Publikacja: 16.01.2024 11:17

CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

Foto: CMA CGM

Zakończenie nastąpi 31 marca 2024 roku i od tego momentu obie firmy będą działać niezależnie, na nowych zasadach handlowych. Powodem zmiany jest „skomplikowane otoczenie prawne na niektórych rynkach, które utrudnia funkcjonowanie współpracy w sposób optymalny” podały spółki. 

Francuski armator CMA CGM pozostanie udziałowcem francusko-holenderskiej linii lotniczej (ma ok. 9 proc.) do 25 lutego 2025 roku, ale przedstawiciel armatora opuści 31 marca 2024 roku radę nadzorczą przewoźnika lotniczego. 

Czytaj więcej

Niemieccy przewoźnicy mają dość drożyzny

Spółki ogłosiły współpracę w maju 2022 roku, miała obowiązywać przez 10 lat. Planowała zakupić 10 samolotów transportowych, z których 4 miały latać w barwach CMA CGM, pozostałe w barwach Air France-KLM. Sprzedaż przestrzeni ładunkowej miała obejmować także pokłady 160 szerokokadłubowych samolotów pasażerskich. 

W ostatnich latach CMA CGM poszerzyła usługi o logistykę kontraktową oraz lekką, zakupiła CEVA Logistics, Ingram Micro’s Commerce & Lifecycle Services (CLS), Colis Privé oraz GEFCO. Nabycia były możliwe dzięki rekordowym przychodom armatora. Tylko w 2022 roku wyniosły one 74,5 mld dol., a rok wcześniej 56 mld dol. Zysk w 2022 roku sięgnął 24,9 mld dol., a rok wcześniej 17,9 mld dol. 

Według Marine Insight CMA CGM jest trzecim największym na świcie armatorem kontenerowym, mającym 624 statki o łącznej pojemności 3 578 494 TEU (TEU – kontener 20-stopowy). Na pierwszym miejscu znalazła się szwajcarska firma MSC (800 statków, 5 614 057 TEU), na drugim duński Maersk (675 statków i 4 117 136 TEU). Czwarta lokata należy do chińskiego Cosco (490 statków i 3 054 323 TEU), a pierwszą piątkę zamyka niemiecki Hapag-Lloyd (266 statków i 1 963 934 TEU). 

Zakończenie nastąpi 31 marca 2024 roku i od tego momentu obie firmy będą działać niezależnie, na nowych zasadach handlowych. Powodem zmiany jest „skomplikowane otoczenie prawne na niektórych rynkach, które utrudnia funkcjonowanie współpracy w sposób optymalny” podały spółki. 

Francuski armator CMA CGM pozostanie udziałowcem francusko-holenderskiej linii lotniczej (ma ok. 9 proc.) do 25 lutego 2025 roku, ale przedstawiciel armatora opuści 31 marca 2024 roku radę nadzorczą przewoźnika lotniczego. 

Morski
Porty zapchane, towar będzie spóźniony
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką