Saperzy usuwają zniszczony most w Baltimore

Baltimore przewiduje otwarcie portu dla statków pod koniec kwietnia. Wojsko prowadzi główne prace przy usuwaniu stalowych przęseł.

Publikacja: 15.04.2024 16:29

Saperzy usuwają zniszczony most w Baltimore

Foto: US Army Corps of Engineers

Saperzy armii amerykańskiej przypuszczają, że do końca kwietnia uprzątną zawalone przęsło i otworzą kanał żeglowny prowadzący do portu w Baltimore. Dojście do portowych terminali jest zablokowane przez pogięte kratownice zawalonego mostu. Przeładowywały one ponad 21 tys. TEU tygodniowo. 

Na miejscu już jest największy na Wschodnim Wybrzeżu żuraw, który pomaga w pracach. Kolejnym etapem jest uwolnienie statku i całkowite usunięcie kratownic zawalonego mostu. Udało się przeładować ponad 40 kontenerów z motorowca Dali, który 27 marca uderzył w filar mostu i doprowadził do jego zarwania. W katastrofie zginęło 6 osób. 

Czytaj więcej

Co z ładowarkami dla ciężarówek?

Właściciele ładunków będą musieli uczestniczyć w kosztach likwidacji skutków katastrofy. Statek pływał na linii obsługiwanej przez Maersk i MSC. Jednostka była wydzierżawiona dla Maerska przez Synergy Marine. Jeżeli nadawcy mieli ubezpieczenie, koszty będą pokryte przez zakłady ubezpieczeniowe, w przeciwnym wypadku poniosą je sami. Rząd federalny przeznaczył 60 mln dol. na likwidację skutków katastrofy. Na tym jednak nie skończy się, ponieważ ponad 2-kilometrowa przeprawa, w osi której znajdował się most jest jednym z ważniejszych fragmentów całego układu komunikacyjnego aglomeracji Baltimore. 

Według danych FourKites, na koniec marca katastrofa utrudniła żeglugę 92 statkom w rejsach do lub z portu w Baltimore. Spośród 2000 ładunków, ponad 1400 zostało przekierowanych. W przypadku ponad 600 tras, które zostały już przekierowane, najpopularniejsze kierunki to:

- Savannah, 264 ładunki

- Norfolk, 181 ładunków

- Nowy Jork, 70 ładunków

- Port Everglades, 60 ładunków

- Newark, 39 ładunków

- Boston, 6 ładunków

- Santos, 6 ładunków

Objazdy i opóźnienia wydłużyły szacunkowy czas przybycia średnio o 5 dni. Polskie firmy nie powinny ucierpieć z powodu katastrofy w Baltimore. 

W 2023 roku port przeładował 52,3 mln ton ładunków i ma największą głębokość kanałów na Wschodnim Wybrzeżu (do 15,2 m). Od 13 lat jest największym w USA portem przyjmującym transporty gotowych samochodów. W ub.r. przeładował 847,2 tys. aut osobowych i lekkich ciężarowych. 

Saperzy armii amerykańskiej przypuszczają, że do końca kwietnia uprzątną zawalone przęsło i otworzą kanał żeglowny prowadzący do portu w Baltimore. Dojście do portowych terminali jest zablokowane przez pogięte kratownice zawalonego mostu. Przeładowywały one ponad 21 tys. TEU tygodniowo. 

Na miejscu już jest największy na Wschodnim Wybrzeżu żuraw, który pomaga w pracach. Kolejnym etapem jest uwolnienie statku i całkowite usunięcie kratownic zawalonego mostu. Udało się przeładować ponad 40 kontenerów z motorowca Dali, który 27 marca uderzył w filar mostu i doprowadził do jego zarwania. W katastrofie zginęło 6 osób. 

Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów
Morski
Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów
Morski
Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków
Morski
Chińskie kontenerowce na arktycznej trasie
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.